Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Isabels paket blev försenat – ”Fick åka till byggmax istället”

Extra högt tryck väntas hos Postnord: ”Det kan ta någon extra dag”
”Barnen hade längtat hela veckan. De frågade varje dag efter paketet. Men när de kom hem från skolan på fredagen och undrade vart paketet var, så blev de lite snopna”, säger Isabel Caroline.
Foto: Privat / Privat
Under måndagen fick familjen äntligen sitt paket
Foto: Privat / Privat
Kaninbur.
Foto: Privat / Privat
PostNord.
Foto: Emil Langvad/TT / TT NYHETSBYRÅN / Emil Langvad

Fler och fler väljer att julhandla på internet – något som sätter allt större press på distributörerna.

När Isabel, 28, inte fick sin kaninbur levererad i tid – hade familjen plötsligt inget hem för de nyinköpta kaninerna.

– När vi kom hem med kaninerna fanns det fortfarande inget paket, säger Isabel Caroline, från Åkersberga.

Det var i förra veckan som Isabel Caroline och hennes familj hade bestämt sig för att köpa två utekaniner hos en uppfödare i Nynäshamn. För att ordna ett hem till kaninerna köpte Isabel ett vinterbonat kaninhus med bur på internet.

– Jag valde valde leverans på fredagen och de skulle även lämna paketet utanför dörren, säger Isabel.

Men under fredagen fick hon beskedet att hennes leverans hade blivit försenad. 

”Blev lite snopna”

– Barnen hade längtat hela veckan. De frågade varje dag efter paketet. Men när de kom hem från skolan på fredagen och undrade vart paketet var, så blev de lite snopna, säger Isabel Caroline.

– Jag ringde upp kundtjänst och var nummer 250 i kön. Jag köade nästan i en timme, säger hon.

Av kundtjänsten fick hon beskedet att paketet skulle komma nästkommande dag – samma dag som hon tillsammans med familjen skulle åka till kaninuppfödaren för att köpa kaninerna.

Men när familjen åkt till Nynäshamn och sedan kommit hem med kaninerna – fick hon ett nytt sms från Postnord. Paketet var försenat ännu en gång.

– Det kändes supertråkigt, säger hon.

Den provisoriska buren som Isabel byggde till de nyinköpta kaninerna när leveransen av paketet uteblev.
Foto: Privat / Privat

Snickrade ihop en egen bur

Isabel bestämde sig då för att åka till bygghandeln, för att på egen hand snickra ihop en bur.

– Vi åkte till byggmax och köpte material. Köpte tunna plywoodskivor och kompostgaller, sedan fick vi isolera buren med halm och andra saker, säger hon och fortsätter:

– Eftersom de är utekaniner så kan man inte ha dem inomhus, för då tappar de all päls.

På måndagen kom paketet till slut fram. Men då stod redan ett färdigt hus på plats.

Postnords svar: ”Ber om lite extra tålamod”

– Det låter konstigt att det blivit försenat två gånger. Men det har varit fruktansvärt mycket paket i Sverige den senaste tiden. Det är klart att när väldigt många paket och kanske några sjukdomsfall – så kan det hända, säger Maria Ibsén, presstalesperson på Postnord. 

– Vi ber om lite extra tålamod så här års och jobbar stenhårt för att allt ska komma fram, säger hon

Postnord-bil backade in i saluhallen på Östermalm

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.