IT-jättarna backar efter tuffa kritiken

Foto: Montage/IBL
Googles huvudkontor i Kalifornien.
Foto: ALAMY/IBL

Två veckor av tuff kritik och krav på skärpning – ändå fortsätter problemen. 

Den antisemitiska listan över svenska judar togs bort från Google, men fortsatte att spridas av andra IT-jättar.

Först efter Expressens granskning tog svenska Yahoo bort listan och Bing utreder den nu.

Samtidigt tar svenska Google bort sökförslaget ”förintelsen är en bluff nordfront” som kommit upp överst när man skrivit in frasen ”förintelsen är”.

– På de stora plattformarna har de möjlighet att nå ut, radikalisera nya människor och sprida sitt budskap, säger journalisten Patrik Hermansson, som infiltrerade vit makt-rörelsen. 

Efter Expressens och DN:s avslöjanden har Google och dess videotjänst Youtube kritiserats för bristande kontroll över vilket material som sprids i deras kanaler. 

Svenska Google tog efter en veckas kritik bort en antisemitisk sida från sitt sökresultat. På sidan listas svenska judar med namn, bild och arbete. Man kan läsa om ”judarnas makt”, att de utgör ett ”hot”, överlevandes erfarenheter relativiseras med citattecken och beskrivs som ”det eviga tjatet om judiskt lidande” för att skapa ”tabu att kritisera judisk makt”. 

Men sökmotorerna Yahoo, Bing och MSN har – trots det – haft kvar sidan i sina svenska sökresultat. Först i går när Expressen uppmärksammade svenska Yahoo om den antisemitiska listan och ställde frågor om den valde företaget att ta bort sidan.

”Yahoos användarvillkor förbjuder innehåll som är trakasserande, hatfullt eller etniskt anstötligt. Våra villkor förbjuder också innehåll som strider mot lokala eller nationella lagar. Våra sökresultat tillhandahålls av en tredje part. Efter att ha begärt att dessa anstötliga resultat ska tas bort har vår leverantör angett att de har tagits bort i Sverige”, skriver en talesperson på Yahoo i ett mejl.

Först i lördags, efter att Expressen uppmärksammat Yahoo.se om den antisemitiska listan och ställt frågor om den, togs sidan bort. På bilden Yahoos huvudkontor i Kalifornien.
Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ / AP /TT NYHETSBYRÅN

När det gäller Bing och MSN har dess ägare Microsoft, efter Expressens frågor, nu startat en utredning och har under tiden tillfälligt tagit bort sidan från sina svenska sökresultat.

”Vi ser allvarligt på detta. Vi granskar ärendet aktivt från ett juridiskt och policyperspektiv. Under tiden vi genomför vår granskning har vi vidtagit tillfälliga åtgärder för Sverige avseende domänen”, skriver Johanna Snickars, kommunikationschef på Microsoft i Sverige, i ett mejl.

Svante Weyler, ordförande för Svenska kommittén mot antisemitism, tycker att IT-jättarna bortser från sitt ansvar och kräver nu en förändring.

– Själva strukturen för de här sökmotorerna är likadan. Det här som hänt på sistone visar att de kan styra över det. De kan ta ansvar för sin makt, om de vill. Men det här är bara toppen av ett isberg med desinformation som kan vara mer eller mindre allvarlig.

Google.se har tagit bort sökförslaget ”förintelsen är en bluff nordfront” och ”förintelsen är en lögn” som kommit upp överst när man skrev in frasen ”förintelsen är”.
Foto: Faksimil

Google föreslog "Förintelsen är en bluff nordfront”

För att göra det enklare för användarna hjälper sökmotorerna till att söka efter ord snabbare med hjälp av automatiserade sökförslag. Sökmotorn försöker förutse vad du vill söka efter och föreslår flera ordval.

2016 avslöjade brittiska The Guardian att om man skrev ”are jews” i sökrutan så föreslog Google automatiskt ”are jews evil” och länkade till en antisemitisk sida. Skrev man in ”did the holo” föreslog Google ”did the holocaust happen”, och länkade till nynazistiska sidan ”The Daily Stormer” som listade ”10 anledningar till att Förintelsen inte ägde rum”. 

I februari berättade amerikanska Wired att Google efter frasen ”hitler is” bland annat föreslog ”hitler is my hero” som gick till en sida om ”10 anledningar till att Hitler var en av de goda”. 

Google tog då bort sökorden, påtalade att deras algoritmer inte är perfekta och ofta baseras på vad användarna söker efter, men att dessa fall bröt mot sökmotorns policy.

Expressen valde därför att testa svenska Google. På sökorden ”förintelsen är” föreslog sökmotorn som första förslag ”förintelsen är en bluff nordfront” (syftande på nazistiska Nordiska motståndsrörelsens hemsida med namnet Nordfront, reds anm.) och ”förintelsen är en lögn”. Flera av varandra oberoende personer testade funktionen vid olika tillfällen och fick samma resultat på sina datorer och mobiltelefoner, även när webbhistorik och cookies hade tagits bort. 

Farshad Shadloo.

Efter att Expressen i fredags uppmärksammat Google om resultatet av granskningen har man nu tagit bort sökförslagen från sina svenska sökresultat. Google säger att de bryter mot deras policy där det står att nedsättande eller förolämpande sökförslag om exempelvis etniska grupper ska tas bort. Användare kan själva anmäla sökord via ett formulär på Google.

”Autofyll syftar till att ge förslag på generella söktermer. Därför är vi måna om att inte ge potentiellt upprörande förslag. Vi har tydliga policyer som exempelvis förbjuder hatfulla söktermer. Vi gör vårt bästa för att så inte ska ske, men givet att autofyll grundar sig i våra algoritmer blir det inte alltid rätt. Vi välkomnar feedback och när vi uppmärksammas om termer som bryter mot våra policyer agerar vi”, skriver Googles kommunikationschef Farshad Shadloo i ett mejl. 

Svante Weyler är inte imponerad av Googles system:

– Det här är ytterligare ett tecken på hur lättmanipulerade dessa komplexa system är. Nordfront är en väldigt liten organisation och om de klarar av att få sin desinformation högt upp kan man föreställa sig vad en betydligt kraftfullare desinformatör, till exempel en rysk, kinesisk, amerikansk eller svensk trollfabrik skulle kunna åstadkomma, säger han. 

– Företagen säger att algoritmerna är företagshemligheter och är komplexa. Men det förefaller som om dessa algoritmer är lätta att manipulera. Det är huvudproblemet. Googles affärsidé är en slags trovärdighet men den är hotad nu, i alla fall för mig.

Expressen har sökt Googles Sverigechef Anna Wikland för en intervju.

Rabbi Abraham Cooper, Simon Wiesenthal Center.
Foto: BART BARTHOLOMEW / SWC

Simon Wiesenthal Center: ”Upp till samhället”

Rabbi Abraham Cooper vid Simon Wiesenthal Center i USA, känt för sin jakt på nazistiska krigsförbrytare, berättade förra helgen att han ville utreda den antisemitiska hemsidan på Google som Expressen uppmärksammat. Cooper säger att Simon Wiesenthal-centret även kommer att ta upp det med ledningen för Yahoo och Bing.

– Era journalistiska granskningar visar en av mina huvudteser när det gäller det här. Det är att jättarna inom sociala medier definitivt kan göra mer, speciellt om de pressas, säger Cooper.

Han hoppas på mer förebyggande arbete från Google framöver. 

– Simon Wiesenthal Center föredrar när de stora företagen arbetar mer proaktivt mot alla typer av trångsynta människor. Företagen har olika tekniska verktyg att tillgå för att minska på hatet. Sedan är det upp till samhället och om det behövs, regering, för att tillsammans göra sin del i att slå tillbaka mot det här hatet som så ofta leder till hot och våld.

Cooper föreslår att de som drabbas av antisemitism och andra övergrepp på Youtube, Google, Facebook eller liknande plattformar ska vidta juridiska åtgärder 

– Kanske ska man bara stämma skitstövlarna.

Han är inte överraskad att det gått att hitta den antisemitiska listan på andra plattformar.  

– Framför allt de människor vi numera beskriver som alt right-rörelsen, framför allt 20- och 30-åringar, de som demonstrerade tillsammans med nynazister och vit makt-aktivister i Charlotteville förra året, de är på grund av sin ålder duktiga på att använda teknologin. Och, deras inställning är att hitta plattformar som har få eller inga regler när det gäller yttrandefrihet. Och när de inte räcker skapar de egna plattformar. 

Patrik Hermansson.
Foto: PRIVAT

Patrik Hermansson blev känd över hela världen förra året när han avslöjade att han, med uppbackning av den brittiska organisationen Hope not hate, en brittisk systerorganisation till den antirasistiska stiftelsen Expo, infiltrerat vit makt-rörelsen i  USA och Europa.

– Det är en trend vi sett de senaste åren inom framför allt alternativhögern att nya plattformar skapats av dem och för dem. Som alternativ till mainstream-plattformar som Twitter, Youtube och olika betalningsplattformar används till exempel Gab, BitChute och om man vill räkna in den som en plattform även Bitcoin, säger svensken. 

– Vad man ska poängtera är dock att de oftast inte skapar eller flyttar till dessa plattformar frivilligt eftersom de är mindre censurerade där. De flyttar när de måste, för att de kastas ut av de stora plattformarna. De alternativa plattformarna är mest backuper som de använder om de inte har tillgång till de stora plattformarna. Skulle de välja så skulle dom stanna kvar. Anledningen är ganska enkel. På de stora plattformarna har de möjlighet att nå ut, radikalisera nya människor och sprida sitt budskap. Den möjligheten finns inte på plattformar som nästan uteslutande har medlemmar som de själva. Vad som ytterligare stärker detta är att mängden medlemmar på dessa sajter är närmast mikroskopiskt jämfört med etablerade plattformar.

Jan Scherman.
Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES

Jan Scherman, tidigare vd på TV4, är en av de svenska judar som hamnat på den antisemitiska listan på nätet. Han och flera andra har i ett brev till statsminister Stefan Löfven (S) och riksdagens konstitutionsutskott bett om ett möte för att diskutera IT-jättarnas ansvar och hur nuvarande lagar ska tillämpas. Scherman är upprörd och menar att Google är senfärdiga.

– Google är ett vinstdrivande företag. Vinsten genereras av klick och ju mer klick, desto mer pengar. De har tänkt på pengar och det som driver in trafik. Nu försvarar de sig med att det är så mycket så man inte hinner. Men de har inte skaffat sig resurser för att kontrollera tillräckligt noga vad som publiceras på sin plattform, säger han. 

– Det är positivt att de ändrar sig. Men de ändrar för långsamt. Anställ personer så att ni har koll på läget och hitta system så att ni kan kontrollera bättre.

Simon Wiesenthal Center är en internationell judisk organisation med huvudkontor i Los Angeles.
Foto: Wikipedia

Filmer har setts 43 miljoner gånger på Youtube

Även på Youtube sprider centrala aktörer inom den svenska vit makt-rörelsen antisemitisk propaganda. Totalt har de tio mest centrala aktörerna lagt upp omkring 3 700 klipp som i dagsläget setts sammanlagt 43 miljoner gånger, enligt en sammanställning som Expo publicerade i veckan.

Bakom flera klipp finns fällande domar för hets mot folkgrupp eller misshandel. Flera klipp har tagits bort, andra föregås av en varning om att videon innehåller ”olämpligt och stötande material” medan andra klipp ligger kvar utan varning. 

En annan stor Youtube-kanal som Expo har tittat på är Red Ice TV, som drivs av svensken Henrik Palmgren som står nära den amerikanska alt right-rörelsen och som setts sammanlagt 30 miljoner gånger. Bland annat påstås i klipp att omkring sex miljoner dödade judar under Förintelsen är ”en bluff”, skriver Expo.

Google Sveriges kommunikationschef Farshad Shadloo har tidigare bemött kritiken mot att Youtube-klippen finns kvar:

"Vi tar bort klipp i de fall dessa bryter mot våra policyer eller lokal lagstiftning. I vissa fall där klipp inte är olagliga eller bryter mot våra användarvillkor, men fortfarande innehåller extremistiskt och hatfullt innehåll som flaggats av användare som potentiellt brytande mot Youtubes policyer, verkställer vi en tuffare standard. Klippen får en del funktioner avstängda, men finns kvar bakom ett fönster med en varningstext, blir ej rekommenderade, går ej att tjäna pengar på, och kommer ej att ha nyckelfunktioner såsom kommentarer, rekommenderade klipp, och ´likes´."

Efter Expressens granskning tog svenska Google nyligen bort sättet de presenterat nazistiska hemsidan Nordfront under vinjetten ”Huvudnyheter från nordfront.se”, på samma sätt som etablerade medier presenteras.

Sådant kan vara viktigt menar Abraham Cooper på Simon Wiesenthal Center som nu försöker rikta fokus på nästa generation. Organisationen arbetar med att utbilda ungdomar som föddes på 2000-talet, den så kallas Z-generationen, för att de inte ska lockas till hat och hot. 

– Z-generationen föddes i princip med en Android eller en Iphone kopplad till dem. De är mest sårbara för alt right-rörelsen. De är närmaste generationen till dem så det vi fokuserar på nu är att utbilda lärare och elever att veta skillnaden mellan het debatt om svåra ämnen till att gå över gränsen till hat och hot, säger Abraham Cooper.



Expressens granskning

4 MARS

Expressen skriver att Google tillåter nätverket Granskning Sverige att via videotjänsten Youtube bland annat sprida upphovsrättsskyddat material.

5 MARS

Nazisten Bo Nilsson från NMR har dömts till hets mot folkgrupp av hovrätten för att ha spridit nazistpropaganda via Youtube.

Expressens avslöjar att videon som gjorde att han fälldes – där han bär en symbol som kopplas till Nazitysklands krigsförbrytelser – trots det är kvar på Youtube. "Visar det sig att innehållet bryter mot våra policyer eller lokala lagstiftning agerar vi", skriver Farshad Shadloo på Google, som äger Youtube, i en kommentar till Expressen.

Efter Expressens publicering blir videon oåtkomlig på Youtube med meddelandet: "Innehållet är inte tillgängligt på den här landsdomänen."

6 MARS

Expressen avslöjar att Google hjälper sina användare att hitta en antisemitisk hemsida över svenska judar. I listan beskrivs personer med nedsättande termer, en familj kallas för ett "hot" och Förintelseöverlevande hånas.

DN och Expressen har anmält Granskning Sverige till Google för brott mot upphovsrätten, då de använt sig av bilder illegalt. Efter Expressens och DN:s anmälningar väljer Google att ta bort Youtube-kanalen Granskning Sverige.

9 MARS

Efter den hårda kritiken fortsätter Google att stänga Youtubekanaler som spridit högerextremt material, rapporterar Dagens Nyheter.

Ett juridiskt ombud till svenska judar som finns på den antisemitiska listan har i över en månads tid anmält listan till Google för att den inte ska synas i sökresultatet på deras namn. Först nu – efter Expressens och DN:s granskningar – börjar Google backa och lovar att man ska ta bort 24 personer på listan från sina sökresultat.

11 MARS

Expressens granskning får Google att agera och den antisemitiska listan stoppas från att visas i Googles sökmotor i Sverige.

12 MARS

Expressen tar upp hur Google presenterar nazistsidan Nordfront när man googlar. Sidan hamnar inte under avdelningen Google Nyheter men under sökträffen på organisationen visas vinjetten ”Huvudnyheter från nordfront.se” på samma sätt som för etablerade medier. Googles presschef Farshad Shadloo har kvällen innan meddelat Expressen att man skulle vidta åtgärder och den 12 mars justeras detta.

16 MARS

Expressen uppmärksammar Google på flera ordval som sökmotorn föreslår med hjälp av automatiserade sökförslag. På sökorden ”förintelsen är” föreslår sökmotorn som första förslag ”förintelsen är en bluff nordfront” och ”förintelsen är en lögn”.  Google meddelar på kvällen att man tagit bort sökförslagen.

17 MARS

Efter Expressens granskning tar Yahoo bort den antisemitiska listan från sina svenska sökresultat. Microsoft, som äger sökmotorn Bing och MSN, säger att de utreder frågan och stänger tillfälligt ner listan under utredningen.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.