Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stor svenskboom
i Silicon Valley

Ebba Blitz, 44, vd på Alertsec, ett företag som erbjuder främst små- och medelstora företag IT-säkerhet i form av kryptering via en molntjänst"Utan att vi haft personal på plats står USA för 60 procent av vår försäljning. Drygt 100 amerikanska banker använder vår säkerhetslösning så vi märker att det händer grejer här och har flyttat hit för att sälja vår produkt och nå ut till fler kunder. Etablera oss på den amerikanska marknaden. Det är rörligt mål för oss just nu. Vi måste lära känna våra kunder och vår marknad och det är nästan omöjligt om man inte befinner sig i samma tidszon.Min man (Fredrik Lövstedt) var med och utvecklade en krypteringsmjukvara som heter Pointsec som såldes till ett israeliskt säkerhetsföretag. Det vi gör nu, med Alertsec är att vi licensierar teknologin och erbjuder kundtjänst och själva distributionen i form av en molntjänst.Vår programvara krypterar all information på kundens dator via nätet och gör den helt oläsbar även om någon hackar lösenorden.Att flytta hit är en dröm som gått i uppfyllelse. Redan när jag tillbringade tid på Stanford University 1998-1999 kände jag att det finns en sådan energi här. Att det här passar mig – här vill jag vara.Vi delar kontor med många svenska och en del norska företag på Nordic Innovation House. De första veckorna har vi ägnat mest tid åt att etablera barnen i skola och styra upp vårt hus och jag har hunnit med några kundmöten.De som hittar hit är en speciell typ av människor. Som är väldigt sociala och tycker det är roligt att hjälpa till. De svenskar vi träffat här är lite amerikanska till sin personlighet. Man vill gärna hjälpa till. Har en positiv världsuppfattning och folk är väldigt roade av att dela med sig av sina kontakter. Bara att vara i en sådan miljö är uthärdligt och något man blir glad av.Var vi befinner oss om ett halvår eller ett år är lite för tidigt att svara på. Jag måste ut och träffa kunder. Förstå hur vi ska expandera. Kavla upp ärmarna och jobba helt enkelt."
Foto: Olle Sporrong
Emil Eifrem, 36, vd och grundare på Neo Technology, ett företag som har utvecklat ett nytt sätt att lagra information i databaser"Runt år 2000 jobbade jag och ett litet team med att bygga stora system för att lagra information. Vi sprang in i massor av problem vi inte kunde identifiera. Sedan 1970-talet har det bara funnits ett sätt att organisera information i databaser: I tabeller. Som ett Excelark. Vi började söka inspiration till att bygga upp databaser på ett helt nytt sätt och kom att tänka på den mänskliga hjärnan. Hur är den strukturerad? Jo, den är ett nätverk. Eller graf som det heter på matematiska. Vi försökte överföra detta till datorer och resultatet blev tusen gånger snabbare än andra databaser när det gäller mycket.Nu används vår teknik av världens största livsmedelskedja Wal-Mart. Vi hjälper dem att bygga upp deras handel på nätet, exempelvis när det gäller att skapa skräddarsydda förslag på produkter som passar deras kunder. Vi har också kunder som den schweiziska banken UBS och Hewlett-Packard. I Sverige har vi kunder som Telenor och 3.Vi vill bygga ett av världens största bolag som totalt förändrar sättet vi ser på information. Därför var det en absolut självklarhet att flytta hit 2011. Då var vi 14 personer. Nu är vi 80. Innan slutet av 2015 kommer vi vara 120 personer.Visst kan man bygga bolag var som helst i världen men att vara i Silicon Valley är som att springa i nedförsbacke i stället för uppförsbacke.Klart att det finns en klang av att det kan bli för homogent:Jag sitter på Starbucks i Mission District i San Francisco just nu och jag lovar att det finns sju personer här som sitter och försöker sälja in sitt företag just nu."Vad fan, gör ni inget annat?", kan man tycka. Jag personligen älskar det. Det här är människor som brinner för vad de gör och vill förändra världen.Ingen annanstans i världen skulle Mark Zuckerberg få vara vd för ett av världens största bolag. I början av karriären var han mer obekväm och avig än du kan tänka dig.Jag är själv datanörd så jag säger det här med kärlek: Nördar är socialt inkompetenta och jobbiga men också väldigt autentiska. Om du kombinerar faktumet att det kanske finns tusentals gånger mer relevant kompetens och kanske tusentals gånger större vilja att dela med sig här, då blir det en explosiv skillnad jämfört med Sverige. Jag älskar Sverige, men... sorry.
Gustaf Alströmer, 34, produktansvarig inom tillväxt på Airbnb, en tjänst som tillhandahåller möjligheten att hyra lägenheter av privatpersoner runtom hela världen."Min första kontakt med Silicon Valley skedde när jag jobbade i New York. Jag har altid haft en drivkraft av att hamna i centrum av det jag gör och insåg att fokuset i vår bransch var på väg att flytta till Silicon Valley.Jag hade tankar om att starta ett eget företag och gjorde det. Vi byggde en mobil meddelandetjänst och det gick ganska bra men vi var alldeles för tidiga men det blev en väldigt bra skola för att lära mig hur man driver företag.Jag joinade sedan Voxer som var ett väldigt teknikdrivet företag med målet att bygga världens bästa walkie talkie-funktion för smartphones. Året efter lansering var Voxer en av de tio mest nedladdade apparna på Itunes.Airbnb har jag verkligen älskat sedan jag började använda det första gången. De bästa produkterna berör, de har både sina älskare och hatare i början. Jag ville flytta till Airbnb och nu har jag varit här i 2,5 år.Sedan dag ett har jag känt att det finns en unik kultur här.Det är få människor som flyttar till Stockholm, London eller Berlin på samma sätt som hit. Det är en annan nivå, även om det blivit mycket bättre i Sverige de senaste 3-5 åren.Folk är genuint hjälpsamma och det finns en enorm transparens. Om jag vill lära mig någonting kan jag mejla vem som helst i Silicon Valley och fråga. Svarar de nej är det inte för att de inte vill hjälpa till utan för att de inte har tid. Folk vill berätta vad de håller på med och få feedback på vad de gör. Så har jag kanske känt att det inte är på andra håll i världen. Idéer i sig är inte värda jättemycket utan värdet finns i vad som faktiskt blir av dem. Då går det inte att hålla idéer hemliga.En skillnad gentemot Sverige är hur man ser på misslyckanden. I Sverige är det något väldigt negativt att gå i konkurs. Här är det tvärtom. Folk ser det som att du försökt bygga något på egen hand. Och om man vill bygga någonting som verkligen är innovativt är det ganska stor chans att misslyckas. Men om man lyckas blir det nästa Tesla Motors eller Google.IT-bubblan för 15 år sedan skapade fördomar och missförstånd om Silicon Valley. Men det var en finansbubbla. Inte en teknikbubbla. Folk som lever och jobbar här känner inte att detta är en hype. De känner att det är på riktigt och de är här för att de brinner för att bygga företag och förändra världen."
Adiba Barney, 37, vd på Silicon Valley Forum"När jag kom hit i mars 2011 var det bra mycket mindre svensk aktivitet här. På bara några år har det varit en sådan otrolig uppgång. Jag skämtar inte när jag säger att jag får 10 mejl från Sverige varje vecka. Alltifrån storbolag till riskkapitaliser, entreprenörer, universitet och forskningsinstitut. Alla vill de hit och alla undrar de vilka de ska träffa och vad de ska göra.Silicon Valley Forum är "non-profit", en icke-vinstdrivande organisation, som funnits i 32 år och är äldre än de flesta företag i området. Det betyder att vi har väldigt bra koll på hela ekosystemet här och vi jobbar med alla som har någon typ av koppling till Silicon Valley. Från riskkapitalbolag och investeringsgrupper till universiteten och giganterna bland företag. Vi jobbar nära företag som IBM, Microsoft, Siemens och Google och det vi gör är att skapa content; innehåll. Alltifrån konferenser till veckolånga program och mindre sammankomster kring de hetaste tekniktrenderna och allt som pågår i startup- och investeringsklimatet. Vad är riktigt hett? Vad kommer hända och vad blir nästa stora grej?Varje år arrangerar vi också Visionary Awards, lite som Silicon Valleys Oscarsgala. Vi delar ut fyra priser årligen till människor som verkligen åstadkommit förändring inom teknik och innovation. Sedan 1988 har vi delat ut 88 priser. Bill Gates och Elon Musk är två av dem som fått ta emot det.Nu i februari ska vi ha en middag med Linkedins grundare.Det är lite häftigt att få ha sådana människor i sitt nätverk.Vad som gör Silicon Valley speciellt är volymen av allt vad gäller företagande. Här är allt gånger tusen, om det ens räcker. Det finns erfarenhet av att bygga stora företag för en global marknad och här finns också en volym av människor som har talang, kunskap och erfarenhet för att bygga sådana företag.Människor som Facebooks grundare Mark Zuckerberg och Googles medgrundare Sergej Brin kryllar det av här.Sedan har du själva kulturen: Den är svår att kopiera och har växt fram under så många år. En kultur av att allt är möjligt. Det finns ingen rädsla. Här tar vi risker. Vi ser inte ett misslyckande som ett misslyckande utan som en möjlighet och en person som kommer hit blir en del av den kulturen väldigt fort.Det här är inte USA, det är Silicon Valley – ett eget land, och det är ett jätteprivilegium att få vara med bland entreprenörer och innovatörer från hela världen och att få se framtiden redan innan den kommit."
Foto: Thomas Engstrom

EUGENE, OREGON. Silicon Valley har de senaste åren haft en blågul boom.

Bland bolag som Apple, Facebook och Google jobbar flera hundra svenskar som IT-ingenjörer, chefer och grundare av egna företag.

Vad är det som gjort Sverige så framgångsrikt i världens teknikcentrum? Vilka är svenskarna som uppfyller sina karriärdrömmar i Kalifornien? Och ska vi vara oroliga för att Sverige är på väg att tömmas på IT-talang?

Det svenska självförtroendet har växt sig stort på världens IT-scen.

För det går bra nu.

Av alla IT-företag i Europa där en investerare sålde sin andel för en miljard kronor eller mer under åren 2005-2009 kom hela 30 procent från Norden.

Det som började med företag som Skype på 1990-talet och fortsatt med Spotify, King, Mojang och en rad andra succéföretag har både etablerat Sverige som ett innovationsland och fått fler att vilja ta klivet över till den amerikanska västkusten.

Hur många svenskar som jobbar i ”Dalen”, som de kallar Silicon Valley på svenska, vet ingen exakt men de är flera hundra.

De jobbar på internationellt kända företag som Google, Tesla Motors och Airbnb och driver i stor utsträckning också egna företag.

– Jag ser en jätteförändring bland den nya generationen entreprenörer vi har i Sverige, säger Adiba Barney, vd för den icke-vinstdrivande organisationen Silicon Valley Forum.

– De är mycket mer orädda, mycket mer kaxiga och mycket mer ”screw jantelagen”. De vet att de kan göra det här för att andra från Sverige har gjort det. Jag är så otroligt stolt och glad över de här nya entreprenörerna.

Den populärkulturella skildringen av Silicon Valleys företagskultur består inte sällan av unga män i shorts och flip-flop-sandaler som knackar kod dygnet runt, åker skateboard på kontoret och sedan blir mångmiljonärer över en natt.

Det svenskarna Expressen pratar med lyfter fram som områdets största markörer är dock ”pay-it-forward”-kulturen – att föra vidare kunskaper och erfarenheter till andra – den enorma öppenheten i branschen och en övertygelse hos de allra flesta om att kunna göra storskalig skillnad i världen.

Gustaf Alströmer

Kombinera detta med det faktum att 30 procent av alla investeringar i USA görs i Silicon Valley, 40 miljarder kronor under första kvartalet i fjol, och att den mest kompetenta personalen från hela världen samlas i en och samma stad och du får ett oslagbart klimat för en entreprenör.

– Det är inte så mycket en fråga om USA jämfört med Sverige som en fråga om Silicon Valley jämfört med resten av världen, säger Gustaf Alströmer, produktansvarig inom tillväxt på Airbnb.

"Folk är här och arbetar för att de tror på företaget och möjligheten att förändra världen på något sätt. Under några år av sitt liv bygger de väldigt mycket av sin identitet kring jobbet."

Att den svenska närvaron ökat kraftigt under åren han varit här märker han tydligt.

– Jag tar emot ett antal gruppresor varje år där jag pratar om Airbnb och de blir bara fler och fler. Det kan vara allt ifrån studenter från Chalmers till svenska startups och storföretag. Det finns ett stort uppdämt behov av att lära sig vad som händer här. Bilden av en entreprenör har förändrats enormt mycket i Sverige de senaste åren. När man växte upp var det någon som körde grävmaskin. I dag är ordet förknippat med de mest intressanta företagen som startat ganska nyligen.

Alertsec, där Ebba Blitz är vd för det nybildade amerikanska dotterbolaget med samma namn, är ett av de senaste svenska tillskotten i Silicon Valley.

Namnet är för många bekant efter karriären på TV4 på 1990-talet och programledarrollen i SVT:s ”Draknästet” men det är i företagsvärlden hon spenderat merparten av sitt arbetsliv.

– Jag befann mig på Stanford University 1998-1999 då jag fick uppdrag av Vinnova att kartlägga ekosystemet här. Jag tittade på vilka aktörerna var, vad de gjorde och varför det är ett sådant otroligt tryck på just denna plats på jorden. Jag kände att det var här jag ville vara, säger Ebba Blitz.

– För oss handlar det om att bygga upp nya partnerskap och att sälja vår produkt. Det är därför vi är här. För att etablera oss på den amerikanska marknaden.

4 TRENDER SVENSKARNA SILICON VALLEY SNACKAR OM JUST NU

BILAR OCH TRANSPORT

ADIBA BARNEY: ”Vi har en konferens i februari som handlar om framtiden för persontransport. Hur våra bilar och andra transportmedel anpassas mer och mer för våra behov. Tekniken för förarlösa och flygande bilar finns ju redan. Det är lagstiftningen som inte utvecklas lika snabbt som tekniken.”

GUSTAF ALSTÖMER: "Vissa idéer har en förmåga att förändra beteenden och skapa helt nya markander. Lyft och Uber är företag som tack vare samåkning och ökad effektivitet förändrat taxibranschen från grunden. Deras teknik vet vart alla bilar befinner sig och vart alla resenärer skall åka. De flesta är nog beredda att dela en taxi om priset helt plötsligt halveras."

EMIL EIFREM: ”Företag som Uber och Lyft håller just nu på att ta över taxibranschen i hela världen. Som konsument tycker jag att Uber är suveränt men vi behöver ha en sorts samhällsdiskussion när en så här stor förändring sker. Detta kommer göra att alla taxichaufförer är timanställda, knappt ens det. Är det okej? Ja, det kanske det är. Men vi måste diskutera om vi som samhälle tycker det är okej.”

HÄLSA OCH SJUKVÅRD

ADIBA BARNEY: ”I dag utvecklas ju teknik som kommer att kunna gå in i våra kroppar. Små nanorobotar som går in i kroppen och både analyserar vad som är fel och ger en läkande process. Maskinerna kommer att klara av bra mycket mer än vi människor. Artificell intelligens och robotar är på väg att bli extremt avancerade. Produkter som du bär kommer lära sig hur du agerar, äter och motionerar. Redan i dag ser vi att våra prylar börjat tala med oss och vi kommer börja prata med dem och fråga dem mer och mer.”

ANNE LIDGARD: ”Människor kommer inte behöva besöka primarvården lika ofta. Du kommer själv kunna ha mycket bättre koll på dina vitala värden och vara uppkopplad mot en doktor. Det leder förhoppningsvis också till en demokratisering av vården: Att kvaliteten på glesbygden inte kommer vara sämre än för tätorten tack vare mobil hälsa. Redan nu kommer Google med en kontaktlins som innehåller en glukossensor och det finns teknik som kan användas i medicin som ger koll på om patienter tar sin medicin eller inte.”

UTBILDNING

GUSTAF ALSTRÖMER: ”Vi har gått från att den bästa utbildning man kan få finns på exempelvis Harvard i USA och att den är hemlig och låst. Nu har universitet som Harvard och MIT börjat öppna upp sin utbildning och göra den tillgänglig online. Nästa steg är att kunskap blir tillgänglig för alla människor i hela världen, även om du inte kan plugga på universitet. Vi står inför en revolution där de kommande 2-3 miljarder människor som går online kommer göra det med en smartphone. Det första de behöver är utbildning.”

EBBA BLITZ: ”Här har barnen väldigt mycket Ipad-undervisning. Genom att följa deras ögonrörelser kan man ta reda på hur mycket och på vilket sätt de behöver plugga. Barn som verkar tröttna fort på att läsa behöver kanske mer bilder i undervisningen, till exempel. Det är ganska osannolikt att alla barn i en klass håller samma inlärningstakt och detta är något som kan ge mycket större möjligheter till skolbarn.

”BIG DATA”

EBBA BLITZ: ”Det stora som händer är att kunna analysera ”big data”.  Företag som Twitter och Facebook har enorma mänger information. Om många twittrar om exempelvis den senaste toppen på H&M kan företaget se att denna efterfrågas och anpassa vad man beställer för tyger och vad man syr upp. I realtid studera flöden och ge konsumenterna feedback på vad de vill ha. En av anledningarna till att Barack Obama vann sin senaste presidentvalskampanj var att hans stab analyserade vilka frågor folk pratade om på sociala medier, vilket gjorde att han kunde ta upp och prata om dessa med väljarna.”

Anne Lidgard är anställd av statliga Vinnova och har sedan snart tre år tillbaka uppdraget att hjälpa svenska företagare få in en fot och lyckas på plats i Silicon Valley.

Detta sker bland annat på Nordic Innovation House där Sverige gått samman med grannländerna. Här huserar 80 företag, de flesta svenska. Alertsec är ett av företagen som flyttat in på kontorshotellet under etableringen i USA.

– Trycket är stort från startup-företag som säger att de ska hit, säger Anne Lidgard.

När nya svenska företagare anländer i Silicon Valley hjälper Anne Lidgard dem att bygga upp ett kontaktnät och försöker minimera eventuella kulturkrockar i en snabbare, artigare företagskultur.

"Det är lätt att man träffar någon som låter jättebra direkt man kommer hit. Folk i USA är så otroligt duktiga på att sälja. Men det betyder inte att de är bra och kommer öppna alla dörrar. Där försöker vi hjälpa till."

Allt i Silicon Valley är inte guld och gröna ettor och nollor.

I takt med att allt fler branscher också blir en del av mjukvarubranschen och flyttar in i Silicon Valley – från taxinäring till sjukvård – ser Emil Eifrem, grundare av Neo Technology, nya utmaningar uppstå för sin bransch.

Emil Eifrem

– Taxibranschen håller på att raseras av företag som Uber och Lyft. Hotellbranschen förändras helt av Airbnb. Det här kommer inträffa i alla branscher: De kommer bli mjukvarubranscher, säger Emil Eifrem.

– Min känsla är att det handlar väldigt mycket om ren marknadsekonomi och ren kapitalism fortfarande. Det är inte alltid folk tar sig tid till reflektion över vad ny teknik innebär ur ett rent mänskligt perspektiv. Vi måste ha en diskussion om det. Allt kommer tillbaka till det som sägs i ”Spindelmannen”: Där det finns mycket makt finns det också mycket ansvar. Magasinet Newsweek publicerade i slutet av januari en granskning med rubriken ”Vad Silicon Valley anser om kvinnor”. I reportaget radas exempel på sexism och diskriminering upp och Silicon Valley beskrivs som ”en giftig arbetsmiljö” för kvinnor.

– Det finns en baksida. Den här världen har varit och är fortfarande otroligt dominerad av män, säger Adiba Barney som arbetat aktivt för att stötta kvinnor i it-branschen både i Sverige och USA.

– Jag upplever det från mina referensramar som både invandrare och kvinna. Det viktiga är hur man ser sig själv. Jag ser inte mig själv som att jag tillhör en minoritet utan går in med ett självförtroende i vad jag gör och vad jag tar med mig in i situationen. Jag måste tro på mig själv och veta vad jag kan klara av att göra. Som mentor märker jag väldigt tydligt att unga tjejer som kommer in i den här branschen behöver jobba med sitt självförtroende.

"En stor del är en generationsfråga när det gäller jämställdhet och det största problemet tror jag är att man i USA är så långt ifrån att ens dela 50-50 i hemmet. Men Silicon Valley är en väldigt tuff värld. Punkt."

Lika naturligt som det är för många svenska entreprenörer och ingenjörer att vilja lyckas i världens innovationscentrum är det att ställa frågan om det finns anledning till oro för svensk del: Är den nya verkligheten att all världens it-talang försvinner till Silicon Valley? Att skattekronorna från denna bransch i stället blir till dollar?

– Många kan komma hit och lära sig saker som sedan kan appliceras var man än är i världen. Men Silicon Valley är naturligtvis inte rätt för alla branscher, det bör vara helt affärsdrivet att komma hit. Att bara komma hit några veckor för att man tror att man ska finna investerare är också mycket naivt. Däremot kan man komma i kontakt med flera mycket kunniga människor som förstår hur man bygger företag med skalbara affärsmodeller och som kan nå en världsmarknad. För unga företag med höga ambitioner kan ekosystemet här utgöra ett mycket värdefullt komplement till det svenska, och det är där vi försöker hjälpa till. Det handlar inte om att de ska flytta ut, tvärtom, att behålla utveckling i Sverige är strategiskt rätt i de flesta fallen. Man kan ha en bas här och en bas i Sverige.

HÄR ÄR ÄNNU FLER SVENSKAR I SILICON VALLEY

Isabelle Olsson, Google

Oskar Kalmaru, Narrative

Martin Källström, Narrative

Gustav Rydstedt, Verbling

Mikael Bernstein, Verbling

Jacob Jolis, Verbling

Marcus Anzengruber och Berner Setterwall, Campanja

Mattias Guiotte, Coworks

Alexander Börve, iDoc24

Stina Ehrensvärd och Jakob Ehrensvärd, Yubico

Louise Eriksson, Vint

Joel Eriksson, Creandum

Johan Brenner, Creandum

Johan Heurlin, Sequoia

Babak Rasolzadeh, Meltwater (Oculusai Technologies)

Johan Heurlin, King

Peter Avrai, Prezi

Peter Carlsson, Tesla Motors

Källor: Dagens Industri, Sydsvenskan

Anne Lidgard tycker att man ska se Silicon Valley som en del av svenskt näringsliv:

– Att vi som statlig myndighet hjälper våra svenska startup-företag här borta och risken finns att de flyttar hela verksamheten. Ja, det må vara hänt. Men man kan inte bygga murar. Vi måste utnyttja resurserna där de finns, säger Anne Lidgard.

– Oavsett om det blir direkta skattemedel från företag eller indirekt så får man igång en hel kultur i Sverige och jag tror vi har allt att vinna på det. De som flyttar hit kommer ju ofta tillbaka och hjälper till att fostra nya generationer företagare hemma i Sverige. Det här är lika mycket vårt ekosystem som någon annans. Vi måste ta för oss.

Gustaf Alströmer har parallellt med karriären i USA investerat i svenska bolag, bland annat e-handelstjänsten Tictail.

– Så mycket som det går försöker jag dela med mig av det jag lär mig här till svenska företag.

Emil Eifrems företag Neo Technology utgår från Silicon Valley och anställer just nu 80 personer. En fjärdedel av dem i Malmö.

– Och jag kommer flytta tillbaka till Sverige. Absolut.


4 SVENSKAR BERÄTTAR OM LIVET I SILICON VALLEY

HÄR ÄR ÄNNU FLER SVENSKAR I SILICON VALLEY

Isabelle Olsson, Google

Oskar Kalmaru, Narrative

Martin Källström, Narrative

Gustav Rydstedt, Verbling

Mikael Bernstein, Verbling

Jacob Jolis, Verbling

Marcus Anzengruber och Berner Setterwall, Campanja

Mattias Guiotte, Coworks

Alexander Börve, iDoc24

Stina Ehrensvärd och Jakob Ehrensvärd, Yubico

Louise Eriksson, Vint

Joel Eriksson, Creandum

Johan Brenner, Creandum

Johan Heurlin, Sequoia

Babak Rasolzadeh, Meltwater (Oculusai Technologies)

Johan Heurlin, King

Peter Avrai, Prezi

Peter Carlsson, Tesla Motors

Källor: Dagens Industri, Sydsvenskan

4 TRENDER SVENSKARNA SILICON VALLEY SNACKAR OM JUST NU

BILAR OCH TRANSPORT

ADIBA BARNEY: ”Vi har en konferens i februari som handlar om framtiden för persontransport. Hur våra bilar och andra transportmedel anpassas mer och mer för våra behov. Tekniken för förarlösa och flygande bilar finns ju redan. Det är lagstiftningen som inte utvecklas lika snabbt som tekniken.”

GUSTAF ALSTÖMER: "Vissa idéer har en förmåga att förändra beteenden och skapa helt nya markander. Lyft och Uber är företag som tack vare samåkning och ökad effektivitet förändrat taxibranschen från grunden. Deras teknik vet vart alla bilar befinner sig och vart alla resenärer skall åka. De flesta är nog beredda att dela en taxi om priset helt plötsligt halveras."

EMIL EIFREM: ”Företag som Uber och Lyft håller just nu på att ta över taxibranschen i hela världen. Som konsument tycker jag att Uber är suveränt men vi behöver ha en sorts samhällsdiskussion när en så här stor förändring sker. Detta kommer göra att alla taxichaufförer är timanställda, knappt ens det. Är det okej? Ja, det kanske det är. Men vi måste diskutera om vi som samhälle tycker det är okej.”

HÄLSA OCH SJUKVÅRD

ADIBA BARNEY: ”I dag utvecklas ju teknik som kommer att kunna gå in i våra kroppar. Små nanorobotar som går in i kroppen och både analyserar vad som är fel och ger en läkande process. Maskinerna kommer att klara av bra mycket mer än vi människor. Artificell intelligens och robotar är på väg att bli extremt avancerade. Produkter som du bär kommer lära sig hur du agerar, äter och motionerar. Redan i dag ser vi att våra prylar börjat tala med oss och vi kommer börja prata med dem och fråga dem mer och mer.”

ANNE LIDGARD: ”Människor kommer inte behöva besöka primarvården lika ofta. Du kommer själv kunna ha mycket bättre koll på dina vitala värden och vara uppkopplad mot en doktor. Det leder förhoppningsvis också till en demokratisering av vården: Att kvaliteten på glesbygden inte kommer vara sämre än för tätorten tack vare mobil hälsa. Redan nu kommer Google med en kontaktlins som innehåller en glukossensor och det finns teknik som kan användas i medicin som ger koll på om patienter tar sin medicin eller inte.”

UTBILDNING

GUSTAF ALSTRÖMER: ”Vi har gått från att den bästa utbildning man kan få finns på exempelvis Harvard i USA och att den är hemlig och låst. Nu har universitet som Harvard och MIT börjat öppna upp sin utbildning och göra den tillgänglig online. Nästa steg är att kunskap blir tillgänglig för alla människor i hela världen, även om du inte kan plugga på universitet. Vi står inför en revolution där de kommande 2-3 miljarder människor som går online kommer göra det med en smartphone. Det första de behöver är utbildning.”

EBBA BLITZ: ”Här har barnen väldigt mycket Ipad-undervisning. Genom att följa deras ögonrörelser kan man ta reda på hur mycket och på vilket sätt de behöver plugga. Barn som verkar tröttna fort på att läsa behöver kanske mer bilder i undervisningen, till exempel. Det är ganska osannolikt att alla barn i en klass håller samma inlärningstakt och detta är något som kan ge mycket större möjligheter till skolbarn.

”BIG DATA”

EBBA BLITZ: ”Det stora som händer är att kunna analysera ”big data”. Företag som Twitter och Facebook har enorma mänger information. Om många twittrar om exempelvis den senaste toppen på H&M kan företaget se att denna efterfrågas och anpassa vad man beställer för tyger och vad man syr upp. I realtid studera flöden och ge konsumenterna feedback på vad de vill ha. En av anledningarna till att Barack Obama vann sin senaste presidentvalskampanj var att hans stab analyserade vilka frågor folk pratade om på sociala medier, vilket gjorde att han kunde ta upp och prata om dessa med väljarna.”