Snögubben på plats igen. Foto: Privat.Snögubben på plats igen. Foto: Privat.
Snögubben på plats igen.  Foto: Privat.
De tre meter höga tomten och snögubben stod på taket. Foto: PrivatDe tre meter höga tomten och snögubben stod på taket. Foto: Privat
De tre meter höga tomten och snögubben stod på taket. Foto: Privat
Klas Brink. Foto: Office ITKlas Brink. Foto: Office IT
Klas Brink. Foto: Office IT
Mystiska paket dök upp. Foto: PrivatMystiska paket dök upp. Foto: Privat
Mystiska paket dök upp. Foto: Privat
Tomten fick komma hem igen. Foto: PrivatTomten fick komma hem igen. Foto: Privat
Tomten fick komma hem igen.  Foto: Privat

Julpyntet stals – kom tillbaka som julklappar

Publicerad

Under helgen stal någon en tre meter hög tomte och en snögubbe från Klas Brinks företag.

Sedan dök mystiska paket upp på gården, vilket VLT tidigare uppmärksammat.

– Det är ju kul att det finns något gott i de här personerna, säger Klas Brink.

Varje år julpyntar företaget Office IT i Västerås ganska ambitiöst. Under åren har dekorationerna blivit mer och mer storslagna. 

Under en resa till USA köpte vd:n Klas Brink en tre meter hög jultomte och snögubbe som han fraktade hem i en container och nu låter stå på taket till företagets lokaler.

– Det är lite annorlunda, men det är ju bara jul en gång om året så vi vill göra extra mycket jul. Sedan har det blivit en grej internt, så vi har tänkt att vi ska spä på lite varje år, säger Klas Brink om händelsen som VLT var först med att skriva om.

Företagets julpynt har växt mer åren – sedan stals det.Foto: Privat.

Skulle aldrig få se dem igen – trodde han

Men natten till söndagen försvann alla lampor och den stora tomte och snögubben.

– Man kan helt enkelt säga att någon stal julen för oss på företaget, man blev lite ledsen, säger Klas Brink och fortsätter:

– Jag såg det som ett pojkstreck, men ändå ett pojkstreck där man använt en bil, det var stora grejer så man måste ha varit ett gäng på flera personer för att lyckas bära i väg allting.

Klas Brink.Foto: Office IT

Han värderar julpyntet till omkring 10 000 kronor. Men viktigare var att tomten och snögubben var unika i sitt slag och nu skulle han aldrig mer få se dem – trodde han. 

 

Hittade mystiska paket

Men under torsdagsmorgonen fann personalen en hög med inslagna julklappar utanför företagets lokaler med ett meddelande:

"Unga, dumma och fulla. Julepynt vi snor. Här får ni tillbaka av julemor. God jul Office IT"

Tjuvarna hade lämnat tillbaka alla juldekorationer – kanske efter att ha drabbats av dåligt samvete.

Mystiska paket dök upp.Foto: Privat.

– Det är ju kul att det finns något gott i de här personerna, säger Klas Brink. 

Under torsdagen monterades tomten och snögubben återigen på företagets tak.

BIld från torsdagen när tomten och snögubben ställts på plats igen.Foto: Privat.

 

Snöguben vinkar återigen från taket.Foto: Privat.

Julen är en tid för förlåtelse och Klas Brink säger att han är glad att ha fått tillbaka sina saker.

– Jag har också varit ung och har också hittat på dumheter, jag är glad att de tog sitt förnuft till fånga och lämnade tillbaka julen till oss, säger han.  

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag