Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Larmet: Byt till vinterdäck i tid

RÄDDAR LIV. Det är viktigt att byta till vinterdäck i tid – det räddar liv. Enligt Pontus Grönvall, vid Däckbranschens informationsråd, sker de allra allvarligaste olyckorna vid den här tiden på året.
Foto: Shutterstock

Vinterdäcken räddar liv.

Det gäller bara att hinna byta i tid.

– De värsta och allvarligaste olyckorna sker vid den här tiden på året, säger Pontus Grönvall på Däckbranschens informationsråd.

Det är egentliga samma visa varje år. Helt plötsligt slår vädret om och det blir minusgrader.

Den bilist som har varit lite förutseende och möjligen lärt sig av tidigare misstag har redan hunnit skifta till vinterdäck.

Tyvärr är inte alla lika förståndiga. 

Det kan vara skillnaden mellan liv och död. 

– Det är just den här tiden i skarven mellan i att det är halt och inte halt som är farligast, varnar Pontus Grönvall. 

Många blir tagna på sängen över väderomslaget.

– Tyvärr blir det kaos också i däckverkstäderna när det ska bytas, säger han. 

Däckbranschen ser gärna att man har sina däck på ett däckhotell. 

– Då får man hjälp med planeringen av däckbyten och samtidigt koll på att däcken är i bra skick. 

Bosse "Bildoktorn" Andersson uppmanar också bilister att byta till vinterdäck i tid.
Foto: SVEN LINDWALL

Även Bosse "Bildoktorn” Andersson, känd från sina bilprogram i tv och radio, uppmanar bilister att byta till vinterdäck nu. 

– Yttersta hinnan på gummit hårdnar till över sommaren när de inte används så däcken måste mjukna till lite grann och det gör de efter några mil. Om det plötsligt är isgata och man sätter på däcken då så har de inte de rätta egenskaperna. Därför är det bra att sätta på dem i tid, säger han. 

Han säger att det viktiga är att fundera på vilka däck man har. 

– Många är dumsnåla och tänker: ”Det går nog en säsong till”. Men bra däck är en mycket billig livförsäkring. Läs däcktester som finns i olika motortidningar och köp så bra däck som möjligt. Sen gäller det att ha rätt lufttryck. Dubbfria däck är bra när det inte är isgata men på isgata är det bara dubb som gäller. 

Vinterdäck

Det är lag på att använda vinterdäck mellan den 1 december och 31 mars om det råder vinterväglag. Dubbdäck får användas mellan 1 oktober och 15 april. Det är lagligt att köra med dubbdäck även andra tider på året om det är eller befaras vinterväglag.

Vinterväglag innebär att det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Vägrenen är en del av vägbanan. 

Polisen bestämmer vad som är vinterväglag om det råder oklarheter.

Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och 15 april om väglaget kräver det. 

Vilka vinterdäck du använder – dubbdäck eller dubbfria – är upp till dig. Men du får inte ha båda på samma fordon. 

Mönsterdjupet i däcken måste vara minst 3 millimeter om du har en personbil eller ett annat lätt fordon. Det gäller även släpvagnar som dras av dessa fordon. 

Välj alltid däcken med det största mönsterdjupet bak på fordonet. Det minskar risken för sladd när du bromsar eller svänger.

Källa: Polisen

Fler väljer dubbfria däck 

Generellt är svenskarna bra på att se över sina vinterdäck. 

Något fler tycks nu välja dubbfria vinterdäck, så kallade friktionsdäck, i stället för dubbade däck.

Pontus Grönvall menar att trenden är att allt fler väljer de dubbfria. 

Enligt den senaste offentliga statistiken från däckbranschen körde 63,5 procent av bilisterna på dubbdäck i fjol.

Det var något färre jämfört med föregående år (66,3) men i princip oförändrad med 2014 (63,6). 

Förra året körde 35,9 procent av bilisterna med dubbfria däck, en ökning med tre procentenheter jämfört med föregående år. 

Det råder dock stora regionala skillnader.

– Generellt kan man säga att ju längre norrut man kommer desto fler väljer dubbade däck, säger han.

– I Stockholmsregionen är det en högre andel som väljer dubbfritt utifrån vad man skulle förvänta sig med tanke på det geografiska läget.

Däckbranschen ser gärna att man har sina däck på ett däckhotell där man får hjälp att se över så att vinterdäcken är i bra skick.
Foto: Shutterstock

Politiker vill se dubbförbud 

Just i region Stockholm körde 45 procent med dubbade däck. 

I Stockholm är det till exempel förbjudet att köra på Hornsgatan på Söder med dubbade däck. 

Många politiker i Stockholm vill dessutom gärna se fler gator med dubbförbud. 

Anledningen är de luftföroreningar som uppstår när dubbdäcken sliter upp asfalten och bildar skadliga partiklar som vi senare får in i luftvägarna. I synnerhet astmatiker lider av detta. 

Allvarligast är problemet i storstäderna. 

IVL Svenska Miljöinstitutet och Umeå universitet publicerade 2015 en studie där man uppskattade antalet som dör i förtid på grund av luftföroreningar till ungefär 5000 personer.

80 av dessa kan ha dött till följd de skadliga partiklar som ruggas upp i väglaget av dubbdäcken.

– Det handlar om en grov uppskattning. Vi kan inte säga att den och den dog av partiklarna, säger Karin Sjöberg, chef för enheten Luftföroreningar och åtgärdsstrategier på IVL Svenska Miljöinstitutet. 

Det man gjort är jämföra förändringar i luften med hälsoutfallet. Höga halter av luftföroreningar har ett samband med fler fall av till exempel hjärtinfarkter.

Karin Sjöberg menar också att det ligger nära till hands att tro att kraftiga luftföroreningar i storstäder leder till att fler barn drabbas av astma. 

Dubbdäck förlänger bromssträckan 

Vad är bäst för väggreppet och säkerheten? Vinterdäck eller friktionsdäck?

– Odubbade däck fungerar i princip överallt. Dubbade däck är intressant om man har en bil som inte har antisladd och om man kör mycket bil i norra Norrland där det är mycket snö, säger Maria Krafft, som är måldirektör och arbetar med trafiksäkerhet på Trafiksäkerhetsverket. 

Samma behov av dubbdäck har man inte i södra Sverige eller i Mälardalen där det oftast är torrt, menar hon.

Bromssystemen i våra nya moderna bilar kan inte heller jämföras med vad vi hade förr. 

– Ett dubbdäck förlänger dessutom bromssträckan på torrt underlag.

En studie som gjorts av finska statens tekniska forskningscentral, VTT, och som refererades i Hufvustadsbladet för ett par år sedan såg helst att bilisterna valde dubbdäck. 

Många politiker i Stockholm vill gärna se fler gator med dubbförbud.
Foto: LASSE SVENSSON

Fler dödliga trafikolyckor med odubbade däck

Enligt rapporten hade bilar inblandade i trafikolyckor med dödlig utgång oftare odubbade däck än dubbade. 

Och tydligast var det vid olyckor på isiga vägar. De olyckor som inträffat med friktionsdäck skulle till 83 procent ha kunnat undvikas om bilen hade haft dubbdäck.

– Om alla som har friktionsdäck bytte till dubbat skulle vi undgå en trafikolycka med dödlig utgång per vintersäsong, sa Juha Luoma, forskare vid VTT, till tidningen.

– Enligt samma logik skulle vi få ytterligare nio olyckor med dödlig utgång om alla övergick till friktionsdäck.

Maria Krafft känner inte till studien och reserverar sig för slutsatserna men tycker att det låter som gamla siffror. 

– Innan vi fick antisladd var det där en generell regel. Då, på 90-talet, sa vi att det räddar ett liv per år om man hade dubbade däck, säger hon. 

Enligt samma studie var ägare till dubbfria däck slarvigare med att byta till nya, fräscha däck. Sannolikt beroende på att man kör friktionsdäck långt efter vintersäsongens slut.