Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Jack, 10, behövde bevisa sin funktionsnedsättning

Foto: Facebook / joining Jack

Jack Johnson, 10, lever med en allvarlig muskelsjukdom som gör att han måste transporteras i permobil.

Han och hans familj hade haft en välbehövlig semester i Kroatien – som fick ett oväntat avslut. 

Jack blev tvungen att bevisa att han hade en funktionsnedsättning.

Familjen Johnson hade varit på en semesterresa i Kroatien när de skulle flyga hem till Storbritannien. Mamman Alex Johnson berättar nu om att personalen på flygplatsen frågade familjen om de kunde bevisa att sonen Jack var rörelsehindrad – trots att hon förberett resan i minsta detalj, rapporterar Sky News

Föräldrarna Alex och Andy Johnsons tioåriga son, Jack, lever med muskelsjukdomen Duchennes muskeldystrofi som innebär att musklerna bryts ner, vilket medför att den drabbade får allt sämre motorik och svårt att röra sig och behöver använda rullstol efter några år. 

Jack på flygplatsen. Foto: Facebook / joining Jack

Riktar stark kritik mot flygbolaget

Mamman berättar att hon hade förberett resan med flygbolaget Jet 2 under en lång tid och att hon lagt ned mycket energi på att förklara sin sons tillstånd och gett information om hans permobil.

Nu går hon ut i ett blogginlägg och riktar skarp kritik mot hur flygbolaget hanterat ärendet.

”Vi behöver våra semestrar efter det hjärtskärande vår familj lever med varje dag – att se vår sons muskler tina bort. Till slut kommer det vara omöjligt för oss att resa”, skriver hon. 

Jacks mamma beskriver att semestrarna betyder mycket för familjen. Foto: Facebook / joining Jack

”Jag ville inte att vi skulle stöta på några problem eftersom Jack hatar när andra kollar på honom och när han drar till sig uppmärksamhet. Det är svårt för honom att vara ett annorlunda barn.”  

Höll på att missa planet

När familjen skulle checka in på flygplatsen i Split sa personalen att de inte hade några uppgifter om Jack eller hans funktionshinder. De sa att familjen hade behövt meddela flygbolaget två dagar innan avfärd om sonens tillstånd – vilket familjen menar att de gjort.

Alex skriver att hon ägnade mycket tid i kundservice strax efter att hon bokat resan för att allt skulle bli rätt med Jacks permobil. 

Mamma Alex, Jack och pappa Andy. Foto: Facebook / joining Jack

Avgångshallen blev allt mer full och stressig och familjen fick höra att de kanske inte ens skulle komma med planet.

”Vi kände oss som en extrem börda”, skriver mamman. 

Ombads bevisa funktionsnedsättningen

Enligt Alex Johnson ska personalen sedan ha frågat om hon kunde bevisa att Jack hade ett funktionshinder. 

”Jag kunde se att Jack började bli generad och ångestfylld. Situationen var extremt förödmjukande”, skriver hon. 

Mamman började redogöra för sin sons tillstånd framför honom. Senare kom det fram att Jet2 inte hade skickat informationen om Jack till flygplatsen. 

Jack vill inte gärna dra till sig uppmärksamhet på grund av sin sjukdom. Foto: Facebook / joining Jack

Beklagar händelsen

En talesperson för Jet 2 beklagar nu det som hänt. 

"Vi är otroligt ledsna över att höra om den här situationen och vi inser att det här har varit väldigt smärtsamt för Jack och hans familj. ”

Talespersonen säger också att det som hänt är ovanligt, men att flygbolaget lärt sig flera läxor av det som inträffat och undersöker vad som gått fel för att undvika att det ska hända igen. 

Mamman Alex skriver att hon erbjudits 300 pund, motsvarande 4 000 kronors, avdrag från familjens nästa resa med flygbolaget – något som hon skriver får henne att känna sig förödmjukad.

”De förstår inte vilken skada de åsamkat oss”, avslutar hon. Familjen har sedan tidigare skapat en sida på Facebook som heter "joining Jack" för att öka medvetenheten om Jacks sjukdom.

https://www.facebook.com/JoiningJack/photos/a.293245130761291.69747.279716608780810/1793776950708094/?type=3&theater

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!