För sex år sedan träffade Kenneth Lindström, i dag 62, Yanisa Vongphet, nu 43, på ett dansställe i Stockholm.
- Jag har två gånger varit gift med svenskor och visst finns det trevliga kvinnor här, men jag har alltid haft en förkärlek för tjejer och kvinnor från Sydostasien. De har ett vänligt sätt som tilltalar mig, förklarar han.
Yanisa hade då bott i Sverige i tio år och arbetade som lokalvårdare. Hon föll bland annat för att Kenneth är så jämställd.
- Många thailändska killar är lata, förklarar Yanisa.
Kenneth och Yanisa är inte unika. Förra året fick tre gånger fler thailändska kvinnor uppehållstillstånd i Sverige med anledning av att de inlett en relation med en svensk man, jämfört med 2002. I dag bor det 28533 thailandsfödda i Sverige.
Den globala rörligheten bidrar till att giftermål över nationsgränser blir vanligare. Mellan 1990 och 2004 ökade de internationella äktenskapen med 37 procent. Och det är lika vanligt att en svensk kvinna gifter sig med en utländsk man från ett låginkomstland som att en svensk man gör mot- svarande. Men det finns en avgörande skillnad: Åldersskillnaden är betydligt större mellan makarna om den svenska partnern är en man, visar en undersökning från institutet för framtidsstudier.
- Varför välja en rynkig och sur 40-årig svenska när man kan få en pigg 25-åring från Thailand? säger en man som Expressen talar med.
Svenska Dagbladet hade nyss en artikelserie om ämnet och på olika hem- sidor diskuteras fördelarna med asiatiska kvinnor i allmänhet och thailändska dito i synnerhet: "Thaitjejerna är av naturen försiktiga och traditionella. De tar hand om sina familjer". "De har vacker gul hud och magra kroppar och de kan göra mumsig mat".
Andra debattörer påpekar att thaikvinnor jobbar hårt, sällan är otrogna och är uppfostrade att inte skilja sig om männen bedrar dem. Framför allt betonas det att thailändskorna respekterar sina män.
- Det är klart att en thailändska som kommer hit och inte jobbar hinner göra massor i hemmet. Men precis som svenska kvinnor vill vi ha jämställdhet. Jag tycker att man ska dela på hushållsarbetet, säger Chi Trawan, som för 31 år sedan gifte sig med Dan Sandberg.
Makarna bor utanför Luleå och har tre vuxna barn. I denna Norrlandskommun finns det runt 300 personer med rötter i Thailand och staden har två thaishoppar och två thairestauranger.
Men alla thailändskor i Sverige har inte lika positiva erfarenheter av svenska män. Som ordförande i den thailändska föreningen i Norrbotten kommer Chi Trawan i kontakt med kvinnor som blir isolerade, misshandlade eller utkastade från sina hem.
- Av rädsla för att kastas ut ur landet vågar många inte polisanmäla sina män, berättar Chi Trawan, som är en av cirka 50 personer som engagerat sig i Thai Women Network.
Organisationen bildades för några år sedan på initiativ av thailändska ambassaden i Stockholm. Tanken är att thailändare som bott länge i Sverige ska hjälpa nyanlända och utsatta kvinnor och lotsa dem vidare till socialtjänst och kvinnojourer.
Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige, Roks, hjälpte i fjol 515 kvinnor som bedömdes vara utsatta för fruimport.
- Många av de här kvinnorna har lämnat allt för den stora kärleken och de har inget att komma tillbaka till i hemländerna. I vissa länder ses kvinnor som förbrukade och det är en stor skam att vara skild, säger Roks ordförande Angela Beusang.
- Svenska staten borde försöka förhindra att män sätter i system att ta hit kvinnor och behandlar dem illa. I stället skyddas männen.
Bernardita Nunez, verksamhets- ansvarig på kvinnojouren Terrafem som riktar sig till invandrarkvinnor, menar det inte finns någon kvinnofrid att tala om för kvinnor med tillfälligt uppehållstillstånd.
- Vi borde avskaffa regeln som säger att relationen mellan mannen och kvinnan måste vara i två år för att hon ska få stanna. Det är den regeln som ger mannen makt över kvinnan, säger Bernardita Nunez.
Landshövdingen i Värmland, Eva Eriksson, skrev häromveckan på Brännpunkt i Svenska Dagbladet att fruimporten är en skamfläck.
- Det tas för mycket hänsyn till mannens integritet. Kvinnorna måste exempelvis få veta om mannen begått övergrepp tidigare och migrationsverket borde ha kontinuerlig kontakt med kvinnorna, säger Eva Eriksson till Expressen.
De män som utnyttjar kvinnor från fattiga länder har en skruvad människosyn, menar mansforskaren Lars Jalmert, professor i pedagogik vid Stockholms universitet. Det vore orättvist att utmåla alla som misshandlare, men i de fall där övergrepp förekommer blir maktövertaget väldigt påtagligt om kvinnan varken kan svenska eller vet hur samhället fungerar.
Så vad är det som pågår? Somliga som Expressen talar med längtar tillbaka till en tid då "män fick vara män och kvinnor kvinnor". Är en del av äktenskapen mellan svenskar och thailändskor rent av en reaktion mot den svenska jämställdhetsmodellen?
I Norge blev det ramaskri då religionsforskaren och debattören Hanne Nabintu Herland på Kristelig Folkepartis möte i Trondheim tyckte att norska kvinnor ställer för mycket krav.
- Jag förstår att norska män vill ha ryska och thailändska kvinnor. De gillar åtminstone sex och är bra på att laga mat, sa Nabintu Herland.
"Rätt åt er, bortskämda svenska kvinnor", replikerade svenska män som kommenterade inlägget på olika hemsidor.
- Det finns många svenska män som - oavsett om de är gifta med svenska eller utländska kvinnor - inte ser att de upprätthåller gamla mönster. De känner sig maktlösa och märker inte att deras liv ofta sätter ramarna för familjelivet, säger mansforskaren Lars Jalmert.
Men det finns också flera naturliga förklaringar till trenden att kärlek uppstår över nationsgränserna. Psykoterapeuten Gunnel Beskow konstaterar att vissa attraheras av likheter, medan andra söker en partner som är olik och som kompletterar dem.
- Tycker man väldigt mycket om en annan kultur kan det förstås vara tilltalande att träffa en man eller kvinna från det landet, säger hon apropå att 400000 svenskar varje år reser till Thailand.
Gunnel Beskow betonar att det ställs höga krav om man ska få äktenskap mellan människor från olika kulturer att fungera.
- Det måste finnas en grundläggande respekt för varandra. Och man måste översätta och berätta varför man reagerar som man gör i vissa lägen.
Att de svenska männen enligt rapporten väljer yngre kvinnor ligger dess-utom helt i linje med hur samhället ser ut, enligt professor Lars Jalmert. Det var först nyligen som vi i Sverige förbjöd olika åldersgränser för män och kvinnor på krogar.
Varken Kenneth Lindström eller Yanisa upplever det som ett problem att han är 19 år äldre. De umgås mycket med andra thai-svenska par och har inte stött på några fördomar. Kenneths mamma älskar Yanisa och hennes föräldrar tycker lika mycket om Kenneth.
- Men visst har folk åsikter, generellt. Många tror att män väljer thailändska fruar för att de ska vara till lags, men sådan är inte jag. Jag gillar typiskt kvinnliga sysslor som att tvätta och städa, säger Kenneth.
En skillnad från Kenneths relationer med svenska kvinnor är att han får en mycket större tacksamhet nu när han gör saker i hemmet.
- Men jag är lika mån om att visa Yanisa uppskattning, säger han.
Kenneth och Yanisa gifte sig i midsomras och de driver i dag en städfirma och ett massageinstitut ihop. När de pensioneras planerar de att köpa en fruktodling i Thailand.