Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Internetfenomenet som fick Hanif Bali i blåsväder

Allt du behöver veta om moderata riksdagsledamoten Hanif Bali.
Mjölbypartiet firade 100 000 följare med Hanif Bali (M). ”Generalen, alltså Hanif, var skittaggad på en meetup. Då fick det bli så” säger ”Bävern”.Foto: Privat

I vårens EU-val la 567 personer sin röst på Mjölbypartiet och i många skolval blev de större än etablerade partier. 

Internetfenomenet har på ett år fått över 100 000 följare. 

De har orsakat blåsväder runt Hanif Bali (M), videobloggat med Gustav Fridolin (MP) och bjudits in för att föreläsa på Facebooks kontor i Stockholm.

– Vi knyts ihop av intresset för bilar, snus och bärs, säger Mjölbypartiets företrädare ”Kaptenen”.

”Press E to destroy DN. Cred: Mjölbypartiet.”

Det har gått ett år sedan den moderata riksdagsledamoten Hanif Bali publicerade bilden ”Hanif & DN at war” på Instagram, som efter krismöten med partiet och Tidningsutgivarna skulle raderas.

Bakom kontroversen stod Mjölbypartiet, ett satirkonto vars främsta budskap handlar om snus och dieselbilar. Den så kallade meme-kulturen hamnade plötsligt i den politiska hetluften.

– Ingen var arg på oss, men plötsligt såg man Mjölbypartiets bilder på löpsedlarna. Det var jätteskumt, säger ”Bävern”.

Mjölbypartiets bild orsakade debatt. ”Det är löjligt. Ingen trodde väl på allvar att Hanif Bali försökte hota någon”, säger ”Bävern”.Foto: PRIVAT

”Bävern”, eller Simon som han egentligen heter, är en del av Mjölbypartiets styrelse där alla har smeknamn som ”Diesel” och ”Potäten”. 

Trots att de dagligen lägger upp bilder på sig själva för tusentals följare är de måna om sin anonymitet. De vill inte att Expressen publicerar efternamn eftersom de inte vill vara offentliga personer.

Det verkar inte så gött att hamna i ett drev, enligt ”Bävern”. Samtidigt är många följare nyfikna.

– Jag får 10-15 samtal om dagen för jag la upp min bil på Blocket med mitt privata nummer. Det var den största tabbe jag gjort, säger styrelsemedlemmen Karl-Oskar, som kallas ”Kaptenen”.

Badtunna med Hanif Bali

Hanif Bali kallas ”Generalen” och är hedersmedlem i styrelsen. De började prata på Twitter, och har sedan dess både badat badtunna och varit på snusprovning med riksdagsledamoten. 

– Jag lärde känna dem lite av en slump. Det är klipska och roliga ungdomar, både deras persona och privat. Därför har jag hängt med på den här roliga resan till att bli Sveriges största politiska parti på Instagram, säger Hanif Bali.

Mjölbypartiet lanserades på Instagram förra våren i samband med att Hanif Bali – efter en annan kontrovers – bestämde sig för att tillfälligt lämna Twitter. Det skulle visa sig vara den mest framgångsrika plattformen för skämt om raggarkultur.

Inte sällan publicerar de filmklipp av bilar som sprutar ut svarta avgasmoln i en slags motreaktion på Greta-generationens klimataktivism.

”Vi är partiet för dig som bor på landet, kör en EPA, eller kanske helt enkelt bara är en gedigen snusare”, skriver Mjölbypartiet. På drygt ett år har de fått över 100 000 följare.

– Det exploderade från ingenstans, det hade vi verkligen inte räknat med. Vi tyckte bara att det var en kul grej, säger ”Kaptenen”.

Bävern, Kaptenen och Ebba Busch Thor föreläste om sociala medier på Facebooks kontor.Foto: Privat
Sara Skyttedal (KD) poserar i Mjölbypartiets keps.Foto: Privat

Milstolpen firades för ett par veckor sedan med en stor följarträff vid potatisrondellen i Mjölby. Hanif Bali var på plats och signerade kepsar.

– Det är ett kul sätt att träffa unga människor som annars inte söker sig till politiska miljöer. Samhörigheten i humorn är ett sätt att mötas. Vi pratade seriösa frågor med varandra också, säger Hanif Bali.

Han beskriver Mjölbypartiet som ”en liten revolt mot en miljömedveten samtid”.

– Varenda Ica-reklam handlar om klimatet och man ska vara en perfekt gymmande, hälsoätande människa. Då är de snusarna, öldrickarna och dieselåkarna. Det uppskattas av många ungdomar, särskilt med tanke på hur stark den här normen från vuxenvärlden är mot barn. 

Enligt Mjölbypartiet är 75 procent av deras följare – liksom de själva – mellan 20 och 30 år. Den unga publiken gör dem högst intressanta för etablerade politiker.

Gustav Fridolin (MP) har varit flitig i kommentarfältet på Instagram och gjorde en 20 minuter lång videointervju med ”Bävern” och ”Kaptenen” när han skulle sluta som språkrör. Under EU-valrörelsen poserade både Sara Skyttedal (KD) och Tomas Tobé (M) i kepsar med texten ”Make Sweden Snus Again”. 

– Det är kul att de interagerar med oss och vågar skoja till det. De blir lite folkkära på något sätt – speciellt hos yngre, säger ”Bävern”.

– Våra följare är unga personer som kommer att bygga framtiden.

Själva kampanjade de för att ”skicka Kaptenen till Bryssel” och fick 567 personer att lägga sin röst på Mjölbypartiet. Väljarna fanns inte bara i Mjölby utan i landets alla 21 län.

– Det är roligt att så många faktiskt gick och röstade. Jag är förvånad att vi inte kom in, säger ”Kaptenen”.

Mjölbypartiet störst i flera skolval

Det hade kanske gått vägen om personer under 18 år fått rösta. Mjölbypartiet blev på många håll större än de etablerade partierna i skolvalet.

På exempelvis Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm var de dubbelt så stora som Socialdemokraterna med 11 procent, och på Uddevalla gymnasium fick Mjölbypartiet 14 procent medan SD fick nöja sig med 12.

På Naverlönnskolan i Skåne och Fjällgymnasiet i Jämtland blev internetfenomenet största parti.

”Bävern” och Gustav Fridolin (MP).Foto: Privat
”När Ebba Busch Thor tar emot våra stickers och hejar glatt tänker folk att hon verkar vara en vettig politiker som kan skoja lite”, säger ”Kaptenen”. Foto: Privat

Mjölbypartiet reella politiska ambitioner går att ifrågasätta, även om de har synts i vimlet under politikerveckan i Almedalen de senaste åren.

– Almedalen är kul. Man kan hänga med politiker och försöka utföra lite påverkansoperationer, säger ”Bävern”.

I april fick han och ”Kaptenen” föreläsa på Facebooks kontor i Stockholm tillsammans med Ebba Busch Thor (KD). Bakom arrangemanget stod tankesmedjan Timbros utbildning Digitala akademin, där inflytelserika gäster bjuds in att tala inför ett fåtal utvalda elever.

– Det handlade om hur man får spridning på grejer. Det var gött. Vi fick träffa Ebba Busch Thor. Vi jagar bara ”clout”, alltså kändisar och hajp, säger ”Bävern”.

– Vi fick tyvärr inte henne att ta på sig kepsen. Det jobbar vi fortfarande på.