Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Förintelsefilmerna som stoppades

HITCHCOCKS PROJEKT. På filmfestivalen i Berlin visas en dokumentär med det sakliga namnet "German Concentration Camps Factual Survey". Det var legendariske regissören Alfred Hitchcock som startade projektet. Kvinnan som klappar händerna är en fånge som befriats ur ett läger. En del av bilderna användes under Nürnbergrättegångarna.
DE BEFRIADES KÄNSLOR. Mike Lewis, de allierade styrkornas filmare, skildrade också de befriade fångarnas känslor: Förtvivlan, skräck och rädsla. På Berlins filmfestival visas också filmen "Night Will Fall" som handlar om hur 1945 års filmer skapades.
Führern. Nazitysklands ledare, Adolf Hitler.Foto: AP
FESTIVAL-FILM. Ur filmen "Den anständige" som visas på Berlins filmfestival.
BARNEN BAKOM TAGGTRÅDEN. I ett läger som skildras i dokumentären "German Concentration Camps Factual Survey" samlas en grupp barn bakom taggtrådsstängslet. "Det är svårt för en normal mänsklig hjärna att föreställa sig. Jag hade tittat in i helvetet" säger en brittisk soldat som deltog i andra världskriget.
PORTEN TILL HELVETET. Uttrycket "Arbeit macht frei" skapades av den nationalistiske Lorenz Diefenbach och blev populärt i nationalistiska kretsar. Orden sattes över ingången i flera av lägren.
SS-CHEFEN OCH DOTTERN. Heinrich Himmler tog sitt liv i maj 1945. Den här bilden på Himmler och dottern Gudrun, hans enda barn, kommer från filmen "Den anständige" som visas på Berlins filmfestival.
MANNEN MED KAMERAN. Fotografen är Mike Lewis, de allierades filmare som dokumenterade befrielsen av lägren. Den här bilden är tagen i Belsen och i bakgrunden ser man döda kroppar lastade på en vagn, en av de fasansfulla syner som mötte soldaterna. Filmerna gjordes för att kunna konfrontera tyskarna med deras krigsförbrytelser.
1 / 8

Ny skakande vittnesbörd om Förintelsen kommer fram i ljuset mer än 70 år efter världshistoriens värsta brott.

Dokumentärer baserade på tidigare stoppade filmer från Hitlers dödsläger och på en nazistledares nyupptäckta brev visas just nu på filmfestivalen i Berlin.

- Den här typen av filmer måste visas för varje ny generation, säger filmproducenten Branko Lustig, 81, själv överlevande från nazisternas dödsläger.

Lyssna på Förintelsefilmerna som stoppades

Ladda ner avsnitt

Nya dokumentärer och spelfilmer om Förintelsen - nazisternas massmord på sex miljoner judar andra världskriget - kommer varje år. Men än är långt ifrån sista ordet sagt om denna mörka tid i mänsklighetens historia.

Årets internationella filmfestival i Berlin visar nytt material som antingen glömts bort i arkiven eller medvetet gömts av krigsförbrytarna och deras efterlevande. Festivalen, som pågår just nu, domineras av temat Förintelsen och Tysklands problematiska 1900-talshistoria.

- Vi har ett program som blickar tillbaka på Tysklands historia under 1930- och 40-talen och på Förintelsen. Det var inte avsiktligt, men det råkade finnas ett antal bra filmer i ämnet, säger festivalchefen Dieter Kosslick.

En dokumentär med det sakliga namnet "German Concentration Camps Factual Survey" (ung. "Kartläggning av tyska koncentrationsläger") är kanske mest uppskakande. Den innehåller filmer som brittiska, amerikanska och sovjetiska trupper tog när de 1945 befriade döds- och koncentrationsläger som Auschwitz, Bergen-Belsen, Dachau och Buchenwald.

I dokumentären visas utmärglade fångar som möter sina befriare, tyska officerare som slänger ned skelett efter döda fångar i gravar och hur en liten utsvulten pojke kastar sig över en tallrik soppa. Den visar bilder från dödslägret Majdanek med högar av offrens tillhörigheter uppstaplade: glasögon, resväskor, leksaker.

Filmen gjordes under ledning av ingen mindre än den legendariske regissören Alfred Hitchcock. Den skulle ursprungligen ha visats redan 1945 för att konfrontera tyskarna med deras förbrytelser. Men den brittiska militären lade projektet på is av storpolitiska skäl. I september 1945 passade den inte in i efterkrigstidens nya klimat. Nu behövde västmakterna den tyska civilbefolkningens stöd i den väntade kraftmätningen med Sovjetunionen.

Delar av materialet har visat senare, bland annat som bevismaterial i krigsförbrytarrättegångarna i Nürnberg efter kriget, och i andra dokumentärer. Men nu kan man för första gången se filmen i sin helhet.

- Det är svårt för en normal mänsklig hjärna att föreställa sig. Jag hade tittat in i helvetet, säger en av de brittiska soldater som deltog i befrielsen.

Den tårögde brittiske krigsveteranen berättar om sina upplevelser i filmen "Night Will Fall" som gjorts i anslutning till dokumentären om dödslägren. Den berättar hur den andra dokumentären, "German Concentration Camps Factual Survey", kom till. Huvudperson är Sidney Bernstein som tog initiativet till projektet för att "lära hela mänskligheten en läxa".

Bernstein var en framgångsrik brittisk filmproducent och senare ägare till tv-bolaget Granada, som under andra världskriget var chef för filmsektionen i avdelningen för psykologisk krigföring i de allierade styrkornas högkvarter.

- Bernstein förutsåg att människor i framtiden skulle förneka omfattningen av förbrytelserna, säger Toby Haggith på det brittiska krigsmuseet, som hjälpt till att ta fram materialet, till AFP.

Han säger att visningen i dag också är en hyllning till filmarna som är "filmens verkliga hjältar".

 

Dokumentären från 1945 är uppenbarligen ännu svårsmält. Sidney Bernsteins son David var tillsammans med sina två systrar i publiken när "Night Will Fall" visades på festivalen i Berlin. Efter visningen kom en tyskspråkig man fram till honom och väste ordet "förljuget", berättar han för tidningen Hollywood Reporter.

Branko Lustig, 81, filmproducent som fått Oscar för filmerna "Schindlers list" och "Gladiator", medverkar som vittne i "Night Will Fall".

- Jag tycker mycket om den här filmen. Den här typen av film måste visas vart 25:e år för varje ny generation, sade Branko Lustig, som överlevde dödslägen, på en presskonferens i Berlin.

- När jag kom ut ur lägren för 70 år sedan beslutade jag att inte hata människor för vad de hade gjort. Hur kan jag leva 70 år och varje kväll när jag går och lägger mig tänka på någon och hata någon? sade han.

En tredje uppmärksammad dokumentär på Berlinfestivalen är "Den anständige", som handlar om Heinrich Himmler, högste chef för SS och en av Adolf Hitlers närmaste män.

Filmen är baserad på hundratals brev till och från hans fru och barn, dagböcker, fotografier och annat privat material.

Dokumenten är från 1927-1945 och dök nyligen upp efter att ha legat i decennier hos en samlare i Tel Aviv. De publicerades tidigare i år i en artikelserie i den tyska tidningen Die Welt och som Expressen berättade om härom veckan.

Materialet ger en inblick i en massmördares vardagsliv och visar hur han och hans familj kunde leva ett "normalt" liv medan blodbadet pågick.

"Jag åker till Auschwitz. Kyssar. Din Heini", skriver Himmler i ett av breven. Det är en av få gånger som dödslägren nämns i de 700 dokumenten.

Filmaren Vanessa Lapa ser Himmler som en man som saknar empati och bara lever för "saken".

- Heinrich Himmler är inte en typ som "doktor Jekyll och mister Hyde". Jag tror att han är samma person både privat och offentligt, säger Vanessa Lape till AFP.

- Alltid när man ser en mening (i breven, Expr anm) där han verkar snäll, kärleksfull, banal, så ser man snabbt hatet igen. Det är alltid där, säger hon.

Också flera spelfilmer på Berlinfestivalen har Förintelsen som tema, bland dem Wes Andersons "The Grand Budapest Hotel" and George Clooneys "The Monuments Men".