Intensiv jakt på svar om olyckan

Transportstyrelsen: Inga kända fel på flygplanet
Flygplansvraket på lördagen.
Foto: OLLE SPORRONG
Vrakplatsen undersöks på torsdagskvällen efter kraschen.
Foto: ALEX LJUNGDAHL
Blommor och ljus vid minneslunden vid Nikolaikyrkan, Örebro.
Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
Blommor och ljus vid minneslunden vid Nikolaikyrkan, Örebro.
Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
Flygplansvraket på fredagen.
Foto: JEPPE GUSTAFSSON / TT NYHETSBYRÅN

Mobiltelefoner, vrakdelar och berättelser från vittnen.

Nu pågår en noggrann insamling av information för att kunna svara på frågan om hur den tragiska flygolyckan i Örebro kunde ske.

– Det är viktigt att vi hittar allt, säger Peter Swaffler på Svenska haverikommissionen.

Flygkraschen i Örebro

Under fredagen meddelade Haverikommissionen att de ska titta på data från mobiltelefoner som fanns inuti planet. Peter Swaffer, avdelningschef vid Statens Haverikommission berättar att de även funnit Gopro-kameror som de kommer att titta på. 

– Det kan ge någonting. Men de har med största sannolikhet inte använts i starten. Det har fallskärmshoppare från klubben förklarat, säger Peter Swaffer

Utredarna kommer i övrigt att fortsätta finkamma området med drönare för att undersöka om det finns ytterligare delar från planet som saknas. 

De kommer även titta på planets propellerblad för att se hur de är krökta – något som skulle kunna avslöja om motorn varit i gång vid kraschen. 

– Bara på hur bladen är krökta så kan vi förstå det, säger Peter Swaffer, avdelningschef vid Statens haverikommission.

Fler vittnen kommer också att höras under dagen och Haverikommissionen planerar att bärga planet under söndagen.

Polisen efterlyser filmer från allmänheten

Polisen arbetar nära med Haverikommissionen kring utredningen av olyckan. 

Under helgen kommer polisen att fortsätta samla in så mycket information som möjligt från vittnen, förklarar Gabriel Henning, presstalesperson på polisen region Bergslagen. 

Bärgningen av flygplansvraket väntas ske på söndagen.
Foto: OLLE SPORRONG
Flygplansvraket på söndagen.
Foto: OLLE SPORRONG
Vrakplatsen på söndagen.
Foto: OLLE SPORRONG

Han berättar även att de inhämtat någon form av film från händelsen, men att de eftersöker fler iakttagelser från olyckan.

– Vi ser gärna om det finns filmer på delar av händelsen. Även ljudupptagning är intressant, säger han.

Under dagen kommer haverikommissionen att se till att alla delar av planet följer med från olycksplatsen när det bärgas, vilket är tänkt att ske under söndagen.

– Det är en lättillgänglig terräng men det är högt gräs. Man ser inte eventuella delar och det finns exempelvis instrumentering som har lossnat under islaget och hamnat utanför planet. Det behöver vi hitta med metalldetektorer, säger Peter Swaffer.

– Det är viktigt att vi hittar allt. Vi letar inte efter något specifikt men vi vill i efterhand inte se att vi har missat någonting som visar sig vara vitalt. Vi är fortfarande i faktainsamlingsfasen där vi lägger mindre vikt på vad vi har framför oss och snarare säkerställer att vi har med allt, fortsätter han.

Parallellt pågår intervjuer från personer som allt eftersom träder fram och vill berätta.

Farligt material

Bärgningen görs genom att lyfta upp vraket i en täckt transport som går direkt till SHK lokal i Strängnäs. Innan dess ska känslig apparatur man hoppas på har lagrat viktig data avlägsnas från planet.

– Där kan vi arbeta i lugn och ro i inomhusmiljö och bra belysning. Allt kommer att tvättas och säkerställas – det finns till exempel brunnet material som är hälsovådligt för utredarna att jobba med.

En grundlig utredning av motorn ska göras. Också andra saker som rost på planet eller lösa delar kommer att analyseras. I nuläget finns inga ledtrådar som pekar åt ett visst håll.

– Det finns ingenting än som gör att vi riktar in oss på något särskilt, när vi har all data kommer vi att hitta mer intressanta spår. Men även om vi ser att något är mer sannolikt än något annat, kommer vi också att utreda allt annat. Utesluter vi allting kommer vi till syvende och sist hitta något vi inte kan utesluta, säger Peter Swaffer.

Analysarbetet kan ta flera veckor. Peter Swaffer har gott hopp om att utredningen ska kunna klargöra orsakerna, även om det är svårt att veta på förhand.

– Jag vågar nog säga att vi kommer att lösa det här också, säger Peter Swaffer.


Örebro fallskärmsklubb: ”En oerhörd förlust”

Nio personer omkom i den svåra flygkraschen, olyckan lämnade Örebro fallskärmsklubb i stor sorg

Flygexperten: Piloter efterfrågar hårdare säkerhetsregler

Jan Ohlsson om flygsäkerheten i Sverige.

Sorg i Örebro efter tragedin: ”Ska inte hända här”

Staden försatt i sorg efter att nio omkommit i flygplansolyckan.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.