Foto: Bea Tigerhielm
 Foto: Bea Tigerhielm

Provokationerna har tagit Kissie till bloggtoppen

Publicerad
Uppdaterad
Hon kallas för byfåne och liknas vid en trafikolycka som man inte kan låta bli att titta på.
Men bloggaren ­Alexandra Nilsson, 20, alias "Kissie", lockar över en miljon besökare i veckan.
Vad är det som får så många att fastna i Kissies bloggosfär?
Det är svårt att dra en skarp gräns ­mellan Alexandra Nilsson och "­Kissie" - alter egot som gör henne till en av ­Sveriges mest lästa bloggare. Hennes främsta konkurrens i bloggtoppen - det skiljer bara några tusen besökare - är modebloggaren Kenza, som just nu leder med drygt 1,1 miljoner besökare varje vecka, enligt Bloggportalen.
Det är "Kissie" som klankar ner på ­ andra bloggares hy och poserar i ­ bikini med silikonbröst som fyller en kupa 65 E. Men Alexandra Nilsson är ­ hjärnan bakom Kissie och styr på det ­ sättet mediebilden av sig själv och sin ­ påhittade och framgångsrika karaktär.
Kissie för tankarna till Los Angeles "Plastic fantastic" - klimat där konstgjort dominerar. Framförallt när den svenska bloggosfären i övrigt domineras av likriktade fashionistas med en nästan komisk förkärlek till skinnleggings och gröna parkas.
Kissie har gett den svenska trash-bloggaren ett ansikte - och det säljer som smör.
2007 startade bloggen och vägen till bloggtoppen började när en annan ­utmanande bloggare, Katrin ­Zytomierska, nämnde henne i ett inlägg. Plötsligt befann sig Alexandra Nilsson på Bloggportalens 10-i-topplista. Men när placeringen snabbt föll insåg hon att det krävs mer för att hålla sig kvar. Hon började provocera.

- När hon började
blogga satte hon i system att skriva skit om andra ­bloggare. Hon skrev om Blondinbella och fick Blondinbellas läsare till sin blogg, säger Sofia Mirjamsdotter, expert på sociala medier.
Strategin fungerade bevisligen. I augusti 2009 gick Kissie om just ­Isabella Löwengrip - som även hon gjort sig ett namn genom sitt provokativa ställföreträdande jag: Blondinbella.
För sina läsare är Alexandra "Kissie" Nilsson något av en megakändis. Författaren Roland Poirier Martinsson jämför henne med bondesamhällets lustigkurre.
- Hon fyller samma roll som gamla tiders byfånar. Förr hade du en by med tusen invånare. Det fanns alltid en kändis som alla visste om, som smedens lustigkurre till son. Kissie är den digitala byns lokalkändis.

Liksom många
av sina bransch­kollegor är hon berömd för en enda sak.
- Hon är känd genom sin blogg och inget annat. De som inte följer henne i bloggen vet i princip inte vem hon är, säger Roland Poirier Martinsson.
I maj i fjol medverkade Alexandra Nilsson i webb-tv-showen Bella & Tyra. I ett video­inlägg strax före programmet frågar sig Kissie "vem fan är Tyra?" och hotar att slå Blondinbella. Till intervjun är det dock inte ­Kissie utan Alexandra Nilsson som anländer och slagsmålet uteblir.
Alexandra Nilsson är ­ nämligen öppen med att Kissie "är en image". Hon ser inget motsats förhållande i att ena ­ stunden hota om något och i andra ­ stunden avfärda det hon just gjort eller sagt. I samma webb tv-show, där hon pratar om sitt alter ego i tredje person, berättar ­ Alexandra Nilsson varför:
- Tror de att jag är som Kissie får de skylla sig själva.
Kissie har sina bundsförvanter. Hon ­lägger upp bilder på ­beundrarbrev skrivna av unga tjejer som följer ­bloggen ­slaviskt. Andra älskar att hata henne.
I ett blogginlägg inför en gäst-dj-­spelning på en nattklubb i Västerå i november förra året uppmanar Kissie sina fans att träffa henne på stationen. I stället möts hon av äggkastare. Enligt polisens ledningscentral i Västmanland fanns ett 70-tal personer vid perrongen.

"Det var det
sjukaste jag varit med om. Oh... my... god", bloggar Kissie efter attacken.
Bilderna i Kissies inlägg är redigerade i Photoshop och amatörverktyget Paint med infällda pratbubblor och kommentarer i fetstilt rosa. I text inflikas otaliga smileys.
Inspirationen kommer från amerikanske Perez Hilton, som använder sig av samma formspråk i sin kändisblogg.
Det blir många "jag läser henne för att jag vill förstå hypen" -ursäktande svar när Kissies blogg kommer på tal. Men i själva verket har många svårt att slita sig från domänen.
Sofia Mirjamsdotter jämför Kissie med en bilolycka.
- Man vill inte titta, men man kan inte gå därifrån.

Kissie har
nämligen stenkoll på vilka attribut som provocerar och genererar läsare.
Hon bantar med hjälp av barnmat, ­fyller läpparna med Juvederm och ­festar i Magaluf. Både bloggläsarna och pressklippen ökar.
Kissie använder sig även av en slags visuell humor i flera av sina inlägg. Ett telefonsamtal kan bli en seriestripe och Expressens tidigare försök att nå henne för en intervju illustrerar hon på ­bloggen den 30 maj med en dörr med knacksymboler, pratbubbla och en röd-gul geting.
De senaste rapporterna i ­medierna har handlat om skönhetsingrepp, ­anorexirykten och inte minst kollapsen på Drottninggatan.
Det var under en shopping-runda den 27 maj i år som blogg- profilen fick föras i väg i ambulans efter att ha fallit ihop på öppen gata. Enligt den tidigare kändisreportern Daniel Nyhlén fick hon ett "stressrelaterat krampanfall".
Hon bloggade samma dag från sjukhuset, och följde upp ­ dagen ­ efter: " Vad jag fick höra ­ rullade mina ögon bakåt, det började komma fragma ur min mun och jag skakade. "
Enligt Kissie berodde anfallet på för lite sömn i kombination med för mycket stress och festande.
Intill blogginlägget ligger bilder av tidningsartiklar om kollapsen.
Och under: arga inlägg från läsare som uppmanar Kissie att äta ordentligt och ta hand om sig bättre.

Daniel Nyhlén ryckte in som Kissies medierådgivare när hon hade vållat två skandaler på kort tid: hon hade kallat en Nyheter 24-reporter för "bögäckel" - och en gammal video hade läckt ut där Kissie delar ut flygblad om ­Nationalsocialistisk front. Enligt Alexandra ­Nilsson gjordes aktionen bara för att provocera. Men kanske gick provokationerna för långt där - händelserna fick både annonsörer och läsare att vända henne ryggen.
På bloggen försvarar hon sig mot ­kritiken. ­Hennes vikt och bröst­storlek är hennes ensak så länge hon mår bra. Och det säger hon sig göra.
- Hon får ta mycket skit och frågan är om tidningarna skriver som de gör därför att hon är kvinna och ser ut på ett speciellt sätt? frågar sig den tidigare kändisreportern Daniel Nyhlén.
- Media har utmålat henne som en ­ nazist, homofob och rasist. Det är så långt ifrån sanningen det bara går. ­ Kissie har nära vänner som är invandrare och homosexuella, säger Daniel Nyhlén.
Efter kritikvågen bad hon om ursäkt på sin blogg. Hon tog avstånd från ­rasistiska och nazistiska åsikter och bad reportern om ursäkt.
Daniel Nyhlén beskriver ­Alexandra Nilsson som en missförstådd ung kvinna. Hon är driven, målmedveten och duktig på sociala medier, enligt honom.
- Många blir överraskade när de träffar henne "in real life" och upptäcker att hon både är glad och trevlig, säger han.

Det uttalandet krockar med den ­mediala bilden av skandalbloggerskan. Men bryr sig Kissie om det?
- Det tror jag att hon gör. I grund och botten är det en ganska känslig tjej, säger Daniel Nyhlén.
Det är inte lätt att få tag på ­Alexandra "Kissie" Nilsson. Hon känner sig felbehandlad och bojkottar i princip alla medier. Utom de utländska. Hon håller nämligen på att bli "stor" i Norge, enligt hennes medierådgivare.
Men inte ens han får tag på ­Alexandra jämt.
- Det är som att spela rysk roulett med den här damen. Ibland svarar hon på en gång, ibland tar det två dagar, säger han.
- Är hon ute och badar eller grillar med kompisar bryr hon sig inte om mig.
Men likt många andra "monster-­bloggare" har även Kissie på senare tid blivit "snällare". Häromdagen hyllade hon en seriestrip som drev med Kissie:
"Haha minns ni den här serien en duktig och talangfull tjej gjorde..? Folk älskade den och so do I, få fattar väl att jag har grym självdistans och ­driver gärna med mig själv. Men det gör det bara roligare att driva den här bloggen ibland, mohaha"

FOTNOT:
Expressen har sökt Alexandra Nilsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag