Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Herregud, en sån helomvändning

Sista predikan. Ulf Ekman håller en avslutningspredikan på Livets ord i Uppsala. Foto: RICKARD L ERIKSSON/NEW ART PRODUCTION

Ulf Ekman har sett ljuset - och det kommer från Rom.

Den stridbare grundaren av väckelserörelsen Livets ord omvänder sig till katolicismen, som han ursprungligen såg som en andlig fiende.

Påvens lag har värvat en storstjärna och har svårt att dölja sin förtjusning.

- Jag känner ingen triumf men tycker det är bra, ungefär som en mattelärare när en elev har hittat rätt lösning, säger jesuitprästen Philip Geister i Uppsala.

Lyssna på Ulf Ekman lämnar Livets ord

Ladda ner avsnitt

Den lilla religionsordboken

Katolska kyrkan

Ulf Ekman går till katolska kyrkan som är världens största religiösa samfund med 1,2 miljarder anhängare. Den romersk-katolska kyrkan har sitt säte i Vatikanen i Rom och styrs av påven, som anses vara Jesu ställföreträdare på jorden.

För katoliker har Maria, Jesu mor, en central ställning. I katolskt trosliv ingår sju sakrament, bland dem dopet, konfirmationen och äktenskapet.

 

Karismatiska rörelsen

Ulf Ekman lämnar Livets ord som är en del av den karismatiska rörelsen, världens snabbast växande kristna inriktning med 600 miljoner anhängare. Den kännetecknas av tungomålstalande, profeterande, helande, bön i anden, bibeltrohet och betoning av personlig omvändelse.

 

Protestantismen

Det religiösa livet i Sverige domineras av protestantismen, som Svenska kyrkan, frikyrkorna och rörelser som Livets ord tillhör. Denna trosriktning uppstod när prästen Martin Luther 1517 gjorde revolt mot den katolska kyrkan. Han ansåg att kyrkan hade avlägsnat sig från grunden i den kristna tron som den beskrivs i Bibeln.

Protestantiska kyrkor anser att varje enskild människa står i förbindelse med Gud och inte har ett behov av att ha kyrkan som mellanhand.

 

Ekumenik

De flesta moderna kyrkor förordar ekumenik, en strävan efter samarbete och dialog mellan olika kristna samfund och inriktningar. Ett svenskt ekumeniskt organ är Sveriges kristna råd. Internationellt verkar Kyrkornas världsråd.

Så går det till att bli katolik

Kurs i två år

En kurs på upp till två år samt personlig kontakt med en katolsk präst som ställer "kritiska och utmanande frågor". Det krävs för att övergå till katolicismen, förklarar jesuitprästen Philip Geister.

Alla som vill bli katoliker går igenom en kurs för att lära sig grunderna i religionen. Samtidigt har man kontakt med en präst som försöker utröna vad som motiverar kandidaten och om denna verkligen är övertygad.

 

En präst utmanar

- Prästen utmanar och ger lite tuggmotstånd, säger Philip Geister, rektor för den katolska högskolan Newmaninstitutet i Uppsala.

Efter kursen blir man upptagen i katolska kyrkan vid en enkel vardagsgudstjänst. Då träder konvertiten fram och läser trosbekännelsen, alltså förklarar att man förstår den kristna tron på samma sätt som den katolska kyrkan förstår den.

 

Tar nattvarden

Vederbörande tar också nattvarden som katolik för första gången.

- För en ledare som Ulf Ekman kan processen till och med ta lite längre tid. Det måste finnas en övertygelse om att det verkligen är en omvändelse. Det är viktigt för en person som själv varit ledare att vara ödmjuk och förstå att man är en del av ett större sammanhang, säger Philip Geister.

Pastor Ulf Ekman och hans fru Birgitta blir katoliker. Det är en kyrklig sensation av högsta dignitet som också ger internationellt genljud i den karismatiska rörelsen, världens snabbast växande kristna inriktning.

Paret lämnar sitt livsverk Livets ord - en fantastisk framgångssaga med 250 000 medlemmar över hela världen - för att gå över till vad de åtminstone tidigare betraktade som motståndarlaget. För dem som på närmare håll följt Ulf Ekmans teologiska utveckling under senare år kommer det kanske inte som en fullständig överraskning. Han har närmast sig katolicismen och yngste sonen Benjamin konverterade förra året.

Men att pastorn som en gång motsatte sig att påven skulle besöka Sverige nu skriver på för papisterna i Rom slår trots allt ned som en bomb.

- Det är en kyrkohistorisk händelse utan motstycke, ett bombnedslag. Att en så viktig frikyrkoprofil blir katolik har väl aldrig hänt. Det sänder chockvågor i den övriga kristenheten, säger Daniel Jernberg, medlem av Livets ord i Uppsala.

- För mig personligen är det kanske inte så dramatiskt. Dels har jag följt med Ulfs utveckling, dels har jag aldrig haft den inom frikyrkan tidigare förhärskande synen på katolicismen som en ond avart av kristen tro. Även om Ulf i många år har varit en viktig person för mig har jag aldrig följt honom personligen utan följt Jesus i mitt liv.

- Jag tror att en hel del inom Livets ord kommer att uppleva det här som jobbigt. För vissa blir det säkert en stor prövning, men de kommer att komma igenom den. Majoriteten ser det inte som ett svek, det är inte så många som anser att vi står i opposition till katolicismen längre, säger han.

Ulf Ekman var präst i Svenska kyrkan fram till 1983 då han grundade den evangeliskt-karismatiska församlingen Livets ord i Uppsala. Han blev pastor och församlingsföreståndare fram till dess att han gick i pension förra året.

Rörelsen väckte snabbt. Livets ord startade en populär bibelskola där sångerskan Carola Häggkvist blev den kanske mest kända eleven. Carola och Runar Sögaard gifte sig i Livets ords kyrka 1990.

Ekman blev internationellt känd som föredragshållare, evangelist och författare till böcker om kristen tro. Han ledde kristna tv-program. Livets ord sände missionärer till länder i Asien och till tidigare Sovjetunionen, där man grundade församlingar i alla större städer.

Livets ord blev en del av den snabbt växande karismatiska rörelsen, en kristen rörelse som ger utrymme för inslag som tungomålstalande, bön i anden, förbön för sjuka och profeterande.

Samtidigt blev Livets ord kontroversiellt. Kritiker anklagade rörelsen för att ägna sig åt extrem framgångsteologi och auktoritärt styre.

Ursprungligen var Ulf Ekman starkt antikatolsk. Innan påve Johannes Paulus II skulle göra sitt Sverigebesök 1989 skrev Ekman en stor artikel i rörelsens tidning Magazinet under rubriken "Vad i hela världen har påven i Uppsala att göra?".

"Den romerska kyrkan är full av ockulta inslag och har sina rötter i mycket falsk religiositet. Man har också oerhörda maktanspråk och har i alla tider förföljt väckelser", skriver Ulf Ekman 1989 då också Livets ord ägnade böner åt att påven inte skulle komma.

Ekman tillägger att det enda påven menar med ekumenik är att "de skingrade bröderna ska återvända till moderkyrkan i Rom".

I dag, 25 år senare, "återvänder" Ulf Ekman själv till Rom. Det har varit en lång resa under vilken han gradvis närmat sig katolicismen, men omvändelsen slår ändå hans flock med häpnad.

I en debattartikel i Dagens Nyheter ber Ulf Ekman, 63, om ursäkt för sina attacker på katolicismen och ger bakgrunden till sitt omvändelsebeslut.

"Sedan millennieskiftet har min hustru Birgitta och jag på olika sätt kommit i kontakt med den katolska kyrkan. Det har varit en spännande upptäckt att i många internationella sammanhang, inte minst under de tre år vi var bosatta i Israel 2002-2005, möta en vital och levande katolsk tro. För oss innebar det både en utmaning och ett glädjefyllt igenkännande. Detta har steg för steg lett fram till en omprövning av vår teologiska övertygelse och vår kyrkliga praxis", skriver Ekman.

"Den katolska kyrkans bevarande av den kristna tron, det rika sakramentala livet och hennes moraliska fasthet och djupt kärleksfulla barmhärtighet mot de allra fattigaste, de sjuka och de ofödda inger oss stor respekt och en stor längtan efter att få förenas med henne. Detta blev till sist en samvetsfråga för oss", skriver han.

Paret ger också en exklusiv intervju till Världen i dag, en tidning som står Livets ord nära. De medger att de varit negativa till katolicismen, men understryker att detta aldrig har varit en huvudfråga för dem.

- Jag skrev några kritiska artiklar, vi bad att Sverige skulle bevara sin evangeliska tro när påven skulle komma till Uppsala och jag har undervisat en del på bibelskolan om detta. Men bortsett från det, som var i ett ganska tidigt skede, så har vi inte ägnat en massa tid åt dessa frågor, säger Ulf Ekman till Världen i dag.

- Det finns ju rabiata katolikhatare och sådana har vi aldrig varit. Men vi har varit misstänksamma och även okunniga, säger Birgitta Ekman som förklarar att hon "närmast kände sig lurad" när hon började upptäcka vad den katolska kyrkan kunde erbjuda.

- När jag upptäckte alla dessa positiva sidor så tänkte jag: Varför har ingen berättat det här? Någon måste ha undanhållit detta från mig och alla andra frikyrkliga, tänkte jag, säger hon till Världen i dag.

Philip Geister, jesuitpräst och rektor för den katolska högskolan Newmaninstitutet i Uppsala, är noga med att inte ge uttryck för några triumfkänslor efter Ulf Ekmans beslut att konvertera.

- Det handlar inte om triumfalism, inte om "vad var det vi sa", utan om att vi är glada för hans skull. Känslan man har när man upplever att någon har kommit fram till en sann lösning, säger Philip Geister.

- Ett hundratal svenskar konverterar till katolicismen varje år. Många lockas av den katolska kyrkans mångfald. De vill försöka komma närmare kristendomens kärna, uppleva något äkta och autentiskt, säger han.

Carl-Henric Jaktlund, ledarskribent på den kristna tidningen Dagen, förklarar att Ulf Ekman under de senaste 10-15 åren har haft en väldigt tydlig resa i riktning mot katolicismen, men att meddelandet om konverteringen nog ändå "slår ned som en blixt från en klar himmel" för många.

- Det är ett stort steg. Folk byter kyrkor och samfund lite då och då, men här handlar det verkligen om bytenas byte. Det heter ju till och med konvertering, säger Carl-Henric Jaktlund.

- Många i svensk kristenhet har blivit mera ekumeniska, mera öppet inställda till andra kyrkor. Men det finns en rad inslag i katolicismen som de har svårt för att acceptera: synen på påven, Marias framstående ställning och det som man anser är helgondyrkan. Få skulle som Ulf Ekman ta steget fullt ut och bekräfta att påven är Kristi ställföreträdare på jorden.

- Det har alltid funnits vassa, vissa skulle nog säga extrema, ställningstaganden hos Ekman. Svart och vitt, för och emot. Han har aldrig varit förknippad med halvmesyrer, det har alltid varit fullt pådrag, säger han.

Carl-Henric Jaktlund säger att många inom Livets ord nog känner sig vilse och förvirrade nu, även om det spekulerats mycket om Ekmans förhållande till katolicismen under senare år.

Lukas Berggren, chefredaktör på tidningen Världen i dag som står nära Livets ord och som under en kort period hade Ulf Ekman som ansvarig utgivare, säger att Ekmans beslut kanske ändå gynnar den rörelse han startade.

- Ulf och Birgitta har gått igenom en lång process, under 10-15 år har de närmat sig katolicismen. Den senaste tiden har det blivit tydligare att deras egen och Livets ords resa går åt olika håll, säger Lukas Berggren.

- Nu visar Ulf klart att han väljer en annan väg genom att bli katolik. Jag har respekt för det beslutet och jag tror dessutom det är klargörande för många.

- Människor inom Livets ord reagerar nog olika. En del känner saknad, andra blir förvånade. Vissa är också väldigt tveksamma till katolska kyrkan, säger han.

Lukas Berggren var med på gudstjänsten i Uppsala där paret Ekman meddelade sitt beslut att lämna Livets ord och konvertera.

- Ulfs predikan möttes av en applåd. Det beror inte på att folk är glada över att de lämnar utan på respekt för deras övertygelse och att de är väldigt omtyckta. Även om en del inte förstår deras beslut har man nog ändå respekt för att de inte ger sig in oöverlagt i något, säger han.

Författaren och Expressenkrönikören Marcus Birro är katolik och vän till Ulf Ekman. De ska tillsammans guida en grupp resenärer i Rom i början av april.

- Det är väldigt modigt av Ulf att lämna sitt livsverk, det är revolutionerande. Han visar vad han tycker om Guds kallelse. Han går över till katolicismen som från början var hans andliga fiende, säger Marcus Birro.

- Han har lärt känna katolicismen mer under en längre period, umgåtts med människor och konfronterat sina fördomar. Han har insett att katolska kyrkan inte är motståndarlaget utan att vi alla spelar i samma lag, säger han.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!