Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Internetleverantören anklagas för sexism – efter bilden på Facebook

Foto: Privat

Internetleverantören Bahnhof anklagas för sexism och objektifiering av kvinnor efter en reklambild på Facebook.

En av dem som riktar kritik mot företaget är Petra Lindblom, 33.

– Vi kvinnor förtjänar att ha ett bra liv, ha våra kroppar i fred och betraktas som fullvärdiga människor. Det är inte effekten av en sådan bild, säger hon.

När internetleverantören la ut reklambilden för lediga tjänster på Facebook brusade en diskussion snabbt upp i kommentarsfältet.

Flera har reagerat starkt på bilden – en så kallad "meme", skämtsamma bilder vars texter redigeras och sprids på nätet – och har kommenterat att den är kränkande och sexistisk.

Andra har försvarat bilden och påtalat att Bahnhofs inlägg är skämtsamt.

Foto: Skärmdump

En av dem som reagerat och riktat skarp kritik mot Bahnhof efter reklambilden är Petra Lindblom, 33, från Åland.

Hon förklarar att hon skäms över att ha haft Bahnhof som internetleverantör.

– Jag accepterar inte det här. Här har vi ett företag som tar fram en bild med mannen i fokus och där kvinnorna är fråntagna sin mänsklighet. Mannen är ”jaget” och kvinnorna ska representera två arbetsplatser. Jag blir så arg och ledsen, säger hon.

Petra Lindblom. Foto: Privat

Hon beskriver reklambilden som en del av ett större problem i samhället. Flera i kommentarsfältet försvarar annonsen genom att påpeka att bilden är ett skämt men Petra Lindblom, liksom många andra, skrattar inte. 

– Det är främst män som tar upp de argumenten, säger hon.

– De kommer med irrelevanta och outbildade kommentarer. Den här bilden sätter sig och formar. Det blir en del av många tusentals fragment som vi möts av, där de här kvinnorna betraktas som saker. Vi kvinnor förtjänar att ha ett bra liv, ha våra kroppar i fred och betraktas som fullvärdiga människor. Det är inte effekten av en sådan bild, oavsett avsikt.

Bahnhof: "Svårt att förstå kritiken"

Anya Alenberg, kommunikatör på Bahnhof, understryker att inlägget på Facebook hade som syfte att uppmärksamma att företaget söker personal på ett komiskt sätt.

– Jag köper att de har sin syn på det hela men jag har lite svårt att förstå kritiken. Det är flera som använt memen förut också, och då har det inte varit någon storm, säger hon.

– Jag har läst kommentarerna och kan säga att vi på Bahnhof inte ser det på det sättet. Vi ser bortom könen. Vi ser tre personer som ska gestalta Bahnhof som arbetsgivare, en annan arbetsgivare, och en som vill jobba hos oss och tänker "Åh där är Bahnhof". Om det är en tjej eller kille eller en alien eller vad som helst spelar det ingen roll. Vi ser inte könen på det sättet.

Flera i kommentarsfältet har skrivit att de, efter reklambilden, inte tänker söka jobb hos Bahnhof.

– Jag tycker det är jättetråkigt att de har den inställningen och de är hemskt välkomna, säger Anya Alenberg.

Dagen efter inlägget skrev Bahnhof denna uppmaning till alla i kommentarsfältet. Foto: Skärmdump

Är det inte viktigt hur era kunder och potentiella anställda uppfattar dessa budskap?

– Det är en jättebra fråga och den är jättesvår att svara på. Vi målgruppsanpassade annonsen till en meme-generation som använder sådana här memes och tycker att det är roligt. Den här gången var det folk som inte gillar den typen av memes som såg något annat än det vi såg när vi tittade på den. Utifrån det har det blivit en jättebra diskussion, säger Anya Alenberg.

– Budskapet är fortfarande att vi inte ser kön på det sättet. Jag förstår om de är upprörda på memen, men då får de vara upprörda på memen. Vårt budskap är fortfarande att vi inte ser kön eller etnicitet eller något annat varken när vi rekryterar eller när vi la ut memen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!