Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Taxikungens liv i lyx
– i en bransch i kris

Taxikungen Rolf Karlsson – som gjort sin förmögenhet främst på samhällsbetalda taxiresor – äger fastigheter för över 300 miljoner kronor i Spanien.

Taxikungen Rolf Karlssons 1400-talspalats mitt i Palma, på spanska Mallorca. Byggnaden har lyxhotell och exklusiva butiker.

Foto: Maria Ridderstedt/Ekot

Den exklusiva semesterorten Puerto de Andratx på Mallorca där Rolf Carlsson har en villa.

Foto: Maria Ridderstedt/Ekot

Färdtjänsten har fört honom till det egna palatset.
Den medieskygge taxikungen Rolf Karlsson – som gjort sin förmögenhet främst på samhällsbetalda taxiresor – äger fastigheter för över 300 miljoner kronor i Spanien.
Han har "stadspalats" på Mallorca, avslöjar SR:s P1 Dokumentär i en granskning av taxinäringen.
– Jag bor och betalar skatt i Sverige, men tillbringar en del av min tid på Mallorca, säger Rolf Karlsson till Expressen.

Hur upplever du din situation som taxichaufför?

Soheil Ebrahimi, 54, har kört taxi i 15 år.
"Det går jättedåligt. Jag tvingas jobba 13 timmar per dygn och det svårt att få mitt åkeri att gå runt ekonomiskt. Tidigare hade jag tio bilar, men tvingades minska ner allt och har bara en bil i dag. Jag känner att jag har ett konkurshot varje månad. Det är hård press att få ihop de fasta kostnaderna varje månad. Jag har tittat på utbildningar för att göra något annat. Jag pluggade elektronik och data på KTH och efter utbildningen sökte jag jobb inom det området. Jag började jobba med taxi och blev sen fast. Det kommer fler bilar hela tiden och nu är det för mycket konkurrens. Alla trampar på oss taxiförare med kostnader och olika krav."

 

Bashir Hakimi, 38 år, har kört taxi i sex år:

"Det går jättedåligt. De senaste två åren har det blivit mycket sämre. Det är för många taxibilar. Jag jobbar långa arbetsdagar och ibland sex dagar i veckan."

 

Marianne Klarberg, 55 år, har kört taxi i två år:

"Jag trivs jättebra. De som jobbat längre säger att det blivit sämre de senaste två åren."

 

Enkät & foto: Johan Jeppsson

Sålde taxiimperiet till riskkapitalister

Fågelviksgruppen är ett bolag med Sveriges största rikstäckande taxiorganisation. Gruppen finns i ett 40-tal städer i Sverige samt i Norge, Danmark och Lettland.

Nära 5 000 bilar ingår i taxibolag inom gruppen.

Bland bolag i gruppen märks Taxi kurir, Taxi 020, Taxi Skåne, Top Cab, Taxi Card – och Botkyrka taxi där koncernens grundare och tidigare ägare, Rolf Karlsson, startade sin taxikarriär.

Förra året omsatte Fågelviksgruppen cirka 5 miljarder kronor.

Rolf Karlsson, 66, sålde nyligen företaget till det amerikanska riskkapitalbolaget H.I.G. Capital. Enligt Svenska Dagbladet var köpesumman 2–3 miljarder kronor, men Rolf Karlsson tillbakavisar den uppgiften.

Larmrapporterna har duggat tätt sedan den svenska taximarknaden avreglerades för 25 år sedan. Tidigare var branschen hårt styrd av myndigheterna – i dag är den en av världens mest oreglerade.

Facket talar om kaos. Åkarna får det allt tuffare med allt mindre marginaler. Taxichaufförer, som är rädda för att framträda med namn, klagar över orimliga arbetstider och låga löner. Och friåkare skörtar upp turister på Arlanda, åtminstone fram till en regeländring tidigare i år.

Samtidigt talas det om utbrett skattefusk och missbruk av statliga subventioner i en bransch där varannan resa är färdtjänst, skolskjuts eller annan tjänst betald av samhället.…

Över denna krisbransch tronade i många år
Rolf Karlsson, ägare till Fågelviksgruppen med bolag som Taxi kurir, Taxi 020 och en rad andra kända varumärken. Den framgångsrike entreprenören dominerade helt taxinäringen – och hade näst intill monopol på färdtjänsten i Stockholm -– innan han nyligen sålde sitt imperium till amerikanska riskkapitalister.

Nu har han dragit sig tillbaka och tillbringar mycket tid i ett stadspalats och i en exklusiv villa på Mallorca, rapporterar SR-reportrarna Maria Ridderstedt och Karin Wettre i P1 Dokumentär. I programmet riktar flera personer stark kritik mot Rolf Karlsson. De båda journalisterna har också granskat taxibranschen i en rad inslag i Ekot.

– Väldigt många förare ser sina arbetsvillkor bli sämre, en del har haft samma lön i 20 år, samtidigt som det går bra för Rolf Karlsson och hans företag. Många ser att de förlorar på att det blir fler taxibilar, antalet har ökat kraftigt under senare år. Och att Fågelviksgruppen tjänar på det, säger Maria Ridderstedt.

– En del är väldigt arga och säger att Rolf Karlsson har blivit rik på deras bekostnad. Andra beundrar honom som en smart affärsman.

– Men alla förare vi talat med ser sig själva som förlorare och honom som vinnare. En säger till exempel att "Rolf bestämmer, han äger allt", säger hon.


Taxibranschen uppbyggd som pyramid

Större delen av taxibranschen är uppbyggd som en pyramid. I botten finns föraren. Sedan kommer åkeriet som i sin tur är anslutet till en beställningscentral, en taxiväxel, dit kunderna ringer för att få en taxi. Varje åkeri betalar varje månad 10 000–15 000 kronor per bil till taxiväxeln för att få använda varumärket – till exempel Taxi kurir – och för att få körningar, både privata och samhällsbetalda.

Överst i pyramiden finns storföretag som Fågelviksgruppen som äger många taxiväxlar. Fågelviksgruppen kontrollerar, enligt fackförbundet Transport, 35-40 procent av den svenska taximarknaden. Och framför allt dominerar koncernen färdtjänsten i storstäderna med 98 procent av färdtjänstresorna med personbil i Stockholm och 50 procent i Göteborg och Malmö, enligt P1 Dokumentär.

Rolf Karlsson ägde företaget, som förra året omsatte fem miljarder kronor, tills han nyligen sålde det till det amerikanska riskkapitalbolaget H.I.G. Capital

– Fågelviksgruppens intresse är att få ut så många förare som möjligt. De får betalt per bil, ju fler bilar desto bättre, säger Mattias Schulstad, utredare på Transport som speciellt granskat taxinäringen.

– Därför har anställda i åkerier dåliga villkor och så långa arbetspass. Det är en dåligt fungerande bransch där det saknas acceptabla normer. Det förekommer skattefusk och brott mot arbetstidsregler.

– Man gör vad man kan för att runda hörn på grund av små marginaler. Åkerier får sämre lönsamhet, medan beställningscentraler får det bättre, säger han.


Många kritiker pekar ut beroendet
av offentliga pengar som en av bovarna i taxidramat. Kommuner och landsting pressar i upphandlingar ned priserna så lågt att många åkerier står på konkursens rand, något som främst drabbar förarna. Fågelviksgruppen och andra företag som får de offentliga kontrakten har inga egna förare anställda – förarna jobbar för åkerierna – och det är just denna brist på direkt anställningsrelation som är grundproblemet, enligt många bedömare.

– Det är stark prispress på offentligt upphandlade resor. Politikerna tittar mest på priset, det är den absolut viktigaste faktorn, säger Maria Ridderstedt.

– Juridiskt får landsting och kommuner inte kräva att taxiföretagen ska ha kollektivavtal. Men det börjar finnas exempel på upphandlare som ställer krav på att de ska ha samma nivå som kollektivavtal. Arbetstider, tjänstepension, försäkring, säger hon.

 

Maria Ridderstedt och Karin Wettre.


SR-reportrarna intervjuade 100 taxichaufförer.
De allra flesta vittnar om arbetsdagar på 12–13 timmar, 6–7 dagar i veckan. Om hur de aldrig har tid att träffa sina familjer. Många var rädda för att ställa upp med sina riktiga namn i programmet, de fruktade att få sparken om de klagade offentligt.

 

Maria Ridderstedt berättar att det i branschen cirkulerar historier om folk som engagerat sig fackligt och försökt organisera andra förare – och som därför blivit avstängda. Taxiväxlar kan bestämma att de inte vill ha en viss chaufför och då kan åkaren säga upp den föraren på grund av arbetsbrist.

Intrycket av utbredd rädsla bekräftas när Expressens Johan Jeppsson försöker göra en enkät med taxichaufförer vid Stockholms centralstation. Nästan ingen vill medverka med namn och bild. Anonymt säger en förare att "det är maffian som styr" och att det är "slavjobb".

En man ställer trots allt upp för intervju och bild, men ångrar sig när en kollega varnar honom och säger att han ska tänka på "sina barn".

– Jag vågar inte ställa upp, säger chauffören efter varningen.

Fackförbundet Transport krävde i en rapport för två år sedan en rad lagändringar för taxinäringen. Bland kraven märks etableringskontroll av antalet taxibilar, maxtaxa för taxiresor, avtalsenliga villkor för alla förare som genomför samhällsbetalda resor samt att procentlön inte ska förekomma vid samhällsbetalda resor.

– Samhällsbetalade resor som färdtjänst börjar fungera sämre, kundnöjdheten sjunker. Det beror på pressade priser. Priset på samhällsresor är 40 procent lägre än privata i Stockholm, säger Mattias Schulstad på Transport.

– Förarna har ofta procentlön. Så de får 40 procent mindre för en samhällbetald resa, säger han.

Taxikungen Rolf Karlsson säger att hans företag har haft en pågående diskussion om avtal med Transport. Han förklarar att han vill ha ett "modernt avtal".

– Vi vill komma fram till ett vettigt avtal. Nuvarande avtal är från 1960–70-talen före avregleringen. Skriver vi på ett avtal måste vi veta att vi kan hålla det, säger han och påpekar att företagets 450 växeltelefonister och tjänstemän har kollektivavtal.


Rolf Karlsson, 66
, har nu pensionerat sig, så han hoppas slippa vara måltavla för kritiken i framtiden. Till sina kritiker säger han:

– Vi har alltid betraktats som "the good guys" i branschen. Vi har varit pådrivande när det gäller registrerande taxameter och samplanering för att spara pengar åt landstinget. Och vi har aktivt samarbetat med Skatteverket när det gäller kontroll av åkerier, säger han.

Enligt P1 Dokumentär äger Rolf Karlssons företag två stadspalats i staden Palma. Det ena är en byggnad med fyra lägenheter, han har en själv och hyr ut de tre andra. Det andra, ett 1400-talspalats, innehåller ett lyxhotell och flera exklusiva butiker. Dessutom äger han en cirka 400 kvadratmeter stor villa med pool i semesterorten Puerto de Andratx.

Fastigheterna är enligt lokala mäklare värda mer än 300 miljoner kronor, uppger SR-reportrarna.…


Rolf Karlsson föddes i Södertälje.
Pappan var byggnadsarbetare, själv är han vägbyggnadsingenjör. Han var anställd i Botkyrka kommun på 1980-talet och kom där in i taxibranschen – där han snabbt och målmedvetet steg mot toppen.

– Jag känner inte igen bilden av taxibranschen som kritiker målar upp. Det är tufft på en avreglerad marknad. Jag har kontakt med gamla åkare jag känner, de säger att det är jobbigt men att det går, säger Rolf Karlsson.

– Det finns säkert förare som jobbar mycket och andra som inte jobbar lika mycket. Det finns stor spridning. Det är en avreglerad, konkurrensutsatt bransch.

– Lagen om offentlig upphandling har satt en väldig press på branschen. Det finns inget utrymme i förhandlingarna. 50 öre hit eller dit kan avgöra allt, det är vinna eller försvinna, säger han.

Han berättar att han som anställd i Botkyrka kommun för 30 år sedan hade ansvar för skolskjutsar och andra transporter. På så sätt kom han in i det lokala taxibolaget.

– Jag fick ansvar, jag hade ett åkeri med ett 30-tal bilar. För att kunna diskutera med förarna måste jag veta hur det är att köra taxi. Så jag körde själv en hel del under de första åren, säger Rolf Karlsson.


Som framgångsrik entreprenör
blev han huvudsponsor för ishockeyklubben Södertälje SK i hemstaden. Han var också klubbens ordförande under fyra år, men avgick för sju år sedan när han köpte villan på Mallorca och kom att tillbringa allt mera tid där.

– Villan på Mallorca är en semesterbostad. De andra fastigheterna är investeringar. Jag köpte för halva priset under den spanska fastighetskrisen, det var bra investeringar, säger Rolf Karlsson.

– Jag har gått i pension och släppt alla åtaganden. Man måste sluta när man känner att man inte kan ge allt. Nu har jag varit arbetslös en månad, det kliar i fingrarna, säger han

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!