Foto: PrivatFoto: Privat
 Foto: Privat

Internetleverantören anklagas för sexism – efter bilden på Facebook

Publicerad

Internetleverantören Bahnhof anklagas för sexism och objektifiering av kvinnor efter en reklambild på Facebook.

En av dem som riktar kritik mot företaget är Petra Lindblom, 33.

– Vi kvinnor förtjänar att ha ett bra liv, ha våra kroppar i fred och betraktas som fullvärdiga människor. Det är inte effekten av en sådan bild, säger hon.

När internetleverantören la ut reklambilden för lediga tjänster på Facebook brusade en diskussion snabbt upp i kommentarsfältet.

Flera har reagerat starkt på bilden – en så kallad "meme", skämtsamma bilder vars texter redigeras och sprids på nätet – och har kommenterat att den är kränkande och sexistisk.

Andra har försvarat bilden och påtalat att Bahnhofs inlägg är skämtsamt.

Foto: Skärmdump

En av dem som reagerat och riktat skarp kritik mot Bahnhof efter reklambilden är Petra Lindblom, 33, från Åland.

Hon förklarar att hon skäms över att ha haft Bahnhof som internetleverantör.

– Jag accepterar inte det här. Här har vi ett företag som tar fram en bild med mannen i fokus och där kvinnorna är fråntagna sin mänsklighet. Mannen är ”jaget” och kvinnorna ska representera två arbetsplatser. Jag blir så arg och ledsen, säger hon.

Petra Lindblom.Foto: Privat

Hon beskriver reklambilden som en del av ett större problem i samhället. Flera i kommentarsfältet försvarar annonsen genom att påpeka att bilden är ett skämt men Petra Lindblom, liksom många andra, skrattar inte. 

– Det är främst män som tar upp de argumenten, säger hon.

– De kommer med irrelevanta och outbildade kommentarer. Den här bilden sätter sig och formar. Det blir en del av många tusentals fragment som vi möts av, där de här kvinnorna betraktas som saker. Vi kvinnor förtjänar att ha ett bra liv, ha våra kroppar i fred och betraktas som fullvärdiga människor. Det är inte effekten av en sådan bild, oavsett avsikt.

Bahnhof: "Svårt att förstå kritiken"

Anya Alenberg, kommunikatör på Bahnhof, understryker att inlägget på Facebook hade som syfte att uppmärksamma att företaget söker personal på ett komiskt sätt.

– Jag köper att de har sin syn på det hela men jag har lite svårt att förstå kritiken. Det är flera som använt memen förut också, och då har det inte varit någon storm, säger hon.

– Jag har läst kommentarerna och kan säga att vi på Bahnhof inte ser det på det sättet. Vi ser bortom könen. Vi ser tre personer som ska gestalta Bahnhof som arbetsgivare, en annan arbetsgivare, och en som vill jobba hos oss och tänker "Åh där är Bahnhof". Om det är en tjej eller kille eller en alien eller vad som helst spelar det ingen roll. Vi ser inte könen på det sättet.

Flera i kommentarsfältet har skrivit att de, efter reklambilden, inte tänker söka jobb hos Bahnhof.

– Jag tycker det är jättetråkigt att de har den inställningen och de är hemskt välkomna, säger Anya Alenberg.

Dagen efter inlägget skrev Bahnhof denna uppmaning till alla i kommentarsfältet.Foto: Skärmdump

Är det inte viktigt hur era kunder och potentiella anställda uppfattar dessa budskap?

– Det är en jättebra fråga och den är jättesvår att svara på. Vi målgruppsanpassade annonsen till en meme-generation som använder sådana här memes och tycker att det är roligt. Den här gången var det folk som inte gillar den typen av memes som såg något annat än det vi såg när vi tittade på den. Utifrån det har det blivit en jättebra diskussion, säger Anya Alenberg.

– Budskapet är fortfarande att vi inte ser kön på det sättet. Jag förstår om de är upprörda på memen, men då får de vara upprörda på memen. Vårt budskap är fortfarande att vi inte ser kön eller etnicitet eller något annat varken när vi rekryterar eller när vi la ut memen.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag