Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kraven har ökat, man är rädd att göra bruden besviken

För tio år sedan tvingades bruden att ta på sig fula kläder, luciakrona med prinskorvar och gå ut på stan för att sälja kyssar.
I dag ska hon njuta på privat spa, gå en kurs i poledancing och komma hem och äta middag som lagats av en inhyrd kock.
Möhippan och svensexan är inte bara en fest för att fira av singellivet. Den har också blivit en viktig statusmarkör och en riktig industri.
Så dyr att inte alla har råd att vara med.

Är det viktigt att möhippan är påkostad?

Budgeten för en svensexa eller möhippa verkar kunna vara hur stor som helst i dag.
Vissa påstår att tusen kronor per person är ett absolut minimum. Andra menar att det inte räcker långt.
- Om det är ett gäng på femton tjejer är 1 000 kronor per person ingenting för en hel dag. Ofta lägger de mellan 2 000 och 2 500 kronor var, säger Fredrik Möller som driver Möhippestudion i Stockholm.
Priset blir dyrare när festerna blir lyxigare.

Det räcker inte längre med att ha en trevlig kväll tillsammans med sina vänner. Det ska vara aktiviteter för en hel dag - och allra helst ska man åka utomlands. Det blir mer och mer vanligt.
- Bland de brudpar jag har hand om har bruden eller brudgummen i fyra fall av tio varit utomlands på festen innan bröllopet, säger bröllopsarrangören Katarina Krzyzinska.
I England finns det redan företag som specialiserar sig på att ordna utlandsresor för möhippor och svensexor till de stora partyställena i Europa.
För dem som väljer att stanna hemma ska festen fyllas till brädden av aktiviteter. Man går på spa, provar extremsporter, bokar drinkbord på nattklubben, åker limousine och hyr in bartender och dj om man har hemmafest.
- Jag har hört talas om möhippor där bruden till och med fått botox och restylane, säger Katarina Krzyzinska.

Emma Nybom (till höger) här med syster Ida på sin möhippa för några veckor sedan. Temat var sailor-chic, och aktiviteterna lugna eftersom Emma är gravid. Kronprinsessan Victorias möhippa och Daniels svensexa följde det dyrare mönstret.
Victoria fick en lyxig skärgårdsfest med en egen kock. Daniel fick spela in en skiva med Carola och åka skidor med killkompisarna i Alperna.
Det finns fler förklaringar till att festen innan festen blivit dyrare. Hela bröllopsindustrin har exploderat de senaste åren.
- Allt blir dyrare. Dagen ska vara en "once in a life time"- upplevelse. Man vill ha det bästa - inte bara på bröllopet utan också på möhippan eller svensexan, säger Katarina Krzyzinska.
På tio år har allt blivit dyrare. Vi inreder våra hem som aldrig förr och det har blivit var mans lyx att gå på spa.

Samtidigt har vår
levnadsstandard förbättrats - och då också kraven på kalasen. Vi är mer välutbildade, har bättre jobb och mer pengar.
- Då blir möhippan och svensexan viktigare. Det är på ett sätt en statusmarkör, säger Caroline Anderson Gadd, författare till boken "Hippa - guiden till den roligaste möhippan".
Dessutom blir brudarna och brudgummarna äldre när de gifter sig. Medelåldern bland giftermål för ogifta människor har stigit från 1995 till 2008. För män från 31,5 år till 35,1 och för kvinnor från 29 år till 32,5 år.
- Det handlar inte längre om fattiga studenter. Nu har man hunnit få andra vanor och en annan ekonomi, säger Katarina Krzyzinska.
Ofta gifter sig många i ett kompisgäng under ett par år och då blir det många möhippor och svensexor på rad.

- Då kan det lätt eskalera eftersom man vill bräcka varandra. Man vill inte göra samma sak som någon annan redan har gjort, säger Caroline Anderson Gadd.
Och på internet finns ännu fler att jämföra sig med. Nya sociala medier gör att vi enkelt ser vad andra gör.
- Kraven har ökat, man är rädd att göra bruden besviken, säger Anna Lundgren, chefredaktör på Bröllopsguiden.
För många är möhippan och svensexan ett sätt att visa priset på vänskapen. De blir allt mer arrangerade och välplanerade.
Från att handla om förnedring handlar det nu främst om upplevelsen och att skapa oförglömliga gemensamma minnen.
- Vi har ju gått ifrån att sälja kyssar på stan och sådana skämma ut sig-moment. Och då är det inte lika lätt att hitta billiga aktiviteter, säger Anna Lundgren.
Upplevelseindustrin har expanderat och utbudet är mycket större i dag än för tio år sedan.

- Om man ska boka bungyjump erbjuder företaget tio aktiviteter till. Då är det lätt att ta dem, säger Caroline Anderson Gadd.
På förmedlingen Upplevelsetorget tar man emot många förfrågningar på aktiviteter till möhippor och svensexor.
Populäraste är femkamp, gokart, ribbåtsutflykter och flygningar.
- Trenden är att det blir allt mer påkostat och uppstyrt, man vill gärna ha något unikt, säger Martin Hammar på Upplevelsetorget.
Emma Nybom, 29, ska snart gifta sig. Hon överraskades med lyxfrukost, konstsim, båttur genom Stockholm med jacuzzi på båten och en lång trevlig middag vid vattnet.
En dag över förväntan, och den största lyxen var att få en hel dag tillsammans med bästa vännerna.
- De hade gjort den absolut härligaste möhippan. Det finaste av allt var att de verkligen utgick från vem jag är, men anpassade det till att jag är gravid. De känner mig så bra, det var så genomtänkt, säger hon.

Möhippan och svensexan
är ett sätt att dra ut på njutningen och bygga upp förväntningarna kring själva bröllopet, menar Micael Dahlén, professor i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm:
- Vi styrs så mycket av våra förväntningar och njuter många saker i livet innan de sker. En fantastisk möhippa och svensexa sätter förväntningarna på ett fantastiskt bröllop, förväntningar som man kan njuta av längre än och oavsett själva akten.
Att bygga förväntningar blir en viktig del i att verkligen få ut maximal lycka av bröllopet, för själva bröllopsakten är ju över i en blinkning och vardagen kommer alldeles för snabbt tillbaka.

Therese Wallmyr, 27, fick klä ut sig och sälja pussar och kramar på sin möhippa, och sedan åka ut till en sjö där hon fotograferades i underkläderna på klipporna som en present till sin blivande man.
Sedan blev det middag och utgång.
- Jag uppskattade framförallt att alla kunde vara med eftersom det inte blev så dyrt. Jag har varit på flera möhippor som kostat över 1 500 kronor, och det blir ganska mycket om man går på flera bröllop en sommar. Jag vet folk som fått tacka nej av den anledningen, säger Therese.
Det har blivit vanligare att den blivande bruden och brudgummen själva försöker påverka möhipporna och svensexorna.
- Det är en förändring jämfört med förr. Detta är det enda man inte kan påverka. Är man en riktig bridezilla så blir man nervös av det. Man oroar sig mer i dag än tidigare. Det finns så mycket att välja mellan så det är omöjligt att veta vad som kommer att hända.

Och det blir mer
och mer extremt, säger Anna Lundgren på Bröllopsguiden.
Folkvettsexperten Magdalena Ribbing har en etikettspalt i Dagens Nyheter och får ofta frågor kring möhippor och svensexor.
- Jag blir allt mer förfärad av alla dumheter kring detta. Det finns många pretentiösa brudar som lägger sig i möhippeplanerandet, det är löjligt, säger hon.
När festerna blir dyrare och dyrare har inte alla råd att följa med.
- Det kan ju dra iväg ordentligt. Det kanske känns okej om man är nära vän med den blivande bruden men inte annars, säger Anna Lundgren.
De flesta frågorna Magdalena Ribbing får till sin spalt kommer från personer som undrar hur de ska klara sig ur att delta på möhippan eller svensexan, för att det är för dyrt.
- Det har skett en upptrappning. Många har inte råd att gå på både bröllopet och möhippan eller svensexan. Det ska vara så dyrt och fint att alla inte kan vara med, det är bedrövligt, tycker jag, säger Magdalena Ribbing.