"Det är ytterst sällan vi får så många upprörda klagomål från medborgare", säger chefs-JO Mats Melin. Foto: Scanpix
"Det är ytterst sällan vi får så många upprörda klagomål från medborgare", säger chefs-JO Mats Melin. Foto: Scanpix

JO: Sällan vi får så många klagomål

Publicerad
Uppdaterad
Många svenskar har upprörts över uppgifterna om Pirate Bay-domarens misstänkta jäv.
JO har fått ta emot ett 40-tal anmälningar under dagen.
- Det är ytterst sällan vi får så många upprörda klagomål från medborgare, säger chefs-JO Mats Melin till Expressen.se.
Rådman Tomas Norström var domare i Pirate Bay-rättegången.
Han var samtidigt medlem i Svenska föreningen för upphovsrätt – tillsammans med branschföreträdarna Henrik Pontén, Peter Danowsky och Monique Wadsted.
Domaren kan därför misstänkas vara jävig och rättegången kan vara tvungen att tas om.

Ingen åtgärd

Uppgifterna har skapat en storm av anmälningar till justitieombudsmannen (JO).
– Det har kommit ett 40-tal anmälningar under dagen, säger chefs-JO Mats Melin till Expressen.se.
Chefs-JO tänker dock lämna anmälningarna utan åtgärd.
– Jag har redan skrivit av ett antal av dem under dagen mot bakgrund av att jag har förstått att tingsrättens dom är överklagad till Svea hovrätt. Då är de frågor som har aktualiserats under dagen närmast frågor som ankommer på hovrätten och inte på JO att pröva, säger Mats Melin.
– Frågor av det här slaget ska i första hand prövas inom det ordinarie domstolsväsendet.
Att så många anmälningar kommer in till JO under en dag är mycket ovanligt, menar Melin.
– Det är många som är engagerade i alla frågor som har anknytning till fildelnings- och upphovsrättsproblematiken.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag