Foto: Ariel Schalit
 Foto: Ariel Schalit

Ship to Gaza möter motstånd redan före avfärd

Publicerad
Uppdaterad
"Ship to Gaza" stävar på nytt mot den palestinska kustremsan.
Förra året blev det blodbad när den internationella flottiljen med Henning Mankell ombord försökte bryta Israels blockad av Gaza.
Båda sidor tränar icke-våld, men risken för en ny konfrontation är akut.
- Det hänger på om alla har tagit lärdom av förra årets ­händelser, säger Marie Nordén, riksdagsledamot (S), en av de svenska deltagarna i år.
Upp till 350 propalestinska aktivister väntar i Grekland på att gå ombord båtarna i "Frihetsflottiljen". De ­avseglar mot Gaza under de närmaste dagarna, enligt planerna.
Samtidigt trappar Israel upp hotet mot journalister som följer med. Oren Helman, chef för israeliska statens pressbyrå, varnar medier som har representanter ombord. Han säger att flottiljen är "ett avsiktligt brott mot israelisk lag och kan leda till att deltagarna vägras inresa i Israel under tio år, till att deras utrustning beslagtas och till andra sanktioner". Helman kallar flottiljen "en farlig provokation".
Utlandspressens förening i Israel fördömer hotelsebrevet som ett angrepp på pressfriheten.
- Det är upprörande att de försöker förhindra journalister att göra sitt jobb. Det ändrar inte mina planer, jag följer med, säger Helena Hägglund, journalist på Kyrkans Tidning, som är i Aten och väntar på avresa.
- Jag är inte orolig för min egen säkerhet. Jag är här för att rapportera, det gör man bäst ombord, säger hon.

Allt är upplagt för en ny konfrontation mellan israeliska flottan och aktivistkonvojen. Frågan är om den blir lika våldsam som förra året då israeliska soldater bordade fartygen och sköt ihjäl nio turkiska aktivister i det tumult som uppstod. Den gången fängslades och förhördes Henning Mankell och de andra aktivisterna.
Israel är fast beslutet att stoppa båtarna och Ship to Gaza har inte mindre fasta föresatser att genomföra aktionen för att bryta Israels blockad och ockupation. Så risken för en ny batalj till sjöss är akut.
Mankell är internationellt affischnamn också i år. Han är känd också i Israel där han nyligen publicerade en stort uppslagen artikel i den ledande tidningen Haaretz.
"Mitt deltagande i förra årets flottilj och mitt beslut att delta i den kommande flottiljen är solidaritetshandlingar med ett enda syfte: att försöka sätta stopp för den illegala blockaden av Gaza. Inget annat. Detta ska ses som ett ärligt försök att bidra till en förnuftig dialog mellan israeler och palestinier", skriver Mankell i den israeliska tidningen.
I dag säger båda sidor sig vilja undvika att händelserna i maj förra året upprepas. Israeliska kommandostyrkor ligger i hårdträning för att inte göra samma misstag igen, rapporterar israeliska medier. Den här gången ska de få hjälp av polisen att borda fartygen. Därmed hoppas de kunna slå ned eventuella protester med polisiära medel, alltså utan att skjuta skarpt.
Och de svenska aktivisterna i Aten har ägnat de senaste dagarna åt ickevåldsträning. Representanter från bland ­annat Kristna fredsrörelsen har undervisat deltagarna.
- Vi har gått igenom hur man ska undvika att provocera. Man ska inte söka fysisk kontakt med soldater, inte kasta något mot dem. Vi har övat rollspel. Vi har haft yoga-övningar, berättar poeten och dramatikern Johannes Anyuru från Göteborg, som är på plats i Aten.
- Jag är jätteorolig inför resan. Att bli arresterad, avklädd, förhörd och hotad är inga upplevelser jag ser fram emot.
- Det är ändå fantastiskt att få vara med. Vi lever i en värld där vissa människor, som palestinier, är mindre värda än andra. "Ship to Gaza" är ett tillfälle där jag som privilegierad svensk kan försöka ändra på det, säger han.

Israel - och Egypten - trappade gradvis upp sin blockad av Gaza sedan den terrorstämplade palestinska islamiströrelsen Hamas vann parlamentsvalet 2006 och genomförde ett militärt maktövertagande 2007. Hamas manar i sitt program till Israels utplåning.
Israel hävdar att man har laglig rätt att blockera Gaza eftersom det råder krigstillstånd med Hamas. Kritiker ser det som kollektiv bestraffning av invånarna i det palestinska området.
Efter det dödliga tillslaget mot "Frihetsflottiljen" förra året tvingades Israel av internationella opinionen att lätta på sin landblockad, men sjöblockaden kvarstår. Egypten öppnade nyligen sin gräns till Gaza för människor, men inte för varor. I dag sker införsel av mat och konsumtionsvaror relativt obehindrat. Däremot rapporteras brist på medicin. Det har varit stopp för byggmateriel, enligt Israel av säkerhetsskäl, men israelerna rapporteras nu tillåta en större FN-leverans. Export från Gaza stoppas, vilket skapar stora ekonomiska problem.

- Jag tror beteendet blir annorlunda i år. "Ship to Gaza" har tagit lärdom av förra årets händelser och agerar för att det ska gå lugnare till i år. Förra året blev ju händelseförloppet väldigt olika på olika båtar beroende på hur folk agerade, säger Maria Nordén, riksdagsledamot (S) från Jämtland, en av 21 svenska deltagare i flottiljen.
- Jag är inte orolig, men lite spänd så klart. Jag förväntar mig att Israel ska agera på annat sätt än de gjorde i fjol. Hoppas israelerna har tagit lärdom, de kan välja om de vill bli provocerade eller inte, säger hon.
Maria-Pia Boëthius, författare och journalist, är glad över att vara med i år sedan hon missade förra årets seglats på grund av sjukdom.
- Jag åker med för att jag är oerhört fäst vid Israel. Jag tycker att den israeliska politiken i dag förstör för landet. De måste upphäva ockupationen och i stället skapa det underbara land de ville från början, säger hon.
- Jag hoppas de ska inse att så många i hela världen vill att de ska ge upp ockupationen. Också människorna i Gaza och på Västbanken har rätt till mänskliga rättigheter.

Förra årets konvoj dominerades av turkiska fartyg och aktivister. Nio turkar dödades när israeliska soldater bordade "Mavi Marmara", flottiljens flaggskepp. Incidenten ledde till en djup kris mellan Turkiet och Israel, som fram till häromåret var nära allierade.
Den turkiska islamistorganisationen IHH meddelade nyligen att "Mavi Marmara" inte deltar i år. Anledningen är bland annat att IHH är upptagna med de tiotusentals syriska flyktingarna till Turkiet.
Det saknas inte kritiker av "Frihetsflottiljen". Förutom Israel och USA har också FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon manat arrangörerna att låta skeppen ligga kvar i hamn.
Riksdagsmannen Fredrik Malm, utrikespolitisk talesman (FP), är skarpt kritisk till projektet. Han hävdar att det styrs av "extremister" och att deltagarna är "tondöva" inför allt som pågår i Mellanöstern när de bara koncentrerar sig på Israel.
- Även om många deltagare kan ha goda avsikter är organisatörerna bakom projektet inte rumsrena. De har en extrem agenda och motarbetar demokrati och öppenhet. De är ett nätverk av islamister, antisemiter och ­våldsamma vänsterextremister, säger Fredrik Malm.
- Tiotusentals människor dör i Syrien, Libyen och Jemen. De som åker med båtarna har inte sagt ett ord om vad händer i arabvärlden. De är fastlåsta vid att det enda problemet i Mellanöstern är Israel.
- Jag stödjer inte den israeliska isoleringspolitiken gentemot Gaza. Men jag är kritisk till "Ship to Gaza" som inte har någon trovärdighet som försvarare av fred och rättvisa, säger han.

Stefan Jonsson, författare och ­professor, förstår inte kritiken. Han ­väntar tillsammans med övriga svenskar i Aten och säger att flottiljens avresa ­försenas av "reparationer och obstruktioner". Enligt Jonsson tillämpar de grekiska myndigheterna alla säkerhets­föreskrifter mycket strängt - eftersom Israel och USA uppges utsätta Grekland för påtryckningar att stoppa avseglingen.
- Det är grundlös svartmålning. Jag har träffat flera passagerare, de har goda avsikter. Jag har inte sett till några extremister, säger Stefan Jonsson.
- Alla här är djupt engagerade också i övriga Mellanöstern. Vi stödjer alla ­andra initiativ för mänskliga rättigheter i regionen, säger han.
AFFISCHNAMN. Henning Mankell ­reser med Ship to Gaza även i år.
Fredrik
Malm (FP).

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag