Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu finns New age- idéerna överallt

Yoga har blivit omättligt populärt – både som träningsform och fördjupning inom filosofin.

Foto: Mark Humphrey

För 20 år sedan kom new age-bibeln "Den nionde insikten" ut på svenska. Då häcklades utövarna för yoga, kristallterapi och reikkihealing.

I dag har nyandligheten blivit folklig – utan att vi märkt det.

Det här innebär New Age

RELIGIÖSA INSLAG

Samlingsnamn på strömningar med religiösa inslag. Har karaktären av ett smörgåsbord där individen kan skapa sin egen tro. Helande och ett gudomliggörande av självet står ofta i centrum. Här finns tydliga influenser från humanistisk psykologi, österländska religioner och 1800-talsrörelser som teosofi.

 

TRE NYA ANDLIGA PROFILER

Birkan Tore: Känd från TV4:s "Det okända". Har utvecklat "atlantisk healing", där han säger sig kunna kanalisera energi från sagoriket Atlantis.

Byron Katie: Hennes metod "The work" handlar om att ta kontrollen över negativa tankar.

Eckhart Tolle: Oprah Winfrey-favorit som vill få oss att släppa egot och fånga dagen.

 

TRE LÄSTIPS OM NEW AGE

"Den mediterande dalahästen" av Liselotte Frisk och Peter Åkerbäck: Forskning om "populärreligiositet" i Dalarna.

"Förunderligt och märkligt" av Lena Katarina Swanberg: Reportagebok om new age som väckte stort uppseende när den kom ut 1997.

"Coaching och lekmannaterapi" av Anne-Christine Hornborg: Kritisk granskning av svensk nyandlighet.

Den som promenerar runt i centrala Stockholm behöver inte leta särskilt länge för att hitta lockande skyltar om helande vitaminer, energimassage eller spådomar med tarot. De finns sida vid sida med vårdcentraler och apotek, utan att någon höjer på ögonbrynen.

Men vänta nu. Var det inte det här som vi var så upprörda över för drygt 20 år sedan?

Då rapporterade medierna flitigt om den här typen av uttryck, men under etiketten "new age". Det var samlingsnamnet på det nyandliga smörgåsbord där utövarna själva kunde skapa sin tro. Anhängarna slapp paketlösningar och det var dessutom accepterat att utan förvarning byta inriktning innan det började kännas långtråkigt.

För många blev försäljningssuccén "Den nionde insikten" av James Redfield inkörsporten till det nyandliga äventyret. Romanen handlar om en ny livslära med potential att skapa kärlek och andlighet i en tid av överbefolkning, klassklyftor och klimathot.

När millennieskiftet närmade sig – och en ny tid tycktes finnas bakom hörnet – framstod budskapet som lockande.

– Boken var oerhört viktig och jag tror att den gav vissa av läsarna nya idéer om vad andlighet kan vara, säger Liselotte Frisk, professor i religionsvetenskap vid Högskolan Dalarna som har forskat om new age sedan 1990-talet.

Vissa valde att meditera med kristaller eller sätta sig i lotusställning, andra testade reikkihealing eller trumresor. Det gemensamma - och för vissa provocerande - var att i stället för Jesus och Mohammed pratade utövarna om kosmisk energi och inre potential.

Liselotte Frisk kunde aldrig ana att det som för drygt 20 år sedan ansågs som suspekt år 2015 skulle vara så vardagligt att många av oss inte ens reflekterar över det. Ett exempel är mindfulness, medveten närvaro, som finns i både KBT-terapi och självhjälpsböcker.

En annan teknik som tidigt hade anhängare inom nyandligheten är yoga, där vissa utövare fördjupar sig i filosofin medan andra enbart använder det som träningsform.

– Att valmöjligheten finns passar vår individualistiska tid, säger Liselotte Frisk.

Hon menar att utvecklingen beror på att allt färre söker sig till de traditionella religionerna samtidigt som individualisering och globalisering har accelererat de senaste 20 åren.

Samtidigt har nätet gjort att information sprids och kontakter knyts som aldrig förr. Kombinationen har banat väg för nyandlighetens segertåg.

Men vissa forskare är väldigt kritiska till new age-idéerna.

De brittiska religionsvetarna Jeremy Carrette och Richard King sågar den nya andligheten och menar att den har blivit ett påstått universalmedel mot den moderna livsstilens ångest.

Britterna tar till storsläggan och kallar den till och med för "kulturell Prozac" som ger tillfälliga lyckokänslor, men blundar för social isolering och orättvisa. Ett slags opium för folket, för att använda Karl Marx-retorik.

Även i Sverige har nyandligheten som lösning på samhälleliga problem fått kritik från akademiska kretsar.

Anne-Christine Hornborg, professor i religionshistoria vid Lunds universitet, menar att om svenska kvinnor bara sökt efter sin inre potential hade de inte haft rösträtt i dag.

– De har funnits en tendens att skicka dagens stressade kvinnor på kurser där de ska hitta problemen inom sig själva i stället för att fundera över arbetsmiljön och andra problem på strukturnivå, säger Anne-Christine Hornborg.

Hon är kritisk till kurser i mindfulness som har praktiserats av de coacher som anlitas av både stora företag och Arbetsförmedlingen.

– Den västerländska varianten av buddhismens mindfulness har många inslag av modern väckelse och framgångsteologi, säger Anne-Christine Hornborg.

Hon är också skeptisk till att det skapats en marknad med "lekmannaterapi" och aktörer som erbjuder snabba lösningar när någon drabbats av sorg, arbetslöshet eller psykiska problem. Ofta saknas akademisk utbildning och Hornborg påpekar att vem som helst får kalla sig "terapeut" till skillnad från "läkare":

– Vanligt är att lekmannaterapeuterna hänvisar till diplom, certifieringar eller egna erfarenheter.

I dag har det trots allt blivit mer accepterat för den som mår dåligt att söka sig till sådant som vårdcentralens läkare skakar på huvudet åt. Healing, till exempel.

Eric Hammerin i Hässleholm är till vardags fotograf, men har en också en sidoverksamhet där han hjälper människor att "återfå balansen och jämvikten" i sina funktioner.

Efter att ha läst en bok om healing testade han 2009 tekniken på sin son, som då var inlagd på sjukhus med magsmärtor:

– Jag gjorde precis som det stod i boken och det hjälpte. Dagen efter kunde han åka hem.

Efter att ha gått en healingkurs började han ta emot egna klienter. Det Eric Hammerin gör är att känna av vad han beskriver som kraftfältet, något som enligt honom finns runt alla människor. Där kan "knutar" bromsa flödet, vilket kan skapa fysiska och psykiska problem.

– Då känns det som elektrisk kolsyra i mina händer. Jag kan då stanna upp, dra och töja för att få i gång flödet igen, säger Eric Hammerin.

Han tror att healing kommer att bli alltmer accepterat i de närmaste åren.

– I vår kultur är vi så inkörda på att allt ska mätas i volt, kronor eller procent för att tas på allvar. Men jag upplever att många i dag är öppna för att det finns saker som vetenskapen inte kan förklara, säger Eric Hammerin.

Thomas Karlsson, ett spiritistiskt medium i Filipstad, är inne på samma spår:

– Det är något på gång. Om tio, tjugo år kanske spiritismen är accepterad av den breda allmänheten, säger han.

Karlsson gick av ren nyfikenhet till en storseans 2005. I dag håller han själv i sådana sammankomster där han hjälper publiken att få kontakt med den andra sidan.

– Jag fungerar som ett språkrör mellan människor och andevärlden. För mig finns det ingen som helst tvekan om att själen lever vidare, säger han.

Thomas Karlsson är också aktiv i Svenska kyrkan och ser ingen större motsättning mellan kristendom och nyandlighet:

– För mig handlar Svenska kyrkan mycket om traditioner och så tror jag att det är för många. Jag har svårt att ta till mig vissa saker som prästen säger samtidigt som det finns en kärna i Jesus budskap som jag tycker om.

De som besöker Thomas Karlsson för en privatsittning eller storseans vill ofta hålla det lite hemligt.

– Det är ganska mycket hysch-pysch och telefonsamtal där folk inte vill säga vad de heter. Många tycker fortfarande att det är lite pinsamt, säger han.

Frågan är hur länge Thomas Karlsson kommer att få den typen av samtal. Kanske kommer det om 20 år att finnas småföretagare som praktiserar både healing och spiritism i våra storstäders finaste kvarter? Med rätt paketering och trovärdiga affischnamn kan allt säljas.

Professor Liselotte Frisk, som har följt new age-rörelsen i Sverige i drygt 20 år, säger:

– Jag kan i dag inte se några tecken på att utvecklingen kommer att avta.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!