Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skördetid för Zynga när Farmville spelas av 80 miljoner

Farmville - ett populärt spel på nätet.
Har du matat grisen?
Varje dag spelar 80 miljoner människor Farmville på Facebook.
Och användningen verkar öka mest bland kvinnor över 25 år.
Nu rullar miljarderna in till det amerikanska företaget Zynga som står bakom spelet.
Emanuel Karlsten. Foto: Foto: Jan Düsing
Du spelar en trädgårdsmästare med ett antal jordlotter. Du köper utsäde, sår och skördar dina grödor. Med tiden växer dina odlingar till en hel liten värld. Skördade grödor alltid är värda mer pengar än vad utsädet kostar. Din lilla värld växer alltså i värde, så länge du hela tiden skördar och sköter om dina djur och din trädgård.
Farmville är spelet som fångat unga - och gamla. Och det är kopplingen till Facebook som har gjort det möjligt. Eller rättare sagt kopplingen till det nu mogna Facebook.
Det sociala nätverket har 400 miljoner aktiva användare. 35 miljoner människor uppdaterar sin statusrad varje dag och genomsnittsanvändaren har 130 vänner i nätverket. Farmville använder just det nätverket. Varje gång du spelar uppdateras statusraden så att alla du känner får reda på vad du åstadkommit, och du kan ge bort uppgraderingar till dina Facebook-vänner. Den sociala kopplingen gör det dels svårt att slita sig från spelet - dina vänner spelar också, och de går att ha som grannar i spelet.
Konceptet fungerar. 80 miljoner människor spelar det varje dag. Och det handlar inte om nyfikenhet och folk som skaffar ett konto bara för att testa. De 80 miljonerna är återkommande spelare. Var femte Facebook-användare spelar alltså Farmville. Siffrorna hisnar.

För att få
lite perspektiv: Analytiker räknar med att 18 miljoner människor världen över använder Twitter - det kanske mest omtalade sociala mediet det senaste året.
Studenten Maria Holmström, 28, i Göteborg är en av entusiasterna.
- Jag har jättemånga nya vänner som jag har fått genom spelet. Och på det sättet är det också kul. Man får se deras bilder på Facebook, och man får lite roliga detaljer ur deras liv. Och så har man liksom spelet som binder ihop alla.
Maria Holmström var tidigare en stark Facebook-motståndare och skaffade inte Facebook-konto förrän i september förra året.
- Jag störde mig på alla meddelanden som dök upp bland mina kontakter, du vet, folk som ber en mata ens kanin eller vad det kan vara. Jag visste inte att de gick att stänga av, utan tänkte att okej då. Jag matar väl den där kaninen. Och så testade jag spelet. Sedan var jag fast.


Emanuel Karlsten, sociala medier-redaktör på Expressen förstår varför många medelålders plötsligt blivit spelare. Han menar att den lite äldre generationen ligger efter den yngre när det gäller datoranvändande och surfande.
Men med Facebook ökade intresset för många. Plötsligt kunde man återknyta kontakten med vänner man kanske inte hört ifrån på tjugo år.
- Och med Facebook väcktes också nyfikenheten på spelen. Med Farmville kan man skapa en värld där man ser hur allting växer fram och dessutom ta hjälp av sina vänner. Facebook har gett det ett sammanhang och gjort det begripligt, säger Emanuel Karlsten.
Det bidrar till att fylla ett utrymme inget annat spel egentligen lyckats med förut, menar han.
- Man blir omedelbart belönad med framgång, och äldre har lätt att anknyta till temat i spelet. Här finns ingen gubbe som springer runt och skjuter. Det är ordning och reda, och man förstår direkt hur det fungerar. Det finns en logik, ett slags rogivande logik.

Just åldersstrukturen är
det som särskiljer Farmville från andra, icke-sociala spel. Det säger Sofia Mirjamsdotter, en av Sveriges flitigast anlitade föreläsare om sociala medier och aktiv bloggare under pseudonymen Mymlan.
- Det är framför allt äldre personer som spelar. Jag har närmare 700 vänner på Facebook och de som spelar Farmville är framför allt lite äldre kvinnor, 35- 40 plus någonting. Det är faktiskt fascinerande, säger hon.
Sofia Mirjamsdotter är övertygad om att spel som Farmville och Facebook lever i symbios. Det är inte Farmville som är beroende av Facebook. Det kan lika gärna vara tvärtom.
- Det är ett sätt att göra folk beroende. Båda applikationerna är sociala. Du spelar Farmville, du mäter dig med dina vänner i spelet och umgås och diskuterar spelet på Facebook.
Bakom det lilla harmlösa spelet rullar förstås kulorna in.
Intäkterna för spelutvecklarna kommer dels från annonsering på Farmville-sajten, dels från det faktum att Farmville är beroendeframkallande: när intäkterna från jordbruksarbetet inte räcker för att köpa det där nya tillägget kan man köpa nya spelpengar för riktiga pengar. Med 80 miljoner användare som tävlar mot varandra gör en hel del det. Hur mycket vet bara företaget bakom spelet, Zynga.
Det finns gott om bonusprogram på nätet där man får poäng, låtsaspengar, "bönor" eller annat, genom att bli medlem på vissa webbplatser, teckna ett särskilt abonnemang eller köpa någon utvald produkt. När Zynga startade sin verksamhet använde man den modellen för att snabbt öka intäkterna. Användarna lockades att köpa produkter och tjänster de inte ville ha eller behövde, och som dessutom inte angav kostnaderna. Som motprestation fick spelarna poäng att köpa saker för i Farmville.
Kritiken växte snabbt, och i november 2009 slutade man helt med sådana samarbeten.
- Jag utnyttjade vartenda fult knep som fanns i syfte att snabbt få in intäkter. Bland annat gav vi bort spelpengar när spelarna laddade ned en verktygslist till Internet Explorer, Zwinky. Det var, tja, jag laddade ned den själv och sedan gick programmet inte att få bort, sade Zyngas vd och grundare Mark Pincus i en intervju på sajten Techcrunch.
I dag har flera sådana samarbeten återkommit i Farmville-världen.
För Zynga innebär det naturligtvis ökade intäkter, och antalet spelare har inte påverkats negativt. Tvärtom. Varje månad ökar antalet spelare med otroliga 10 miljoner.
Farmville är inte Zyngas enda spel. Totalt har man utvecklat ett femtontal olika Facebookspel, bland andra Mafia Wars, Vampires och Dragon Wars. Använder du Facebook har du med all säkerhet sett titlarna. Alla hör till 10 i toppspelen på Facebook.
I dag har man ett utvecklingscenter i Indien, man har översatta versioner med spelservrar i Thailand, Tyskland, Frankrike och Italien. Totalt spelar 230 miljoner människor något av Zyngas spel varje månad.
Mysspel för vuxna är en växande marknad.
Enligt Martin Walfisz, före detta vd för svenska spelstudion Massive Entertainment som nu arbetar på att ta fram egna Facebook-spel är lönsamheten inget problem.
- Snittköpen ligger på 30- 40 cent i månaden per spelare. Det låter inte mycket, men ta det gånger tio miljoner spelare så blir det snabbt mycket pengar, säger han i en intervju med Idg.se.
Enligt en undersökning utförd av Sifo på uppdrag av kretstillverkaren Intel 2009 visar att 27 procent av alla svenskar över 15 år, drygt 2 miljoner personer, spelar datorspel varje vecka. Då pratar vi allt från Tetris till tunga 3d-spel som Modern Warfare 2 och Crysis. Men hela 13 procent, 1 miljon svenskar, spelar gratisspel på nätet. Där ingår Facebookspelen. Hur många som både spelar datorspel och gratisspel framgår inte av undersökningen.
Men är gratisspelen på internet en farlig konkurrent till den gigantiska dataspelsbranschen?

Inte alls, menar Patrik Söderlund, vd på Dice, som bland annat tagit fram succéspelen i Battlefieldserien och uppföljare till Battlefield i form av just gratisspel på nätet.
- Nej, vi har ju fått lönsamhet i våra gratisspel. Det här innebär bara en ny typ av distributionsmodell. Det har gjort att vi har fått ändra lite på hur vi jobbar, men i övrigt är det inte så stor skillnad. I stället för att få alla våra intäkter från "köpa i affären"-spel får vi nu en del från gratisspelen.
Och de är ju strängt taget inte gratis, påminner Söderlund.
- Ska man ha riktigt kul i de här spelen så kommer man så småningom att vilja lägga några kronor här och några kronor där.
Många kronor blir det och för Zynga är det skördetid.
Företaget ska vara värderat till motsvarande 8 miljarder kronor.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!