Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kan rymdturism snart vara verklighet?

<p>Entreprenören Richard Brandson framför en bild av plan som utformats för turistresor till rymden. </p>
Foto: AP

Kan vi snart göra turistresor till rymden?

Ja – om man får tro miljardären Richard Branson och hans bolag Virgin Galactic.

De är i full gång med att utveckla farkoster som ska ta betalande resenärer utanför jordens gränser.

Bland de som redan köpt biljett finns flera kändisar och nyligen erbjöds den världskände fysikern Stephen Hawking en plats av Branson själv.

Men projektet som startades 2004 har flera gånger försenats, senast 2014 när en Virgin Galactic-farkost kraschade under en testflygning.

– Om det inte händer något mer, så tror jag väl att det är i luften nästa år i alla fall, säger entreprenören Pigge Werkelin som köpt biljett.

Miljardären och entreprenören Elon Musk är inte den enda privata aktören som planerar att lägga rymden för sina fötter.

Medan Musk och hans rymdprogram SpaceX vill sända människor till Mars 2022 planerar andra miljardärer att slå mynt av rymdturism – och skicka nyfikna semesterfirare utanför jordens gränser så snart det är möjligt.

En av dem är Jeff Bezos, mannen bakom nätbutiksjätten Amazon, som med sitt bolag Blue Origin vill skicka betalande turister till rymden. Företaget hoppas att planerna ska gå i lås redan innan nästa år är slut.

Virgin Galactic är namnet på ett annat kommersiellt företag som är i full gång med att försöka uppfylla sina målsättningar under parollen "Bara 558 människor har varit i rymden. Virgin Galactic öppnar rymden för resten av oss."

Bakom initiativet finns den brittiske entreprenören och företagsmagnaten Richard Branson. Han har gjort sig ett namn och en förmögenhet på en rad företag. Förra året uppskattade finansmagasinet Forbes att han var god för 5,2 miljarder dollar.

Branson är också grundaren bakom Virgin group som styr en rad företag. Under 70-talet öppnade Brandson bland annat skivkedjan Virgin Records.


För dig som loggar in – här kan du läsa fler artiklar.


De tre yttre flygplanskropparna skickar Virgin Galactics rymdfarkost (i mitten) ut i rymden.
Foto: VIRGIN

700 har köpt biljett

Men entreprenörens företagsidéer sträcker sig alltså utom jordens gränser. 2004 grundade han Virgin Galactic, ett rymdreseföretag som utvecklar farkoster tänkta att använda för rymdturism.

Med hjälp av flygplanstillverkaren Scaled Composite har man kunnat tillverka den första privat utvecklade rymdfarkosten i sitt slag. Priset för en tur med skeppet är 250 000 dollar per biljett. Förra året hade 700 personer betalat för en resa.

Ett av skeppen som utvecklats är moderskeppet WhiteKnightTwo. Det är utformat för att bära ytterligare ett skepp, SpaceShipTwo till en höjd av drygt 15 000 meter där det sedan släpps för att köra för egen maskin ut i rymden.

På skeppet finns plats för åtta personer, inklusive två piloter.

Rymdresenärerna kommer att genomgå utbildning inför sin resa. När de sedan utför sin rymdfärd kan de kalla sig astronauter, skriver Virgin Galactic på sin hemsida.


Richard Bd Branson framför ett av planen.
Foto: AP/TT

Får uppleva tyngdlöshet

Man använder olika altituder för att märka ut gränsen där jordens atmosfär slutar och rymden tar vid.

Nasa och det amerikanska flygvapnet använder sig av 80 kilometer över havet. Den så kallade Karmanlinjen har i stället satt gränsen vid 100 kilometer över havet.

För att vara på den säkra sidan lovar företaget att ta med sig sina astronauter utanför båda.

När farkosten tagit med passagerarna strax över 100 kilometer över havet får de uppleva tyngdlöshet i sex minuter för att sedan återvända till jordens yta igen.

Alltihop kan kännas som science fiction – men alla har inte varit så imponerade.

En av dem är den kanadensiska astronauten Chris Hadfield som varit befälhavare på den internationella rymdstationen.

– De åker bara upp och så faller de tillbaka ner igen, sa han 2013 enligt The Guardian.

– De kommer att få ett par minuter av tyngdlöshet och de kommer att se svart universum. Och de ser kurvan av jorden och horisonten, eftersom de kommer vara över luften. Men räcker det för en prislapp på en kvarts miljon dollar? Jag vet inte, fortsatte han.


Chris Hadfield gjorde sig känd för sina musikvideos från rymden.
Foto: AP/Nasa

Olycka försenade projektet

Virgin Galactic är nu i full gång med tester av sina farkoster. Platsen man valt ut för sina tester ligger i Mojaveöknen, nordöst om Los Angeles i Kalifornien.

Den ursprungliga planen var att skicka ut de första turisterna i rymden 2009. Men det ambitiöst utsatta datumet för jungfrufärden har flyttats fram ett antal gånger. Senast 2014 när ett av företagets farkoster, SpceShipTwo, kraschade i Mojaveöknen i Kalifornien under en testflygning.

Under flygningen den 31 oktober hade skeppet släppts från moderskeppet på omkring 15 kilometers höjd. Planet bröts sedan i två delar och kraschade.

En av piloterna överlevde mirakulöst. Den andre piloten som var ombord på planet dog.

Richard Branson skyndade till olycksplatsen och hade vid det laget börjat tro att även hans projekt skulle gå i graven med olyckan.

– Under 12 timmar efter olyckan funderade vi över om det var värt risken att fortsätta, sa Branson till The Guardian förra året.

Olyckan visade sig senare vara resultatet av att en av piloterna gjorde ett fel som utlöste en kedja av händelser.

Senare gick Virgin Galactic ut med ett ställningstagande där man distanserade sig från det inträffade och mer eller mindre la skulden på företaget Scaled Composite. Det var deras piloter och de som hade ansvaret för farkosten, menade man. Dock hade man inte gjort liknande uttalanden tidigare, under lyckade testflygningar.


På bilden har SpaceShipTwo släppt kontakten med moderskeppet och tänt sin raketmotor. Senare kraschade rymdfarkosten.
Foto: AP

Scaled Composites ställdes ansvariga

En senare utredning som gjordes av US National Transportation Safety Board slutade med kritik mot Scaled Composites.

De hade misslyckats med att "överväga och skydda mot den mänskliga faktorn", ansågs det.

I dag utvecklas Virgin Galactics farkoster av systerbolaget The Spaceship Company.

Misstag under testflygningar av rymdfarkoster har förekommit tidigare, men då har projekten varit statliga eller millitära.

Nasa har rapporterat 3 procents dödlighet i samband med sina bemannade rymduppdrag.

– För ett statligt ägt företag kan du komma undan med att förlora 3 procent av dina klienter. Ett privat företag kan inte förlora någon, sa Branson åtta månader före olyckan enligt The Guaridan.

Krävde nedläggning

Olyckan utlöste också kritik.

Den väckte nämligen minnet om en annan Virgin Galactic-olycka 2007 där tre män omkom. De arbetade på marken med drivmedelssystem till rymdskepp när en lustgastank exploderade.

En av dem som omkom var Todd Ivens. Efter olyckan 2014 gick hans familj ut och krävde att Branson skulle skrota sitt projekt.

Familjen hävdade också att man aldrig gått till botten med vad som hände den där dagen när de förlorade sin son. De fick nöjda sig med förklaringen att det handlade om en "en på miljonen"-olycka.

– Ännu en bra man har förlorat sitt liv till Bransons plan. Personligen skulle jag ha skrotat den när de första tre dog, sa systern Tara Ford till Thelegraph.

Men planerna på rymdresor kvarstår och den senaste tiden har Virgin Galactic skrivit om flera lyckade tester i Mojaveöknen.


Stephen Hawking har erbjudits en resa till rymden av Richard Branson.
Foto: AP

Kändisar har köpt biljett

Flera kändisar har tidigare visat intresse för projektet. Bland de namnkunniga framtida passagerarna som redan köpt en biljett finns artisterna Katy Perry och Justin Bieber, Hollywood-regisören Bryan Singer samt skådespelarna Tom Hanks och Ashton Kutcher.

Precis nyligen sa den världskända fysikern Stephen Hawking att Richard Branson erbjudit honom en plats ombord på sitt skepp.

– Richard Branson erbjöd mig en plats på Virgin Galactic och jag sa ja direkt, sa 75-åringen nyligen i programmet "Good Morning Britain" enligt The Independent.

Även den svenska entreprenören Pigge Werkelin köpte sin biljett för ett par år sedan.

– Det sammanföll med att vi hade gjort en affär inom flygvärlden. Vi drev ett flygbolag i Sverige och när vi hade sålt det blev det lite pengar över, säger Pigge Werkelin.

– Jag är lite äventyrlig av mig och jag har Richard Brandson som en av mina stora förebilder när det gäller entreprenörskap och så vidare. Och jag har alltid varit intresserad av flyg och allt som går väldigt fort. Sen har det uppdagat sig lite grann att man faktiskt är med och utvecklar tidens flyg genom att vara med här. Men en stor del var den här kicken att själv få flyga och framför allt att få komma in i ett nätverk kring Branson, fortsätter han.


Pigge Werkelin.
Foto: Magnus Jönsson

"I luften nästa år"

Han blir ofta inbjuden till olika event av Virgin Galactic och beskriver tillställningarna som en grupp personer som samlas kring ett gemensamt intresse. Många av dem som köpt en biljett är entreprenörer eller kanske visionärer, säger han.

Han tror att resorna kan bli verkliga nästa år. Pigge Werkelin säger också att det skett en hel del olyckor när man utvecklat flyg historiskt och menar på att det skulle vara otroligt om inte även den här typen av rymdflyg råkade ut för missöden som olyckan 2014.

– Nu blev det väl uppskjutet i alla fall minst två år på grund av det här, säger han.

– Om det inte händer något mer, så tror jag väl att det är i luften nästa år i alla fall.