Foto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURES
 Foto: JOHAN VALKONEN / JOHAN VALKONEN/STELLA PICTURES STELLA PICTURES

Juridikinstitutet utreder Google – finansieras av sökjätten

Publicerad

Den ideella föreningen Juridikinstitutet företräder Sverige i en EU-granskning av näthat. 

Ett av företagen som granskas är Google. 

Men enligt Dagens Nyheter har sökjätten stark koppling till Juridikinstitutet. 

– Det är helt klart ett mycket olämpligt upplägg, säger Folke Johansson, jävexpert och professor i statsvetenskap, till DN.

I maj 2016 kom de största internetföretagen till en överenskommelse om näthat med EU-kommissionen. Ett antal regler upprättades då för hur hat och hot på internet ska hanteras.

Sedan dess granskar en arbetsgrupp inom EU-kommissionen hur reglerna efterlevs, och har hittills presenterat sina resultat vid tre tillfällen – senast för två månader sedan.

Sveriges representant i arbetsgruppen är den ideella föreningen Juridikinstitutet, och på deras stol i granskningsgruppen sitter föreningens ordförande Ängla Eklund.

Ängla Eklund har kopplingar till Google – ett av företagen som EU-kommissionen granskar, skriver DN. Foto: Iji/Pressbild

Dagens Nyheter rapporterar nu att Ängla Eklund har starka kopplingar till Google – ett av företagen som EU-kommissionen granskar.

Googles advokatbyrå

Ängla Eklund arbetar ideellt åt Juridikinstitutet, och är i vanliga fall jurist på advokatbyrån Delphi – advokatbyrån som representerar Google i Sverige.

– Det finns all anledning att se kopplingarna mellan Juridikinstitutet och Google som ett problem, säger jävexperten och professorn Folke Johansson till Dagens Nyheter.

– Om det formellt är en jävssituation kan man diskutera, men det är helt klart olämpligt.

Fler kopplingar

Men det är inte den enda kopplingen mellan Google och Juridikinstitutet. 

Ängla Eklund har tidigare ordnat gratis juridisk hjälp åt Juridikinstitutet från en annan jurist på Delphi. Byråns advokat Henrik Bengtsson drev då kostnadsfritt ett fall åt Juridikinstitutet hela vägen till Högsta domstolen.

– Granskningen har inte blivit vinklad av mitt arbete på Delphi. Jag omfattas av advokatsekretess och kan därför inte tala om eventuella klienter, säger Ängla Eklund till DN om kopplingen till Google.

– Sen jag började på Delphi så har jag som person inte varit med och granskat materialet till EU-kommissionen, jag har bara presenterat det, säger hon.

Mårten Schultz driver en podcast om juridik som sponsras av Googles advokatbyrå Delphi.

Föreningens andra ordförande, Mårten Schultz, driver en podcast om juridik som sponsras av Googles advokatbyrå Delphi.

– Jag ser personligen inget problem i det för jag har inget med Delphi att göra annat än att jag får pengar från dem för att jag gör reklam i podden, säger han till DN.

 

Rättelse: I en tidigare version av artikeln stod det att Mårten Schultz podcast sponsrades av Google. Rätt är att den sponsras av Googles advokatbyrå.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag