Björn Ranelid.
Björn Ranelid.

"Jag älskar verktyg"

Publicerad
Uppdaterad
HALLÅ DÄR Björn Ranelid, 57, som läser högt ur Clas Ohlsons verktygskatalog i företagets nya reklamkampanj i radio.
Hur reagerade du när Clas Ohlson frågade om du ville läsa ur deras katalog? - Jag var mer än förvånad, jag hade en lång harang om hur sjukt jag tyckte det var. Jag tror till och med att jag nämnde Expressen, jag trodde att det var någon journalist som drev med mig. Detta är något av det mest märkliga jag gjort i mitt liv. Men du ställde upp till slut, varför? - Jag har tänkt på varför vi författare ska underkasta oss någon slags praxis för intellektuella om vad som inte är salongsfähigt och tillbörligt. Det här gjorde jag inte för pengarna, utan för att det var en oförutsägbarhet, ett syfte som också lyriken har, att man inte kan förutse vad som ska följa. Varför ska jag inte göra det? tänkte jag. Äger du några verktyg? - Jag älskar verktyg, jag har faktiskt hela fem nyckelsatser hemma. Jag har snickrat och donat med fyra hus sedan 1977. Jag är inte en yrkesman, men nitisk och noggrann. En duktig amatör, kan man säga. Vilka verktygstexter läste du upp? - Det blev en blandning, en trälåda och penslar, en polygrip, en pannlampa och ett nyckelskåp... sex texter. Jag fick välja vilka själv. Kommer du att göra något mer oförutsägbart i år? - Redan nu är jag bokad för framträdande på fyra kryssningar och det kanske är något man tror att jag inte skulle göra.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


centerpartiet

Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag