Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Johannas kritik mot Starbucks: "Ledsen"

Starbucks ber nu Johanna om ursäkt för ordet på muggen. Foto: Privat
Förutom sitt namn hade även Johanna fått ordet stum skrivet på sin mugg.  Foto: Privat

På de flesta Starbucks-kaféer får kunden sitt namn skrivet på muggen.

Men när Johanna Mauritzson beställde en latte upptäckte hon något helt annat på sin.

– Jag blev nedstämd och ledsen när jag såg det, säger hon.

När Johanna Mauritzson nyligen var på besök i Stockholm skyndade hon sig till tåget hem till Örebro men hade några minuter över på Centralstationen. Hon gick till Starbucks, bad om papper och penna, eftersom hon är döv sedan födseln, och beställde på så vis en latte.

Det var inte bara namnet som stod på kaffemuggen

Beställningen mottogs, förbereddes och räcktes över till Johanna. Men det var inte förrän hon satte sig på sin plats och tittade på muggen som hon upptäckte detaljen.

Under hennes namn stod texten "stum".

– Jag blev nedstämd och ledsen när jag såg det, säger hon.

Riktar kritik mot Starbucks

Latten smakade gott, men eftersmaken var bitter.

– Jag gjorde som jag alltid gör, alltså att jag försöker samarbeta med hörande människor som inte kan teckenspråk. Trots att beställningen gick smidigt till, bestämde personalen sig för att sätta en etikett på mig. De gjorde inga försök till samarbete eller kommunikation med mig, säger Johanna Mauritzson.

Hon hade ett tåg att passa och hann inte ta den diskussion hon hade önskat med personalen. Johanna har däremot skrivit ett inlägg på Starbucks sida på Facebook – där hon bland annat skriver att hon känner sig illa behandlad.

"Trist att det slutade så för mig men jag skriver detta för att andra döva ska slippa få etiketten stum på deras muggar framöver. Sist jag kollade med mina stämband så var det inga fel på dem alls", skriver hon.

 

LÄS OCKSÅ: Kafébiträdet hyllas för hjälpen till Jasper, 10 

 

"Döva inkluderas inte"

Johanna Mauritzson berättar att det är en del av vardagen att se hur hörande personer "blir handlingsförlamade" när de möter en människa som avviker från normen.

– Det är ju ingen avancerad grej att beställa en latte, men tydligen ansåg de att det behövdes extra insatser för att jag skulle klara av att ta emot den, säger hon.

– I efterhand känner jag mest uppgivenhet över att samhället hela tiden pratar om att vi ska välkomna mångfalden och att alla människor ska inkluderas, men vi döva inkluderas inte.

Samtidigt har Johanna förståelse att problemet grundar sig i okunskap eller goda avsikter, men att hon – i egenskap av kund – blev ledsen.

Så svarar Starbucks

Nu har Starbucks Sverige svarat på Johanna Mauritzsons inlägg i en kommentar på Facebook.

”Här har vi alldeles uppenbart begått ett stort misstag", skriver företaget och fortsätter:

”Vi ska självklart inte sätta etiketter på folk oavsett vem vår kund är. Det är helt oacceptabelt."

 

LÄS OCKSÅ: Hans fikapaus gör succé på internet


De avslutar svaret med att be Johanna om ursäkt för det inträffade och berätta att händelsen kommer följas upp internt.

Johan Rosenblom, landschef för Starbucks i Sverige, beklagar det som hänt.

– Det är svårt att säga varför detta enskilda misstag begåtts och vi har idag följt upp detta internt för att säkerställa att det inte inträffar igen. Ansvariga för driften av denna enhet kommer också att kontakta Johanna direkt, säger han.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!