Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sverige kan förlora lågprisflygplatsen

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
2,5 miljoner resenärer. 1998 sålde Nyköpings kommun 90,1 procent av flygplatsen till TBI, som är en del av Abertiskoncernen. Foto: YLWA YNGVESSON
Foto: Ylwa Yngvesson

Skavsta flygplats utanför Nyköping är Sveriges tredje största flygplats och besöks av 2,5 miljoner resenärer varje år.

Men flygplatsen hotas av nedläggning, sedan de spanska huvudägarna krävt att Nyköpings kommun ska kompensera för minussiffrorna och betala nya renoveringar.

Lyssna på poddversionen av artikeln i mp3-spelaren eller via iTunes. Du kan också ladda ner avsnittet.

Säg "Skavsta" och många suckar irriterat.

Men den något otillgängliga flygplatsen, 7 kilometer nordväst om Nyköping och nästan 1,5 timme från Stockholm med flygbuss, lockar ändå 2,5 miljoner resenärer från när och fjärran varje år. Skavsta är lågprisflygens bas i Sverige, och landets tredje största flygplats efter Arlanda och Landvetter.

Skavsta, som är en av få privatägda flygplatser i Sverige, hotas av nedläggning. Huvudägarna TBI, en del av den spanska koncernen Abertis, äger 90,1 procent av flygplatsen. Företaget kräver att Nyköpings kommun, som äger resterande 9,9 procent, går in med mer pengar.

Skavsta går med förlust och är i behov av upprustning. Huvudlandningsbanan måste renoveras inom de närmsta 36 månaderna, ett projekt i 100-miljonersklassen. Om inte Nyköpings kommun betalar kan det bli tal om nedläggning, hotade TBI:s vd Carlos del Rio i ett brev till kommunstyrelsens ordförande Urban Granström (S) i höstas. Men enligt Granström har flygplatsen bärighet, och han tycker att det är orimligt att Nyköpings invånare ska betala med skattepengar för en nota som borde betalas av en spansk miljardkoncern.

- De är huvudägare och då måste de ta huvudansvaret för att finansiera flygplatsen. Om de inte vill göra det får de hitta en annan ägare, så enkelt är det. Och är man intresserad av att gå ur så är man intresserad av att hitta en ny ägare, säger han.

Men det är inte bara Skavsta flygplats företaget hotar göra sig av med. Abertis, som även är stora vägtullsoperatörer och i telekombranschen, överväger att sälja hela sin flygplatsdivision. Enligt Financial Times är koncernen hårt skuldsatt efter investeringar i vägtullar i Latinamerika. Flygexperten Richard Björnelid tror att en potentiell köpare kunde vara ett annat internationellt flygplatsföretag. Han ser dock ett problem i att Skavsta är hårt knutet till Ryanair, vilket gör det knepigt att räkna hem en affär.

Kan bli riskkapitalbolag

- Man måste hitta andra intäktskällor som shopping och restauranger vilket inte är lätt för en mindre flygplats. Men infrastruktur är ett spännande område inte minst för riskkapitalbolag. Och även om man inte satt spaden i marken än så är Skavsta tänkt som en länk i den nya järnvägen Ostlänken som klubbades nyligen mellan Stockholm och Linköping, och vävs då in i ett jätteinfrastruktursystem, säger Richard Björnelid.

För en annan av Abertis flygplatser, Cardiff i Wales, ser lösningen ut att bli att den walesiska regeringen tar över ägandet. Men något liknande intresse från Nyköpings kommun för att köpa tillbaka Skavsta från sida tror inte Richard Björnelid på.

- Huvudskälet till att jag inte tror att Nyköping skulle vilja köpa flygplatsen är för att det kostar mycket pengar. Frågan är om man kan räkna hem det. Då måste man mäta om det är värt att betala de pengarna för att ha trafiken i Nyköping, säger han.

Dessutom hägrar ett annat orosmoment: EU utreder för närvarande om kommuner som är delägare i flygplatser även i framtiden ska få ge ekonomiskt stöd eller om det ska räknas som otillåtet statsstöd.

- Det är en komplex diskussion som leder till stor osäkerhet vilket också påverkar tankarna kring Skavsta. I vågskålen ligger frågan om vilka flygplatser som kan vara kvar om det inte är tillåtet. De flesta går ju back och behöver stöd från kommunerna, säger Richard Björnelid.

För flygplatser är ingen vinstmaskin - de flesta flygplatser går med förlust.

- I Sverige är det bara Arlanda som går med vinst, och betalar för alla andra flygplatser. Landvetter går runt, men de andra går med förlust. Det gäller överallt, flygplatser är inte lönsamma, men behövs som en del av samhällsnyttan, säger flyganalytikern Anders Lidman.

Infrastruktur är viktig för tillväxten. Även om flygplatserna går back så gynnas regionen, vilket gör att det ändå kan vara värt att driva flygplatsen eftersom den stimulerar den generella ekonomin.

- Om regionen äger flygplatsen kan det vara okej att den gå lite back, för det kommer in pengar på annat håll, på grund av flygplatsen. Dom får in pengar från hotell, krogar och gäster, säger Anders Lidman.

"Handlar om 300 arbetstillfällen"

Enligt Nyköpings kommunstyrelses ordförande Urban Granström skulle det drabba regionen hårt om flygplatsen stängdes ner.

- Det handlar om 300 arbetstillfällen och 2,5 miljoner passagerare. Och Nyköping har en omsättning inom besöksnäring på över 1,2 miljarder, vilket är väldigt mycket för en kommun av Nyköpings storlek och den ökar stadigt varje år. Vi hoppas att flygplatsen ska finnas kvar, säger han.

Vad nästa steg i processen är kan han inte svara på, mer än att Abertis fortfarande vill sälja.

Flygbranschen har genomgått stora förändringar sedan avregleringen på 1990-talet. Branschen är i förvandling och konkurrensen mellan flygbolagen hårdnar. Flera internationella flygbolag har gått i konkurs under det senaste decenniet, och aktiekurserna pekar fortfarande neråt.

Men lågprisbolagen har klarat sig undan den värsta krisen. En förklaring sägs vara att de till skillnad mot de traditionella bolagen inte dras med gamla strukturer från monopoltiden, utan har kunnat bygga upp en ny framgångsrik affärsmodell som går ut på att ha så låga kostnader som möjligt.

Lågkostnadsbolaget Ryanair har anklagats för dåliga anställningsvillkor med slavkontrakt och social dumping. I Norge har debatten varit så het att statsminister Jens Stoltenberg lovat att aldrig flyga med bolaget, och lågprisflygbolagets högste chef Michael O'Leary fick flyga över från Irland till Norge för att bemöta kritiken.

Dedikerar själva villkoren

Förutom låga löner, reducering av extrafinesser som ombordservice och extra bagageavgift, är avskilda flygplatser en viktig komponent för att hålla nere kostnaderna. Genom att landa på separata flygplatser dikterar flygbolagen själva villkoren vilket gör det möjligt att flyga mer effektivt, och de slipper ta hänsyn till bagage som ska vidare och tider som ska passas.

- Vanliga flygbolag är i underläge gentemot flygplatserna, de måste anpassa sig. Men lågprisbolagen flyger från mindre flygplatser som de andra inte vill flyga från och dikterar därmed villkoren. De har makten över flygplatsen. För de andra är det tvärtom, säger Anders Lidman.

Passagerarna som reser med lågprisbolag får anpassa sig till var och när flygen går. Det är mer kostnadseffektivt vilket gör att biljetterna blir billigare.

- Ryanair och de andra lågprisbolagen är som en buss jämfört med andra flygbolag, som är mer som taxibilar och anpassar sig efter dig och dina behov. Om folk helst bara vill åka morgon och kväll så anpassar de sig och så blir det dyrare, och mindre effektivt, säger Anders Lidman.

Richard Björnelid tror inte att Skavsta flygplats kommer att läggas ner. Även om det faktum att Ryanair dominerar flygplatsen försvårar situationen.

- Ryanair är precis inte känt för att släppa till några kronor i onödan. Men jag har väldigt svårt att tänka mig att Skavsta flygplats bara skulle gå upp i rök, säger han.

Sveriges största flygplatser

Arlanda

Sveriges största flygplats, under 2012 reste 19,6 miljoner resenärer till eller från Arlanda. Flygplatsen började byggas på 50-talet. Härifrån kan man flyga till 164 destinationer världen över. Köpenhamn, London och Oslo var toppdestinationerna förra året. Ägs av Swedavia, som är ett statligt bolag.

Landvetter

Sveriges näst största flygplats, med 4,85 miljoner passagerare under 2012. Flygplatsen började byggas på 70-talet och har i dag 90 direktlinjer. Förra året var Stockholm, London och Köpenhamn toppdestinationerna. Ägs av Swedavia, som är ett statligt bolag.

Skavsta

Flygplatsens passagerarantal var över 2,5 miljoner 2011. Skavsta fick sin första internationella reguljärlinje 1997. Förutom Ryanair, som har sin Skandinaviska bas här, flyger Wizz Air, Fritidsresor och Gotlandsflyg från Skavsta. 1998 sålde Nyköpings kommun 90, 1 procent av flygplatsen till TBI som är en del av den spanska koncernen Abertis.