Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nu berättar svenske världskocken om sin okända dotter

Marcus Samuelsson är aktuell med sin självbiografi "Yes Chef" där han bland annat berättar om sin okända dotter. Foto: Dimitrios Kambouris

En prisbelönt kock med känsla för smak.
Men också tv-stjärna, designer, stilikon, entreprenör, filantrop och författare.
I USA är Marcus Samuelsson mer än "The Swedish Chef - han är ett varumärke vars imperium sträcker sig långt utanför köket.
I nya självbiografin "Oui, chef" berättar han om sin okända dotter - och om mötet med sin biologiska far.

Marcus Samuelsson står utanför inspelningen av tv-serien "Top Chef Masters" i Los Angeles. Han är där för att pröva sin matlagningskonst mot några av världens bästa kockar. Samtidigt sms:ar han frenetiskt med sitt kockteam i Washington DC. De, i sin tur, är i full färd med att förfina en avsmakningsmeny inför den tillträdande presidenten Obamas första stora bankett i Vita huset. Pojken som två år gammal förlorade sin mamma i tuberkulos och ett år senare flögs till andra sidan jorden för att växa upp i ett idylliskt villaområde utanför Göteborg, har nått toppen.

Men det nästan ingen vet är att Marcus Samuelsson nyligen avslutat samarbetet med restaurangen som gjort honom till stjärna: den skandinaviska finkrogen Aquavit i New York. Efter att det skar sig mellan honom och hans långvariga samarbetspartner Håkan Swahn 2008, har Marcus Samuelsson tvingats tömma bankkontot för att köpa rättigheterna till sitt eget namn, berättar han i självbiografin "Oui, chef" som snart kommer på svenska. När brytningen blev offentlig sa Håkan Swahn till Dagens Industri att Marcus Samuelssons kändisskap gjorde att han inte hade haft tid att laga mat på Aquavit på flera år och att de borde ha gått skilda vägar för länge sedan.

- Aquavit blev definitivt en mer namnkunnig restaurang under hans tid och har honom att tacka för en stor del av sina framgångar, sa han i somras till New York Times.

Men på gatan utanför drömfabrikens studio, är Marcus Samuelsson en kock utan kök.

Köket har alltid varit Marcus Samuelssons trygga punkt. Succéhistorien är numera välkänd: från att ha hjälpt mormor Helga med lördagsmiddagarna, genom Europas hierarkiska finkök till Aquavit i New York, där han som 24-åring blev den yngsta köksmästaren någonsin att belönas med tre stjärnor av the New York Times.

- Herr Samuelsson lagar läcker och vacker mat, som balanserar på lina mellan svensk tradition och modern smak, skrev den fruktade recensenten Ruth Reichl.

Nu, mer än ett decennium senare och mitt i den värsta finanskrisen sedan depressionen, var uppbrottet med restaurangen ett faktum. Marcus Samuelssons hjärteprojekt Merkato 55, en kärleksförklaring till Afrika i trendiga Meatpacking District, floppade. Aquavit i Minneapolis tvingades stänga och restaurangen i Tokyo kämpade i motvind. Marcus Samuelsson hade ingenting - utom sitt namn och sin känsla för smak.

Det är trots allt i smakernas universum som Marcus Samuelsson är som mest hemma. Det är till köket han flyr när livet stormar. Som när han var 20 år gammal och gjorde österrikiska Brigitta gravid. Den blivande stjärnkocken kastade sig med hull och hår in i karriären, kämpade för att göra rätt för sig och betala underhåll. Ändå dröjde det 14 år innan han träffade - eller ens pratade med - Zoe, sin enda dotter. I självbiografin "Oui, chef" rättfärdigar han det med att han själv ville bli perfekt innan deras möte, men inför dotterns förebrående frågor står han svarslös.

 

Marcus Samuelsson har ju själv gått igenom samma sak. En dag fick hans storasyster Linda reda på att deras pappa, som de i alla år hade trott var död, fortfarande var vid liv. Han reser till Etiopien för att träffa honom. De skumpar fram på allt mindre vägar till en by som inte finns på kartan. Där lever pappa Tsegie och hans nya fru Kasech i två lerhyddor tillsammans med sina åtta barn - Marcus och Lindas syskon. Deras årsbudget är 200 dollar och flugorna som surrar kring barnen får Marcus Samuelsson att svälja hårt, berättar han i boken Sedan dess åker han tillbaka till Etiopien minst en gång per år.

Hemma i New York skulle karriären snart ge honom nya trumfkort. Efter en jämn kamp vann han matlagningstävlingen "Top Chef Master" i tv-rutan.

I USA är tv:n den snabbaste vägen in i människors medvetande och när showen började sändas tapetserades hela New York med hans ansikte. Kort efter inspelningen var han själv på plats i Vita husets kök för att överse paret Obamas första officiella middag, en vegetarisk måltid med inspiration från Indien. Uppmärksamheten hjälpte Marcus Samuelsson när han efter flera års planerande äntligen öppnade sin första egna krog tillsammans med partnern Andrew Chapman. Red Rooster skulle servera uppdaterad "soul food" - traditionell afrikansk-amerikansk mat från södern - och bli en samlingsplats för lokalinvånarna i Harlem, Marcus Samuelssons område. Samtidigt skulle restaurangen locka en världsvan, internationell publik. Det var precis den mixen som Sam Sifton, New York Times dåvarande matkritiker, mötte när Red Rooster slog upp dörrarna i december 2010.

- Scenen var ovanlig, anmärkningsvärd, en bild av en stad som många tror på och färre någonsin ser, i alla fall i närvaro av Caesarsallad och tjocka pommes frites, skriver han i sin hyllande recension.

- Restaurangen är kanske inte den bästa som öppnat i New York i år (även om maten är god). Men den kommer definitivt att räknas som en av de viktigaste. Det är ett av de ovanligaste kulturella företagen, ett som inte bara stöttar idén eller löftet om mångfald, utan mångfalden själv.

Han som tycktes ha förlorat allt, hade dragit jackpott. Plötsligt var Marcus Samuelsson överallt: i tidningarna, på röda mattan och - alltid lika välklädd - småpratandes med gästerna på restaurangen.

Våren 2011 serverade han återigen president Obama, den här gången på hemmaplan i Harlem. Det var en insamlingsmiddag för Demokraterna där varje kuvert kostade över 200 000 dollar. Han och frun Maya Gate Haile, fotomodell, minglade med världskändisar som Kanye West och Beyoncé och det dröjde inte länge innan nya affärsmöjligheter dök upp för Marcus Samuelsson Group. Sajten "Food republic", för "män som vill äta och dricka gott, och leva smart", lanserades. Han gav sig även in i designbranschen med ett par svartvita kockskor för Mozo Shoes.

- Jag tror att kockar generellt skulle hålla med om att bara för att vi jobbar i köket så betyder det inte att vi inte vill se bra ut, säger Marcus Samuelsson på företagets hemsida.

De orden lever han själv efter. Hans personliga stil - David Bowie och Fela Kuti tillhör förebilderna - gav honom i fjol en plats på Vanity Fairs exklusiva "Bäst klädda"-lista, i sällskap med skådespelare som Justin Timberlake och Colin Firth. Marcus Samuelssons varumärke fick ytterligare glans.

 

Samtidigt serverar Red Rooster 600 gäster per dag - en bråkdel av de 2000 dagliga bordsbeställningar som Marcus Samuelsson berätter om i "Oui, chef". I källaren i Harlem öppnade i våras jazzbaren Ginny's Supperclub. I Chicago finns Marc Burger, i New Yorks West Village restaurangen August, i East Hampton Blue Parrot och i Lincoln Center öppnar snart American Table Café and Bar. Även i Sverige satsar han stort. I hemstaden Göteborg öppnade Norda Bar & Grill i januari. På Arlanda och Landvetter, samt Stockholms och Malmös Centralstationer, hittas snabbmatskonceptet Street Food. Aquavit Grill & Raw Bar på Clarion Sign i Stockholm slog igen i somras, men i oktober öppnas dörrarna till brasseriet American Table. Utöver samarbeten med företag som American Airlines och MasterCard väntar flera nya projekt, som te-varumärket Ambessa och en linje husgeråd för den amerikanska varuhuskedjan Macy's. Marcus Samuelssons numera välbekanta ansikte kommer fortsätta att dyka upp i Food Networks serie "Chopped" och synas på nätet.

Men det är i köket han utför sin största yrkesmässiga kamp - och den handlar inte om tryffel. Som svart i restaurangbranschen möts han ideligen av fördomar. Den brittiske kändiskocken Gordon Ramsey kallar honom, enligt boken, för "ditt svarta arsle" och på Michelin-krogarna i Frankrike används det franska ordet för neger, nègre, som slang för de lägst stående köksslavarna. På sin egen restaurang i Harlem har Marcus Samuelsson nu själv makt att välja vilka som ska anställas. Många kommer från närområdet.

- Herr Samuelsson ska ha beröm för att en övervägande andel, om än inte alla, av hans anställda är svarta, skriver Eddie Huong i the New York Observer, en text som på alla andra sätt totalsågar såväl Red Rooster som Marcus Samuelssons "Oui, chef".

I dag är det närmast obligatoriskt för en stjärnkock att ge ut en självbiografi. Att de tas emot med någon större entusiasm är mindre vanligt.

Washington Posts Tim Carman har utsett den inledande berättelsen, om hur Marcus Samuelssons biologiska mamma går tolv mil till sjukhuset i Addis Abeba tillsammans med sina två tuberkulossjuka barn, till en av de mest rörande saker han läst i en kockmemoar.

- Bara för att man gillar att stoppa saker i munnen, betyder det inte att man har en historia att berätta. Nu råkar det vara så att herr Samuelsson sitter inne på en av de stora kulinariska berättelserna i vår tid, skriver New York Times.

Marcus Samuelssons namn införlivar allt mer. Är han inte rädd att varumärket ska bli urvattnat?

- Man kan inte säga ja till allt. Man måste förstå hur man ska använda och redigera ett varumärke för att försäkra sig om att det man gör känns logiskt, säger Marcus Samuelsson till Expressen.

När han själv beskriver nyckeln till sina framgångar låter det nästan som en lektion i mänskliga rättigheter.

- Det handlar om att föra in en känsla av demokrati i ätandet och att fortsätta samspelet med hela samhället. Man måste ha öronen öppna så att man alltid är en del av konversationen. Viktigast av allt, man måste fortsätta att vara nyfiken.

 

Katarina Matsson

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!