Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Strid om alkohol
på kristen camping

Löttorps Camping nu med ny restaurang. Foto: Johanna Lundholm

Den har varit en av de hetaste platserna i frikyrko-Sverige.

Men nu stormar det kring Löttorps kristna camping på Öland.

De nya ägarna ska nämligen börja servera öl och vin.

"Okristligt och sorgligt", tycker grundarna.

- Man kan inte driva en restaurang affärsmässigt om man inte har utskänkningstillstånd, säger Malin Sundelin, en av de nya ägarna.

Lyssna på poddversionen av artikeln i mp3-spelaren eller via iTunes. Du kan också ladda ner avsnittet.

Lyssna på Strid om alkohol på kristen camping

Ladda ner avsnitt

Malin Sundelin och ett tiotal medarbetare håller på att måla de 40 tvåbädds- och åttabäddsstugorna. Säsongsgästerna kom hit till Löttorp förra veckan och ställde upp sina husvagnar, men campingen drar inte i gång på allvar förrän till midsommar.

Då öppnar även den nya restaurangen, Stekhuset Munken, som vållat så mycket debatt. I den medeltida miljön inryms nämligen en vinkällare, något som frikyrkopubliken på norra Öland inte haft tillgång till tidigare.

- Men i den andra nya restaurangen, Ristorante Piccola Piazza, har vi varken vinbar eller vinkällare, utan en pizza- och pastabuffé där läsk ingår, säger Malin Sundelin.

Den som vill kan visserligen beställa in ett glas vin även på pizzerian, men här görs det ingen reklam för alkohol.

Få i Sverige höjer på ögonbrynen över att det serveras alkohol på restauranger, men Löttorps camping är inte vilken camping som helst.

 

Allt började 1970 när den kristna sånggruppen bröderna Samuelson funderade på att ordna ett kristet ungdomsläger. Rolf, Kjell, Olle och Jard Samuelson hade spelat in ett album i countryns huvudstad Nashville och turnerat i USA, Kanada och Europa. Nu undrade musikhandlare Axel Bjurenstedt som drev en campingplats på Öland om bröderna Samuelson inte ville köpa hela campingen.

- Vi hade aldrig haft en tanke på att köpa en camping. Samtidigt var det något i det som lockade, berättar Kjell Samuelson för tidningen Dagens reporter Rickard Alvarsson, som gjort en stor granskning av Löttorps camping.

Människor strömmade till campingen, som flyttade till ett större område och stiftelsen Elca (Evangelisation på Löttorps camping) bildades. Besökstältet där bröderna Samuelson uppträdde rymde 300 personer, men det blev snabbt för litet. Till slut köpte man ett tält för 2 000 personer och det hölls gudstjänster sju dagar i veckan, flera gånger om dagen.

- Tidningarna skrev om oss och i tältet var det så fullt att vaktmästaren fick använda skohorn för att få in alla. När barnmatinén var slut stod det 1 000 personer och köade utanför tältet. Det var som på Jesu tid. Man kan inte förstå att det har hänt, säger Kjell Samuelson till Dagen.

 

För Expressen förklarar han att campingen i sig inte var huvudorsaken till publiksuccén.

- Det var musiken och atmosfären som drog folk, säger Kjell Samuelson.

Men de ideella krafterna lyckades inte göra verksamheten lönsam. Campingen gick i konkurs 1993 och året därpå tog Elca-stiftelsen och husvagnsförsäljaren Janne Peterson över.

Peterson började bygga norra Ölands största restaurang, men slutnotan landade enligt Dagen på tio miljoner i stället för planerade 4,5 miljoner.

När Löttorps camping gick på knäna engagerade sig tv-profilen Siewert Öholm år 2009. Han lovade att göra campingen till "Almedalen för kristna - året runt", men Elcas skulder fortsatte att växa och Öholm gjorde sorti.

Den sista oktober i fjol tog Löttorps utvecklingsbolag AB, där Malin Sundelin ingår, över.

Inom frikyrkorörelsen har det höjts oroliga röster över att de nya ägarna inte skulle vara lika kristna och att den kristna profilen riskerar att försvinna.

Malin Sundelin skakar på huvudet när Expressen frågar henne om detta.

- Vi är inte med i pingströrelsen, men vi har haft en vanlig uppväxt med kristen grund. Våra barn har gått på kyrkans barntimmar och kristet fritids. Men vår camping är öppen för alla. Vi vill inte placera folk i olika fack, säger hon.

På Löttorps campings hemsida skyltar man inte direkt med det kristna. Här talas mer om den nyrenoverade vattenrutschbanan med hajtema, äventyrsgolfen Animal Kingdom, datorspelsstugan och att anläggningen siktar på att bli femstjärnig.

- Men Elcas program finns på vår hemsida, kristna "Kanal 10" sänder live här två veckor i sommar i stället för en, tältkyrkan som ligger på åkern utanför campingen finns kvar, liksom barnklubben som vi driver med Elca-stiftelsen. Skillnaden mot förr är att Elca-stiftelsen nu kan koncentrera sig på det som den är bra på medan vi, som har mer än 20 års erfarenhet av att driva restaurang, kan fokusera på att utveckla restaurangen och campingen, säger Malin Sundelin.


I april i år skrev tidningen Barometern att Löttorps camping måste betala in avgifter för svartbyggen på anläggningen som utförts utan bygglov. 18 stugor renoverades, trots att det bara fanns tillstånd för åtta av dem.

Men det som väckt mest uppmärksamhet är alltså att det från och med midsommarveckan kommer att serveras öl och vin på restaurangerna.

Frikyrkorörelsen i Sverige är tätt sammanknippad med nykterhetsrörelsen. Rusdrycker ansågs splittra familjerna och hindra den demokratiska utvecklingen.

Ewa Bylander som driver Gullbrannagården, en camping med kristen profil 13 kilometer söder om Halmstad, förklarar:

- För frikyrkan har det alltid varit viktigt att ha en restriktiv hållning till alkohol och erbjuda frizoner, säger hon.

Bylander är även ordförande i föreningen "Kristna gårdar och hotell", där ett tiotal av de nära 70 medlemmarna bedriver camping.

- Jag kan säga att det inte är aktuellt för våra medlemmar att släppa på restriktionerna. Det behövs platser i Sverige där man kan semestra i alkoholfria miljöer.

Och medan TT för ett par år sedan rapporterade om att de frireligiösa samfunden i Sverige tappat ungefär tio procent av sina medlemmar och tidningen Dagens kartläggning visat att mer än en frikyrkoförsamling i veckan lagts ner 2006-2011, går det bra för campingarna med kristen profil.

- Antalet husvagnsplatser på exempelvis Bödagården på norra Öland och Gullbrannagården har ökat. Vi ser ingen som helst avmattning av intresset, säger Ewa Bylander.

Magnus Fahl, lektor på teologiska högskolan i Stockholm:

- Man tänker mer kommersiellt nu, engagemanget och den ideella basen har försvunnit. Nu måste man i stället följa marknadens villkor. Kyrkan måste hitta ett annat sätt att engagera fritids- och sommar-Sverige.

Löttorps campings tidigare ägare Kjell Samuelson kallar beslutet att nu servera alkohol för en "degradering".

- Det förändrar den familjära karaktär som vi byggde upp under så många år. Familjer som besöker campingen kommer kanske inte att känna sig säkra. Det känns väldigt sorgligt att det ska bli så här. Jag tror inte på den affärsidén, säger han.

Samuelson får medhåll av Mikael Almqvist. Han började jobba på campingen 1988 som rörmokare, sedan blev han vaktmästare och till slut campingchef. 2009 lämnade han Löttorp för gott.

- Jag är själv nykterist. Men många som besökte campingen var inte kristna, de kom för lugnet. Nu blir det som en vanlig camping, säger Almqvist.

 

Enligt Thomas Lönnqvist, teamchef för polisen på Öland, är det generellt lite bråk på norra Ölands campingar.

- Den kristna campingen sticker inte ut på något sätt, säger Thomas Lönnqvist.

Enligt Malin Sundelin är det bara två familjer som varit tveksamma till att komma i år när alkoholen gör debut på Löttorps camping.

- Vi har redan nu en 15-procentig ökning av antalet bokningar. Trycket är större än någonsin. De allra flesta tycker att det är jätteroligt med de nysatsningar som vi gör, säger hon.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!