Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här har väntetiden
på akuten halverats

Sjuksköterskan Johanna Lindblom tycker att den nya metoden som används på universitetssjukhuset i Örebro fungerar mycket bra. Foto: Richard Ström

Förr tog det i genomsnitt 50 minuter innan en patient på akuten vid universitetssjukhuset i Örebro fick träffa en läkare. Sedan tog det 19 minuter. Och patienternas totala vistelsetid på akuten sjönk med 30 procent.

Hemligheten? Ett nytt arbetssätt, som har utarbetats i samarbete med personalen.

Sjuksköterskan Johanna Lindblom är mycket positiv till förändringen. Hon säger:

- Doktorn tycker det är ett roligt sätt att arbeta, vårdpersonalen tycker det är kul, och patienten är nöjd och glad att det inte tar så lång tid att få träffa en läkare.

Lyssna på poddversionen av artikeln i mp3-spelaren eller via iTunes. Du kan också ladda ner avsnittet.

Lyssna på Succé på akuten i Örebro

Ladda ner avsnitt

Varför är ni här och hur var besöket på akuten i Örebro?

Lennart Olsson, 76 år, Kumla, pensionär:
- Jag är här på grund av smärtor i lungorna. Jag fick hjälp direkt när jag kom, men jag har fått vänta vid olika behandlingar under dagen.

 

Jarmo Ylinen, 52 år, Örebro, tidningsbud. Elsa Ylinen, 6 år, Örebro:
- Elsa var här på grund av kraftiga magsmärtor. Vi kom in direkt och redan fem, tio minuter senare så fick vi hjälp och behandling.

 

Isabelle Enggren, 27 år, Örebro, mammaledig, Nelly Enggren, 11 månader, Örebro och Fredrik Granquist, 30 år, Örebro, säljare:
- Nelly har haft hög feber så vi var tvungna att åka in till akuten. Vi kom in direkt efter fem minuter, sedan har vi fått vänta på läkaren, säger Isabelle.

Larmrapporter kommer från många av landets akutmottagningar. Överbefolkade väntrum, lång väntan, underbemanning, och när influensa och vinterkräksjuka slår till beskrivs vissa akutmottagningar som rena krigszoner. Väntetider på fyra till sex timmar upprör många patienter.

En nyligen publicerad kartläggning från socialstyrelsen visar att den genomsnittliga tiden för ett besök på akuten varierar från 2 timmar och 10 minuter i Norrbotten till 3 timmar och 40 minuter i Uppsala län. Tiden innan patienten får träffa en läkare varierar mellan 29 minuter (Norrbotten) till en timme och 12 minuter (Uppsala län).

Men i det tysta pågår ett stort förändringsarbete på flera av landets sjukhus. I Örebro testades en ny arbetsmetod under två perioder förra året, sammanlagt tio försöksveckor. Resultatet blev så anmärkningsvärt att projektet har permanentats under dagtid och pågår tills vidare. En ny utvärdering görs till sommaren.


Metoden går ut på att en specialistläkare och två sköterskor bildar ett team, som på en gång tillsammans träffar patienten och gör en snabb första bedömning. Fördelarna är många. De som har okomplicerade symptom kan skickas hem omedelbart. Under försöksperioden kunde 40 procent av akutpatienterna åka hem direkt efter bedömningen av teamet.

Bruno Ziegler, läkare på universitetssjukhuset och projektledare, är entusiastisk.

- I ett halvt sekel har vi debatterat vilka som hör hemma på akuten och vilka som inte gör det. Det resonemanget är hämmande för utvecklingen, att vi tänker att den som är där inte borde vara där. En nyckelfråga för oss är att inte skylla på patienten.

Traditionellt har patienter på akuten fått träffa en van sjuksköterska som gör en första bedömning, och sedan får man enligt en viss rangordning vänta ett tag på att få träffa läkare. Idén med arbetsmetoden i Örebro är att alla tjänar på snabb läkarkontakt.

Bruno Ziegler säger:

- Kan vi hantera de mindre sjuka snabbt, gynnar det även de som är sjukare - och oss. Det har inneburit en tankemässig förändring för mig och många andra, men det är stimulerande att gå igenom den processen och få nya insikter själv också.

 

Han pekar på flera fördelar.

- Snabb läkarkontakt uppskattas av patienterna.

- Det går snabbare att avgöra hur potentiellt sjuk patienten är.

- Behandling kan påbörjas på en gång.

- Patienter som inte är så sjuka kan färdigbedömas och gå hem ganska snart.

- Den som är i behov av sjukhusvård kan snabbt dirigeras till lämplig klinik.

Under det tio veckor långa försöket förra året förkortades vistelsetiden för patienterna på medicinakuten i genomsnitt från två timmar och 43 minuter till en timme och 57 minuter. Sammanlagt 650 timmar kortare väntetid.

Nio av tio patienter var nöjda. I en patientenkät går att läsa många positiva kommentarer. "Kan inte klaga på något. Allt gick otroligt smidigt från det jag kom tills jag fick ta prover, EKG och träffa läkare. Kände mig verkligen väl bemött. Fortsätt så här". "En mycket positiv överraskning med tanke på tidigare erfarenheter".

Men också några negativa, som: "Fick sitta i väntrummet trots att jag kom med ambulans. Tyckte jag var väldigt konstigt".

 

Det är där en hake finns. Att den som känner sig sjukare inte får komma före. Att de minst sjuka patienterna får den kortaste vistelsetiden.

Det upplever en del som problematiskt, menar Bruno Ziegler. Men larmpatienter går utanför projektet, inga risker för patientsäkerheten kunde upptäckas under försöksperioden och det är uppenbart av siffrorna att hela gruppen patienter har tjänat på omläggningen.

- Förändringsprocesser i sig är ansträngande, det är det enda negativa. Men det kanske dyker upp något annat problem. Det är därför vi kör i projektfaser, säger läkaren Bruno Ziegler vid universitetssjukhuset.

Johanna Lindblom har jobbat som sjuksköterska i åtta år i Örebro. Den dag vi talas vid har varit relativt normal. Hon berättar:

- Det var en lugn förmiddag. Sedan brakade det till vid lunch. Det var patienter med andningsbesvär, ont i bröstet... någon hade en propp i benet, och många kom med remisser från vårdcentraler. Det var väl därför det var lugnare på förmiddagen, då satt de på vårdcentralerna.

 

Johanna Lindblom är en av sjuksköterskorna som deltar i teamundersökningar med specialistläkare.

- Jag tycker det fungerar mycket bra. Dessutom är det roligt att jobba så här.

Formerna för projektet har utarbetats, utvecklats, stötts och blötts i en arbetsgrupp med de olika personalgrupperna representerade. Mellan testperioderna har personalen fått ge sina synpunkter. Läkaren och projektledaren Bruno Ziegler säger att den öppenheten har varit nyttig.

- Det känns bra att det fått ta tid, att vi har låtit det ta tid, tagit oss tid att tänka, låta det landa.

Verksamhetschefen Ewa-Lena Sjöberg håller med:

- Det är A och O att de som själva arbetar med det här får vara med och tycka. Det är de som verkligen kan jobbet. Det är en viktig grundinställning för att få till ett bra resultat.

Örebro universitetssjukhus ingår i ett nationellt samarbete med sammanlagt 27 sjukhus, som jobbar för att förbättra flödena av patienter på akutmottagningarna. Ingrid Carlquist, projektledare på Sveriges kommuner och landsting, berättar att det finns fler sjukhus som just nu prövar metoden att arbeta i team, men att varje sjukhus själv bestämmer över sitt eget förbättringsarbete.

Men om det slår så väl ut i Örebro borde väl fler använda sig av metoden?

Ingrid Carlquist svarar:

- Vitsen med ett nationellt projekt som det här är att vi inspirerar varandra, att vi ger och tar idéer. Sjukhusen lär sig mycket av varandra. Det är samma problem överallt, ungefär.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!