IT-företagare kräver staten på två miljoner

Publicerad
Uppdaterad
Idag klockan 12.00 samlas de IT-företagare som fick sina servrar beslagtagna vid polisens tillslag mot Pirate Bay.
De kräver staten på uppemot två miljoner i skadestånd.
- Vissa har varit rädda för att gå i konkurs på grund att företaget inte kunnat skötas, säger Clarence Crafoord, deras juridiska ombud.
Polisen tog med sig alla servrar i lokalen - inklusive de som inte hade någonting med Pirate Bays verksamhet. Det har fått förödande konsekvenser för ett flertal småföretagare i IT-branschen som är helt beroende av att deras servrar fungerar. Centrum för rättvisa, som gratis driver fall där enskilda eller företag har blivit kränkta av det allmänna, har tagit sig an deras sak. Idag samlas ett tiotal företag för att enas kring sina krav. De kräver mellan 10 000 och 200 000 var. - Uppskattningsvis rör det sig om ett par miljoner. Sifforna är inte helt klara än. Dessutom kan fler företagare tillkomma, säger Clarence Crafoord.

Mycket kritisk

Han är mycket kritisk mot att polisen plockade med sig alla servrar - istället för att kopiera informationen på dem. Eller ta reda på vilka som tillhörde Pirate Bays verksamhet. - Det är som ett parkeringshus med en massa förhyrda platser där polisen vill komma åt några bilar. Men så tar man med sig alla i hela parkeringshuset. Det är helt oproportionerligt, säger han. - Det här är små it-företag, med en eller några anställda. En veckas nedsläckning för dem kan utgöra skillnaden mot konkurs. Centrum för rättvisa har inte beslutat om skadeståndsanspråken kommer att skickas till Justitiekanslern idag eller om man ska invänta fler företagare.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag