Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Spelet om publiken tar ny fart i kväll

I kväll är det Ibsenpremiär på Dramaten, i morgon på Stockholms stadsteater.

Men vilket av teaterhusen vinner kampen om publiken?

Den frågan har länge varit ett minfält av intriger, svek och jakten på Mikael Persbrandt.

3 KäNDATEATER-BRåK

Bergman skräms

ETT KOK STRYK. Ingmar Bergman hotade 1969 DN:s teaterkritiker Bengt Jahnsson med "ett kok stryk" under en repetition på Dramaten. Jahnsson blev så rädd att han föll baklänges in i kulissen.

Arg debattartikel

"EN FEODALHERRE". Skådespelaren Ulf Friberg skrev 2011 en debattartikel där han gick till angrepp mot arbetsklimatet på Stadsteatern och anklagade Benny Fredriksson för att vara en medeltida feodalherre.

Bråk på festen

RAMBERG STOPPADE. Örjan Ramberg fick under en fest på Dramaten 2007 gå emellan när det blev bråk mellan Johan Rabaeus och Tomas Pontén.

En vårdag för två år sedan drabbade två stjärnlag samman på Hammarbyhöjdens IP i Stockholm. Det var stor dramatik på fotbollsplanen. En akrobatisk målvakt slängde sig raklång och räddade en straff och senare tacklades en av spelarna blodig. Dessutom inleddes andra halvlek med att det ena laget försökte få det andra "ur balans med, förmodligen fabricerade, uppgifter om publiksiffror".

Allt detta om man ska tro ett lätt ironiskt blogginlägg. För någon vanlig fotbollsmatch var det inte. Det var Stockholms stadsteater som mötte Kungliga dramatiska teatern. Det "lite tyngre och skäggigare Stadsteaternlaget" vann till slut med 2-1, konstaterade Dramatens blogg som också rapporterade att det efter slutsignalen rådde "lätt ansträngd branschsämja".

Båda teatrarna har genom åren gett sina besökare möjlighet att se Sveriges skådiselit spela klassiker av Shakespeare och Molière liksom nyskrivet av Lars Norén och Killinggänget. Men antalet teaterintresserade svenskar är begränsat och teaterhusen slåss därför om publiken. Kampen har inte alltid, som i fotbollsmatchen på Hammarbyhöjdens IP, förts med rent spel och klädsam självdistans.

För elva år sedan fick båda teatrarna nya chefer. Staffan Valdemar Holm, en internationellt erkänd regissör, tog plats på Dramaten. Samtidigt flyttade Benny Fredriksson, som närmast varit chef på Parkteatern, in på Stockholms stadsteater.

Filter beskrev, i en artikel som publicerades 2010, hur Fredriksson till en början valde en mer kommersiell profil och med löften om huvudroller och generösa löner lyckades locka över kända skådespelare som Johan Rabaeus, Reine Brynolfsson, Jakob Eklund, Krister Henriksson och Jonas Karlsson från Dramaten till Stadsteatern.

Striden blev extra hetsig hösten 2007 när Mikael Persbrandt sjukskrev sig efter fyra Dramatenföreställningar av Tjechovs "Måsen". Sedan sa han upp sig och förklarade att det nu var film som gällde. Men enligt Filter berodde uppsägningen på att stjärnskådespelaren inte ville ta emot den missbruksvård som arbetsgivaren erbjudit.

Det låsta läget mellan honom och Staffan Valdemar Holm ska då ha gjort att Persbrandt lämnade teatern där han gjort kometkarriär och uppnått det många kollegor bara drömt om - att ha regisserats av Ingmar Bergman.

Två månader efter uppsägningen dök Persbrandt utan förvarning upp på en presskonferens där Benny Fredriksson och regissören Thommy Berggren berättade att Sveriges kanske mest populäre skådespelare tagits emot med öppna armar av Stockholms stadsteater och 2009 skulle vara med i "I väntan på Godot".

- Jag är skådespelare. I vilket teaterhus jag arbetar spelar inte så stor roll, det är mer projekten som avgör var man jobbar. Det här är ett projekt som fyller mig med lust och det är sådana jag letar efter, sa Mikael Persbrandt till journalisterna.

Berggren och Fredriksson var mer frispråkiga. De passade på att ge Dramaten några rejäla högerkrokar genom att antyda att Stockholms stadsteater var en betydligt bättre arbetsplats.

Staffan Valdemar Holm såg presskonferensen på tv och hade lätt att hålla sig för skratt:

- Vad jag tyckte var fullkomligt oanständigt var att uttala det här som ett problem hos Dramaten. Då fick jag naturligtvis lust att torka bort flinet på alla tre herrarna. Där har du Benny Fredriksson som vet hur det här hängde ihop, och Micke Persbrandt och inte minst Thommy Berggren som ju är en osedvanligt oanständig person, sa han till Filter.

För fyra år sedan slutade Staffan Valdemar Holm som Dramatenchef och lämnade över stafettpinnen till Marie-Louise Ekman. Hon hänvisar Expressens frågor om relationen mellan de två teaterhusen till Erik Gripenholm, pressansvarig på Dramaten, som säger:

- Vi är två fristående teatrar med olika uppdrag. Mångfald är bra, och vi är glada att Stadsteatern finns liksom vi är glada över att det finns en mängd andra scener. Att det finns många scener som gör teater på olika sätt främjar teaterkonsten i stort. Dramaten verkar ju utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling.

I kväll förvaltar Dramaten teaterhistorien med en premiär Ibsenpjäsen "Samhällets stöttepelare". Thomas Hanzon, Angela Kovács och Örjan Ramberg finns i tre av rollerna. I morgon kontrar Stockholms stadsteater med sin premiär av Ibsens klassiker "Ett dockhem" där bland andra Sven Ahlström, Annika Hallin och Anja Lundqvist står på scenen. Ibsenkrocken är en ren slump, men ett nästan övertydligt exempel på konkurrensförhållandet.

För även om den värsta testosteronprestigen har klingat av berättar de skådespelare som Expressen pratat med - och som alla vill vara anonyma - att det fortfarande finns en stark rivalitet. Samtidigt har det blivit allt vanligare att även fast anställda hoppar mellan teaterhusen för olika projekt.

En person som är ny i yrket berättar att Dramaten och Stockholms stadsteater betraktas som "väldigt kreddiga arbetsplatser där man lär sig mycket". Men under utbildningen pratades det mycket om det dåliga arbetsklimatet på Stockholms stadsteater.

- Vi hörde skräckhistorier om att många blir utbrända eftersom man kör så hårt med personalen. På Dramaten verkar det tryggare och trevligare, mer personligt och omhändertagande, säger skådespelaren.

Nyligen visade resultatet av en medarbetarenkät på Stockholms stadsteater mycket riktigt att många trivs dåligt på jobbet. Och det var inte första gången. Redan förra året satte Benny Fredriksson i gång ett arbete för att förbättra situationen. Den färska enkäten visar dock att mycket arbete fortfarande återstår.

Fredriksson har varit upptagen med fackliga förhandlingar och därför inte haft tid att svara på frågor. Men trots arbetsmiljöproblem har han anledning att vara nöjd. För publiken älskar Stadsteatern. Förra året hade den 85 procent beläggning, att jämföra med 81 procent på Dramaten.

Detta trots att inget av teaterhusen i dag har draghjälp av publikmagneten Mikael Persbrandt. Han ägnar sig helhjärtat åt sin filmkarriär. Men Persbrandt har fortfarande en fot kvar på scenen - som delägare i Maximteatern i Stockholm. Där spelas inte Ibsen. I stället är det Magnus Betnér och rövarna från Kamomilla stad som står på scenen i helgen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!