Fortsatt risk för strejk – fackledare utesluter inte fler uppskov

Följ senaste nytt i Expressen TV.
En eventuell pilotstrejk kan vara bara timmar bort.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Marianne Hernæs, SAS förhandlingschef.
Foto: MAGNUS ANDERSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman.
Långt ifrån alla av bolaget anställda ställer sig bakom pilotförbundets hållning.
Foto: NICOLAS ECONOMOU/NURPHOTO/SHUTTERSTOCK / NICOLAS ECONOMOU/NURPHOTO/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOC

Efter att ha nått deadline har SAS ännu inget avtal klart.

Strejkförhandlingarna har pågått under natten och ett besked väntas vid 11-tiden.

– Vi står långt ifrån varandra, säger Marianne Hernæs, SAS förhandlingschef. 

Jan Levi Skogvang, ledare för SAS norska pilotförening, utesluter inte att förhandlingarna kan fortsätta ännu längre, rapporterar TV2

En eventuell pilotstrejk kan vara bara timmar bort, efter att förhandlingarna mellan SAS och bolagets pilotfack återigen har förlängts.

Vid midnatt kom beskedet att förhandlingarna kommer fortsätta under natten. Nytt besked förväntades först komma vid 05-tiden på lördagsmorgonen, men vid strax efter klockan 01 kom beskedet att tidsfristen skjuts upp till klockan 11.00.

– Vi står långt ifrån varandra men situationen är så pass allvarlig nu, vi har försökt att de senaste fem timmarna att göra allt vi kan för att rädda passagerarna, säger Marianne Hernæs, SAS förhandlingschef på pilotområdet.

Tror ni att det kommer att gå?

– Det är alltid en förhoppning, säger Marianne Hernæs.

Även Keld Bækkelund, ledare för fackförbundet Dansk Metal, menar att parterna står långt ifrån varandra, men anser att vissa delar har ”fallit på plats”.

– Vi ska se om vi kan nå ett resultat klockan fem imorgon men det kräver att vi arbetar stenhårt. Självklart har en del fallit på plats, säger han.

Men Jan Levi Skogvang vid den norska pilotföreningen utesluter inte att beskedet skjuts upp ytterligare en gång, rapporterar TV2. På en fråga om piloterna inleder strejk direkt klockan 11 om ingen överenskommelse har nåtts svarar han ”om det inte blir nytt uppskov”. 

Enligt norska VG kan totalt 571 av 944 flygningar mellan lördag till tisdag ställas in vid en strejk. Tidningen uppger också att medlare från både Norge och Sverige är på plats i Stockholm och att direkta samtal förs.

Mer förhandlingstid

Enligt uppgift till Expressen hade de svenska medlarna varit inne på tanken att vädja till parterna om ytterligare tid - alltså att konflikten inte skulle utlösas vid midnatt utan skjutas fram en andra gång.

I dag är förhandlingarna samordnade från de fyra berörda pilotfacken. Men det är inte omöjligt att något av facken bryter sig loss och skriver på ett avtal med SAS.

– Rent hypotetiskt kan de göra det, säger den svenske medlaren Jan Sjölin. Fåordigt tillade han när några timmar återstod:

– Det är inne i ett känsligt läge. Mer säger jag inte.

Media väntade in i natten på besked om SAS-konflikten utanför Näringslivets hus på Östermalm i Stockholm.
Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
SAS-konflikten. Det fortsatte att lysa i förhandlingsgruppernas fönster i Näringslivets hus på Östermalm i Stockholm långt efter midnatt.
Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

Enligt vad Dagens industri erfar är den svåraste frågan de 450 piloter som fortfarande inte har återanställts efter att 650 sades upp under pandemin.

Pilotförbundets konkurshot

På torsdagskvällen uppgav norska pilotförbundets ordförande Roger Klokset för VG att piloterna är redo att driva SAS i konkurs om parterna inte kommer överens. 

Uttalandena från pilotförbundet har även fått SAS ledning att reagera. 

– Folk är fullständigt vansinniga på de utspel som har gjorts, säger SAS presschef Karin Nyman till Di.

SAS menar att en strejk vore förödande för resenärerna. 

– Då stoppas 200–250 plan varje dag, och upp mot 30 000 passagerare berörs dagligen mitt i den mest hektiska semestertiden, säger Karin Nyman.

Akademikerförbundet: Osolidariskt

Även SAS Akademikerförening, ett av förbunden som representerar flygbolaget anställda på marken, upprörs av pilotföreningens uttalanden.

 – Jag tycker att det är upprörande att piloterna i den del som heter SAS Scandinavia säger sig vara villiga att sätta hela bolaget i konkurs om inte de får sina enskilda villkor igenom. Det är både anmärkningsvärt, chockerande och osolidariskt, säger Katarina Johansson.

Pilotfacket upprörs över Katarina Johanssons uttalanden och timmarna innan tidsfristen löpte gick Martin Lindgren, ordförande i SAS Pilot Group, i svaromål.

– Det är märkligt att Katarina Johansson inte förstår vad som är problemet med de erbjudna villkoren. Johansson skulle gärna få berätta för mig vad det är vi blivit erbjudna, annat än ett ospecificerat krav om 30 procents villkorsförsämringar. Det är verkligen svårt att känna facklig samhörighet med en sådan inställning, säger Martin Lindgren ordförande i SAS Pilot Group som också ingår i piloternas förhandlingsgrupp.

Swedavia, som äger och ansvarar för driften på Sveriges största flygplatser, uppger att man fortfarande avvaktar ett besked från förhandlingarna.

– Vad jag vet så fortsätter förhandlingarna, men det får SAS svara på. Vi får se vad det landar i och hur det kommer påverka oss, säger Peter Wärring, pressansvarig på Swedavia.

Förhandlingchefen: ”Passagerarna vi tänker mest på”

Marianne Hernæs, SAS förhandlingschef kommenterar att inget avtal slutits.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.