Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

JAS-planet kraschade 10 meter från Barbro

Barbro Gradian stod bara 10 meter från platsen där ett JAS 39 Gripen-plan kraschade under Vattenfestivalen i Stockholm 1993. Foto: PRIVAT
JAS-planet störtade på Långholmen under Vattenfestivalen i Stockholm 1993. Fem personer ur publiken fick föras till sjukhus. Foto: DANIEL BJÖRSSON / BJÖRSSON DANIEL PRESSENS BILD
Barbro Gradian stod bara 10 meter från platsen där ett JAS 39 Gripen-plan kraschade under Vattenfestivalen i Stockholm 1993. Foto: PRIVAT

När ett JAS Gripen-plan kraschade under Vattenfestivalen i Stockholm den 8 augusti 1993 stod Barbro Gradian bara 10 meter från nedslagsplatsen.

I dag bär hon med sig minnena - och är glad att hon överlevde.

– Min stund var ännu inte kommen, säger hon.

Vattenfestivalen i Stockholm sommaren 1993 skulle bli en av sommarens absoluta höjdpunkter i huvudstaden.

Flyguppvisningen över staden, där flygvapnet skulle visa sin nya stolthet, stridsflygplanet JAS 39 Gripen, var en av huvudattraktionerna.

En halv miljon människor beräknas ha varit på benen längs Stockholms gator och av dem hade minst hundratusen sökt sig till Kungsholmen, Långholmen och Södermalm för bästa möjliga utkiksplats. 

 

LÄS MER: Piloten oskadd när Jas-plan störtade i Östersjön 

 

Flygplanen skulle flyga över Riddarfjärden.

En av de som var där var Barbro Gradian, i dag 67. Tillsammans med sin make hade hon kommit för att vara med på Vattenfestivalen.

De stod på Långholmen för att kunna se bra. Men redan under flyguppvisningens inledning tyckte Barbro Gradian att det bullrade för mycket. Hon bestämde sig för att gå och sätta sig i bilen som stod parkerad en bit bort. Hon tog nycklarna och promenerade i väg.

Tystnad innan JAS 39 kraschade

Det som fick henne att reagera på att allt inte stod rätt till var att det plötsligt blev så tyst.

– Det blev helt knäpptyst. Då tittade jag upp och såg planet vobbla i luften, säger hon.

– Planet likson reste sig. Jag kände att "det här är ju inte rätt", så jag vände mig för att gå därifrån.

Där uppe i luften skulle piloten Lars Rådeström precis då fatta beslutet att lämna sitt flygplan och skjuta ut sig i fallskärm.

 

LÄS MER: Ett Jas 39-Gripenplan har kraschat i Ungern

 

Strax innan, klockan 14.09 söndagen 8 augusti 1993, hade han gjort några skarpa svängar över huvudstaden innan planet plötsligt reste sig rakt upp, överstegrade. Sedan slogs motorn av.

Mindre än en sekund senare sköt Rådeström ut sig och planet singlade ner mot Långholmen. Det slog i marken på en av de få folktomma platserna på Långholmen och ett svart moln steg mot himlen.

Två Jas 39 Gripen över Sverige Foto: SAAB / Gratisbild

Det kraschade bara drygt 10 meter från Barbro Gradian. Hon var den som stod allra närmast.

– Jag hann inte så långt innan jag blev ivägslungad av tryckvågen, säger hon.

Hon berättar att hon fick skrubbsår på nästan hela kroppen utom på vänster sida. En sko tappade hon bort.

– Den kom aldrig tillrätta så den brann väl upp, säger hon.

Hon slog också ut en tand och fick blåsor i halsen, som hon tror beror på det flygbränsle som spreds över området.

Nedslagsplats på Långholmen

Men värre än så skadades hon inte. Hon blev chockad, men i kaoset som följde var det ingen som tog notis om henne. Istället gick hon lugnt i väg och ställde sig under fästet till Västerbron.

– Det kunde ju komma ett plan till, trodde jag. Sedan gick jag upp igen, säger hon.

Mycket människor var i rörelse och polisen satte upp avspärrningar. Där i röran träffade hon sin make. De kramades och tog sedan bilen och for hem.

Någonstans trodde Barbro Gradian att det nu var över.

Men familjen bor i Salbohed, åtta mil från Uppsala - och mitt i det övningsområde som flygflottiljen F16 i Uppsala då använde för att träna sina stridspiloter. Vid den här tiden pågick mycket flygaktivitet.

Dagen efter flög några stridsflygplan över deras hus och då kom chocken tillbaka.

– De lågsniffade över taket och då reagerade jag. Jag försökte komma undan ljudet men jag fixade inte situationen, berättar hon.

Efter det tog hon kontakt med flygvapnet och erbjöds därefter samtalsterapi.

 

LÄS MER: Gripen kraschade i uppvisning – en död

 

Dessutom fick hon erbjudande om en flygtur med en tvåsitsig version av JAS 39 Gripen - som hon dock tackade nej till.

– De berättade att det inte är många som blir erbjudna att få flyga med, men jag svarade "aldrig i livet", säger Barbro Gradian.

Lars Rådeström friades helt

Hon berättar att minnena från kraschen på Långholmen sitter kvar än i dag 25 år senare. Hon kände länge också ilska mot det svenska flygvapnet.

– De brydde sig inte om mig och de flög ofta över mitt hus, säger hon.

Nu väljer Barbro Gradian att berätta varför hon tror att hon överlevde flygplanskraschen under Vattenfestivalen.

1994 restes ett minnesmärke på platsen på Långholmen där flygplanet slog ner. Det är gjort av konstnären Thomas Qvarsebo. Skulpturen föreställer en papperssvala med spetsen i marken. Foto: Wikipedia

I samma ögonblick som planet störtade ner mot henne fick hon framför sig se sin döde morfar i ögonvrån.

–  Jag såg hans ansikte tydligt framför mig, berättar hon och säger att det kanske var han som såg till att hon överlevde.

– Det var inte min tur att dö än.

Efter haveriet gjordes en utredning. Den visade att flygplanets styrsystem orsakade kraschen.

Pilotens skarpa svängar över Riddarfjärden fick den så kallade rollautotrimmen att kopplas ur. När piloten gjorde flera försök att kompensera med styrspaken överansträngdes styrsystemet, och planet blev okontrollerbart. 

Detta var inte något som fanns i pilotens förarmanual. Lars Rådeström kände inte till att detta kunde ske, och han friades helt från ansvar.

Expressen har sökt Lars Rådeström vid upprepade tillfällen. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!