Foto: Privat
 Foto: Privat

Internetstorm mot "måttbandsskärp"

Publicerad

Ett barnskärp som säljs av klädkedjan Lindex, utformat som ett måttband, har väckt en storm mot företaget.

Det var efter att en förälder tog en bild på skärpet och la ut den på internet som hundratals attackerade Lindex på deras Facebook-sida.

Nu har företaget tvingats dra in skärpet, skriver SVT.

Företaget har tidigare fått kritik för att ha sålt barnkläder med bland annat päls- och skinndetaljer, samt bikinis för barn.

Nu kommer en ny storm mot företaget efter att Jenni Larsson tillsammans med sin 16-åriga dotter uppmärksammat ett skärp med centimetermått på klädjättens barnavdelning genom att lägga ut en bild av det på Facebook.

– Jag är mamma till tre tjejer, så jag är van vid att se den press de lever under. Min dotter tänkte samma sak som jag när vi hittade skärpet, att det inte var riktigt klokt, säger Jenni Larsson till Expressen.se.

Kritikstorm

Hon tog en bild av skärpet och la ut den på Facebook.

I skrivande stund har den fått nära tusen delningar och bilden har spridit sig långt utanför Jenni Larssons bekantskapskrets, som snabbt reagerade när de såg bilden.

– Mina bekanta började direkt svara och kommentera. Jag sa att de gärna får dela bilden, för det här är inte okej, säger hon.

Det utlöste en orkan av kritik mot företaget, vars Facebook-sida nu är full av kritiska kommentarer mot deras måttbandsskärp.

"Hur kan det vara möjligt att en sådan produkt tas fram och lanseras? Jag hoppas att era butiksanställda vägrar hänga ut dessa i butikerna och att ni drar tillbaka produkten snarast", skriver en person.

"Detta skärp är inte piffigt, trendigt, roligt utformat eller modernt på något vis utan bara otroligt fel. Skärpning Lindex!", skriver en annan.

– Det är jättebra att folk reagerar och visar vad de tycker. Det är ju heller inte första gången som Lindex säljer konstiga kläder, de hade ju en barn-behå tidigare, säger Jenni Larsson.

Drar in skärpet

På onsdagseftermiddagen gav Lindex vika för trycket.

"Vi håller med om att utformandet av skärpet kan ses som problematiskt och vi vill absolut inte uppmuntra barn till att mäta sig. Vi kommer genast att ta bort skärpet från alla våra butiker där produkten kan finnas", skriver de själva.

– Det är positivt att de tog tag i det så pass snabbt. Men å andra sidan tycker jag att det är hög tid för dem att lära sig att det här inte är lämpligt, säger Jenni Larsson.

Expressen.se har sökt Lindex för en kommentar utan resultat.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag