Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Inte bara godis – grönsaker en vinnare under halloween

Under halloween ökar försäljningen av frukt och grönt.Foto: TOMAS LEPRINCE
Med ett sortiment bestående av zombiehjärnor (blomkål), häxfingrar (lilafärgade morötter) och spindelkroppar (blå potatis) har försäljningen ökat inför skräckhögtiden.Foto: CHRISTER WAHLGREN

Det är inte bara godis som vi köper i mängder denna vecka.

Halloween har kommit att innebära ett uppsving för frukt och grönt – i form av ”zoombiehjärnor” och ”häxfingrar”, skriver Dagens Nyheter.

 

Något förvånande är frukt och grönt-avdelningarna en av vinnarna i handeln under Halloween. Med ett sortiment bestående av zombiehjärnor (blomkål), häxfingrar (lilafärgade morötter) och spindelkroppar (blå potatis) har försäljningen ökat inför skräckhögtiden.

Med satsningen försöker handlarna få barn att sukta efter grönsaker och inte bara godis.

– Vi ser det som ett roligt sätt att uppmuntra barn till att tycka att det är spännande med frukt och grönt. Vi vill också hjälpa föräldrar att sälja in frukt och grönt till sina barn, säger Peter Hägg, sortimentansvarig för frukt och grönt på Ica Sverige, till DN.

 

LÄS OCKSÅ: Röd dag eller inte? Det här gäller på Halloween

 

Även leksakshandeln ser en försäljningsökning inför veckan. Det danska bolaget Top Toy, som står bakom leksaksbutikerna BR och Toys R Us, uppger att de sett en betydande ökning sedan de började sälja Halloweendräkter vid millennieskiftet.

Halloween ingen stor högtid för handlarna

I övrigt är Halloween ingen stor kassako för handlarna. I Svensk Handels Handelsbarometer uppger bara var tionde handlare att högtiden är viktig ur försäljningssynpunkt. Sju av tio handlare ser det inte som en viktig helg.

Det verkar heller inte ha förändrats nämnvärt de senaste åren, även om man kan uppleva ett större fokus på Halloweendekorationer i butiker. 61 procent av handlarna upplevde försäljningen inför skräckhögtiden som oförändrad, 24 procent att den minskat och 15 procent att den ökat.

– Svaren vi får från handlarna tyder på att det börjar plana ut. För några år sedan ökade försäljningen men de senaste svaren indikerar att försäljningen har nått någon typ av platå, säger Johan Davidson till DN. 

Totalt svarade 200 handlare på frågorna i Svensk Handels undersökning.

 

LÄS OCKSÅ: Därför firar vi Halloween

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.