Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Rekord-Vasaloppet är värt guld i spåret

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
1 Fredrik Erixon Grundare CCC1000, 2 Anders Widegren Tränare, 3 Lars Andersson Svensk fastighetsförmedling, 4 Matthias Danielsson Trimtex - Vd, 5 Peter Rosenqvist Avanza - Riskchef, 6 Jonas Ahlbeck Polisen, 7 Leif Eklund, Tränare, 8 Bella Magnusson VillaVi - Vd, 9 Martin Arkad Järntorget - Vd, 10 Anna Toll Vattenfall Business Services, 11 Robert Steingranat Nomor - Marknadsdirektör, 12 Ronnie Bodinger MTG - IT direktör, 13 Daniel Karlsson Mannheimer Swartling - Partner, 14 Ola Mårtensson IRL ledarskap - Vd, 15 Mats Tidlund, IT direktör, 16 Harald Blegen Karolinska Institutet, 17 Mattias Forgren Systembolaget - IT direktör, 18 Lars Flach Trimtex - Partneransvarig, 19 Robert Carlsson Egenföretagare, 20 Magnus Svensson Red Hat - Vd, 21 Boris Kulas Litografen - Vd, 22 Håkan Sandahl FM, 23 Svein Olav Stölen Nomor - Vd, 24 Magnus Nygren Biosensor - Vd, 25 Lars Göransson, Carnegie Inv. Bank, 26 Mattias Brandt Brandt Solutions - VdSaknas på bilden gör Martin Axelhed, Henrik Ottosson, Henrik Granström, Jim Backeröd, Anders Engström, Claes Tamm, Fredrik Brodin och Mathias Loqvist.
Foto: Privat
67 000 åkare kommer spendera 200 miljoner kronor i Dalarna.
Foto: Nisse Schmidt

Längdskidåkning är Sveriges nya innesport.

Ett tydligt bevis på detta är att Vasaloppet växt sig större än någonsin, och går mot ännu ett rekordår den här veckan.

67 000 skidåkare och tusentals besökare kommer spendera närmare 200 miljoner kronor i Dalarna, och Vasaloppet omsätter lika mycket som några av landets största fotbollsklubbar.

Av 136 anmälda åkare kom 116 till start.

Efter att de lämnat Olnispagården den 19 mars 1922 klockan 06.04 och satt i väg i blötsnön föll ytterligare fyra bort innan målgången i Mora. Men det första Vasaloppet var genomfört.

Mycket har hänt på 93 år: De 136 anmälda har blivit 67 000. Utöver ett lopp på nio mil mellan Sälen och Mora, åker tiotusentals människor från hela världen också Tjejvasan, Kortvasan, Halvvasan, Ungdomsvasan och Öppet spår.

Men de lockas fortfarande av den grundidé som uppkom redan på 1920-talet.

– Då sitter där ett gäng personer som kommer fram till att man ska starta ett lopp till minne av Gustav Vasas flykt från danskarna. Man bestämmer att det ska gå från Sälen till Mora och sedan sätter man en pay-off på det: "I fäders spår för framtids segrar". Och sen ändras ingenting, säger Vasaloppets vd Anders Selling.

– Tänk hur många företag som vacklar fram och tillbaka med sådant där. Vasaloppets varumärke står på ett sådant fundament att det inte finns maken till det.

Sedan 2003 har deltagarantalet ökat med 60 procent.

Anledningarna är flera.

Den första, och mest självklara: Snörika vintrar de senaste åren har gjort att allt fler haft möjlighet att åka längdskidor runtom i landet och haft en större medvetenhet om Vasaloppet.

Den andra: Ett växande samhällsfokus läggs på träning och motion. Med den minimala skaderisken och möjligheten att uppleva naturen i samband med träning har längdåkning fått en renässans.

Den tredje, och kanske viktigaste för ett evenemang som Vasaloppet: Längdskidåkning har blivit coolt. Inte minst i köpstarka samhällsgrupper. För drygt tio år sedan var utförsåkning den föredragna utomhusaktiviteten vintertid. Namn som Charlotte Kalla, Marcus Hellner, Johan Olsson och Emil Jönsson har fått tusentals svenskar att ge sig ut i spåren.

– Jag var upp till Gammelgården i Sälen förra påsken och såg vilka som klev ur bilarna. Det är BMW, Mercedes och vältränade, fräscha 40-åringar med nya skidor och nya kläder, säger Anders Selling.

– Om man kommer till skidbacken i dag köper man inte ett veckokort för att åka alpint längre, utan 3-4 dagar och sedan åker man längd också. 34 procent av gästerna i Sälen åker längd. Så var det inte alls för 10-15 år sedan.

Ett tydligt bevis på längdskidåkningens nyvunna status och popularitet är träningsprogrammet CCC1000 i Stockholm.

För fjärde året i rad erbjuder Fredrik Erixon, som själv driver en reklambyrå, "högpresterande personer" all förberedelse de behöver för att sluta bland de 1 000 bästa i Vasaloppet.

– Du ska vara mellan 35 och 55 och äga eller driva företag. Det handlar om att få ihop en bra grupp människor i liknande situation: Personer som har karriär och familj och som gillar att prestera. Att träna och åka skidor, säger Fredrik Erixon.

För 20 000 kronor blir deltagarna en del av en grupp som träffas varje vecka med start i september för att träna. De åker på läger och coachas i allt från skidteknik till vallning och får vägledning av så väl en mental rådgivare som en dietist.

- Jag ville flytta in skidåkningen i finrummet. Man behöver inte åka runt i skogen själv och vara snorig. Vi åker med Jörgen Brink (snabbast någonsin på Vasaloppet), och körde rullskidor på Stureplan. Han trodde inte att det var sant, men tyckte det var hur coolt som helst när 20 man i vita dräkter kom stakande förbi restaurang Riche.

De 31 deltagarna är vd:ar och höga chefer på företag i Stockholmsregionen, och CCC1000 kommer till nästa år utökas med en träningsgrupp enbart för kvinnor.

- Längdskidåkningen exploderar i Stockholm. Företagsledare i dag har en annan värdegrund än för 20 år sedan. I dag är det mycket högre status att ha en bra personlig tränare än en fin whisky hemma.

För deltagarna i CCC1000 har skidåkningen också smält samman med yrkeslivet.

- Vd:arna som varit med under årens lopp har gjort mycket affärer med varandra. Jag ser också hur de tar med sig skidåkningen till personalen och exempelvis engagerar dem i att åka Blåbärsloppet under Vasaloppsveckan.

Vasaloppet ägs och drivs av ideella Vasaloppsföreningen Sälen Mora.

För IFK Mora och Sälens IF, som äger 77 respektive 23 procent, har de senaste årens utveckling inneburit en ordentlig utökning av klubbkassorna för föreningarna.

Ytterligare ett 50-tal idrottsföreningar i närområdet tjänar också pengar på Vasaloppet genom att bidra med funktionärer under tävlingarna.

Verksamhetsåret 2013-2014 omsatte hela verksamheten 125 miljoner kronor - mer än de flesta fotbollsklubbarna i allsvenskan, bland andra IFK Göteborg, och i nivå med en genomsnittlig SHL-klubb i ishockey.

25 miljoner kronor plockades ut och gick tillbaka till idrottsföreningarna i fjol.

- Vi har i stort sett samma antal deltagare som i fjol, vilket var rekord, säger vd:n Anders Selling.

- Förra året var första gången allt blev fullbokat med drygt 67 000 anmälda och i år är det samma siffror.

Med de ökade deltagarantalen ökar också sponsorintäkterna.

Och det finns knappast några förlorare i Mora, Malung-Sälen och Älvdalens kommun vad gäller de pengar som Vasaloppet genererar bortom själva arrangemanget. Från hotellägare till privatpersoner som hyr ut sina bostäder, till den lokala grillkiosken och åkerier som kör ut snö till spåren.

35 personer jobbar med Vasaloppet året runt. Under Vasaloppet är 5 000 personer involverade i organisationen.

Årets besökare kommer spendera upp emot 200 miljoner kronor under Vinterveckan.

Enligt en marknadsundersökning från 2013 spenderade den genomsnittlige besökaren drygt 500 kronor om dagen, utöver boendekostnad.

Sven Ove Samils driver Ica-butik i Sälen och har fyllt lagren.

– Det ska ju vara kolhydrater och naturligtvis frukt. Bananer, müsli, pasta och gröt. Plus energidrycker. Jämfört med en vanlig vecka så får vi beställa in det dubbla, och mer därtill, av vissa produkter.

– Vasaloppets betydelse är ju jättestor, på många sätt. Det sätter Sälen på kartan.

Numera året runt.

På sommaren tävlar över 10 000 i Cykelvasan och den senaste utökningen är terränglöpning längs Vasaloppsspåret i Ultravasan.

Varumärket Vasaloppet är så starkt att man kostnadsfritt lånat ut namnet till skidtävlingar i USA, Japan, Kina och Kanada för att främja längdåkningens utveckling i världen.

Hur mycket utrymme finns kvar för att växa?

Under Vinterveckan sätter infrastrukturen stopp vid de besökarantal Vasaloppet nu är uppe i.

Utrymmet för att locka fler besökare finns på sommaren.

Anders Selling växte upp som en av grannarna till den niofaldige Vasaloppsmästaren "Mora-Nisse" Karlssons i Mora. Han vet att det finns lika många människor i Vasaloppskommunerna som det finns åsikter om Vasaloppet.

– Det ställer krav på att man hanterar det varsamt. Man kan inte göra vad som helst och det är väldigt tydligt att vi inte är en kommersiell verksamhet. Då hade vi växt så det knakar, kanske kört både två och tre veckor på vintern, och höjt priserna, säger han.

Bland funktionärerna längs de nio milen mellan Sälen och Mora finns människor som stått vid samma kontroll sedan 1900-talets första hälft.

– Det är uppdrag som i princip går i arv och en grund för att Vasaloppet finns och fungerar. Det är det som gör det så äkta. Att ingen kan kopiera det här.

FAKTA

125 miljoner kronor var omsättningen för samtliga Vasaloppsevenemang det senaste verksamhetsåret.

2,1 miljoner tv-tittare var maxantalet som tittade på fjolårets lopp i SVT, det fjärde mest sedda idrottsevenemanget under året.

67 000 deltagare kommer att åka något av loppen under Vinterveckan.

63 000 liter Blåbärssoppa kokas under Vasaloppet.

200 miljoner kronor är det belopp besökarna väntas komma i närheten av att spendera under Vasaloppsveckan.

25 miljoner kronor var det belopp som kunde plockas ut ur verksamheten i fjol.

150 000 kubikmeter snö krävs för att lägga hela spåret.

FAKTA

1 Fredrik Erixon

Grundare CCC1000

2 Anders Widegren

Tränare

3 Lars Andersson

Svensk fastighetsförmedling

4 Matthias Danielsson

Trimtex - Vd

5 Peter Rosenqvist

Avanza - Riskchef

6 Jonas Ahlbeck

Polisen

7 Leif Eklund

Tränare

8 Bella Magnusson

VillaVi - Vd

9 Martin Arkad

Järntorget - Vd

10 Anna Toll

Vattenfall Business Services

11 Robert Steingranat

Nomor - Marknadsdirektör

12 Ronnie Bodinger

MTG - IT direktör

13 Daniel Karlsson

Mannheimer Swartling - Partner

14 Ola Mårtensson

IRL ledarskap - Vd

15 Mats Tidlund

IT direktör

16 Harald Blegen

Karolinska Institutet

17 Mattias Forgren

Systembolaget - IT direktör

18 Lars Flach

Trimtex - Partneransvarig

19 Robert Carlsson

Egenföretagare

20 Magnus Svensson

Red Hat - Vd

21 Boris Kulas

Litografen - Vd

22 Håkan Sandahl

FM

23 Svein Olav Stölen

Nomor - Vd

24 Magnus Nygren

Biosensor - Vd

25 Lars Göransson

Carnegie Inv. Bank

26 Mattias Brandt

Brandt Solutions - Vd