Färjan var på väg från Åbo till Stockholm via Mariehamn på söndagsförmiddagen när den gick på grund utanför Järsö i Ålands skärgård.
Vid 11.50-tiden hördes plötsligt ett skrap, säger passageraren Eva Vaihanen, 54.
– Båten fick lite slagsida mot babord också, berättar Eva och fortsätter:
– De har kallat upp alla passagerare på konferensdäck på däck 10 och delat ut flytvästar och man får inte gå till sina hytter längre.
Under Expressens samtal med Eva hörs ett högtalarutrop ombord om att de haft en grundstötning och att de ”ber passagerare att lugnt invänta information”.
Vid 14-tiden påbörjades en evakuering av fartyget. Passagerarna fick gå ombord via bildäck till flera mindre båtar. De ska sedan bussas vidare till en skollokal i åländska Mariehamn.
Vid 16.30-tiden meddelade Viking Line att alla passagerare kunnat lämna färjan.
Viking Line: Så gick det till
Enligt uppgifter till Ålands radio körde fartyget medvetet på grund för att undvika att ta in vatten. Amorella ska ha gått på grund vid exakt samma ställe år 2013, enligt radion.
Finska sjöräddningen skriver på Twitter att:
”Fartyget har kört mot stranden för att stabilisera situationen.”
Viking Lines vd Jan Hanses säger till Yle:
– Man har i styrningen av fartyget misslyckats på det viset att man har kört på grund. Då har vi fått ett läckage som har gjort att det kommit in vatten i en sektion. När den upptäcktes gjorde kaptenen bedömningen att det var rätt att lägga fartyget mot land, för säkerställa tillräcklig stabilitet. Det fanns inte risk för att fartyget skulle sjunka.
– Det kan vara ett tekniskt fel, det kan vara ett mänskligt misstag.

Robert, 23: ”Känns riktigt bra”
Robert Backman, 23, är en av passagerarna som har evakuerats.
– Själva evakueringen pågick så att vi i grupper om 15 gick ner från högsta däck till bildäcket längst ner. Där hoppade vi på mindre båtar från sjöbevakningen, säger han och fortsätter:
– Det känns riktigt bra att vara här.
Robert Backman säger att han löst ett boende för kvällen och att det finns hotell som de evakuerade kan ta sig till. Han säger också att han tycker att personalen har hanterat olyckan på ett relativt bra sätt.
– De har tagit hand om oss. Men det kanske har varit lite brist på information skulle jag säga.

Ingen person har kommit till skada, uppger rederiet själva.
– Vi har fullt fokus på att tömma Amorella och få hem alla tryggt och säkert. Och sedan efter det blir det en grundlig utredning där utomstående part kommer in och reder ut händelseförloppet och skadorna på fartyget, sa Eleonora Hansi, informationschef på Viking Line, under arbetet.
De svenska passagerarna ska kunna resa med Rosella till Kapellskär under söndagskvällen.
”Vi har våra helikoptrar i standby”
Passageraren Eva säger att stämningen mest varit lugn.
– I början var det lite oroligt för alarmet gick i gång, då var det en del som var väldigt rädda. Men nu är alla lugna.
Enligt Sjö- och flygräddningscentralen var det 207 passagerare ombord, och 74 personer i besättningen.
– Det är Finland som leder insatsen. Vi har våra helikoptrar i stand-by om vi skulle behöva skicka över på Finlands önskemål, säger Jörgen Persson, räddningsledare på sjö- och flygräddningscentralen JRCC.

Enligt uppgifter till Expressen uppgav besättningen nödanropet ”mayday” i samband med händelsen. Aftonbladet har publicerat ljudklippet, där det verkar som att fartyget tagit in vatten.
”Mayday, vi utvärderar situationen. Vi har läckor i de nedre regionerna av fartyget och vi utvärderar fortfarande, men det läcker på flera ställen”, sägs det i anropet.
Experten: ”Väldigt allvarligt”
Sjösäkerhetsexperten Thore Hagman anser att kaptenen gjort alldeles rätt som gått in i ett skär, där evakuering kunde ske på ett enkelt sätt. Om fartyget hade varit ute på öppet hav hade situationen kunnat bli ödesdiger.
– Då är risken stor för att du kan sjunka. Är du inne som här i en skärgård kan fartyget lägga sig på sidan och kapsejsa, säger Hagman i Expressen TV.
Experten vill inte spekulera i vad som gått fel innan olyckan utretts. Han säger dock att händelsen är allvarlig.
– Det här är något liknande Costa Concordia. Har man en vatteninträngning och kaptenen deklarerar mayday, då är det väldigt allvarligt. Det är den högsta graden utav nödanrop man kan göra, säger Hagman.
Det italienska fartyget Costa Concordia gick på grund vid ön Giglio utanför Toscana under vintern 2012. 4 231 personer var ombord och 32 omkom.
https://twitter.com/meriraja/status/1307630886679085056