Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Femte Abban"
fick upprättelse

Glanstiden. Stikkan Anderson flankeras av Björn Ulvaeus, Agnetha Fältskog, Benny Andersson och Anni-Frid Lyngstad. Året är 1976. Foto: SCANPIX Foto: Olle Karud / Scanpix

Han kallades Den Femte Abban, men i dag, när Abbas historia skrivs, är Stig "Stikkan" Andersons roll marginaliserad.

Hans sista stora gärning, Polarpriset, har blivit något av en upprättelse. Gradvis har Polar Music Prize fått lite av den status som instiftaren drömde om.

 

Lyssna på dagens dokument som ljudfil - klicka här.

Lyssna på Den femte ABBA-medlemmen

Ladda ner avsnitt

FAKTA

Milstolpar i Stikkan Andersons karriär

Genombrottet både för Stikkan Anderson och en annan storhet på den svenska musikscenen - Lill-Babs - kom 1959 med "Är du kär i mig ännu Klas-Göran".

Framgången med Abba förvånade även gruppens manager Stikkan Anderson själv till en början.

- Jag önskar jag kunde svara på varför de lyckats så bra. säger Stikkan Anderson i en intervju från 1976 med australiensisk tv (Abba gjorde enorm succé i Australien).

Källor: Sportbladet, TV4, ABC TV

De får årets Polarpris

Youssou N'Dour och Kaija Saariaho.

Tidigare års pristagare

1992: Paul McCartney och de baltiska staterna (Estland, Lettland och Litauen).

1993: Dizzy Gillespie och Witold Lutosławski.

1994: Quincy Jones och Nikolaus Harnoncourt.

1995: Elton John och Mstislav

Rostropovitj.

1996: Joni Mitchell och Pierre Boulez.

1997: Bruce Springsteen och Eric Ericson.

1998: Ray Charles och Ravi Shankar.

1999: Stevie Wonder och Iannis Xenakis.

2000: Bob Dylan och Isaac Stern.

2001: Burt Bacharach, Robert Moog och Karlheinz Stockhausen.

2002: Miriam Makeba och Sofija Gubajdulina.

2003: Keith Jarrett.

2004: B.B. King och György Ligeti.

2005: Gilberto Gil och Dietrich Fischer-Dieskau.

2006: Led Zeppelin och Valerij Gergijev.

2007: Sonny Rollins och Steve Reich.

2008: Pink Floyd och Renée Fleming.

2009: Peter Gabriel och José Antonio Abreu.

2010: Björk och Ennio Morricone.

2011: Patti Smith och Kronos Quartet.

2012: Paul Simon och Yo-Yo Ma.

För dem som var unga på 1970-talet var Stikkan Anderson mannen bakom Abba; Anderson med ett s, inklämd mellan Benny Andersson och Björn Ulvaeus som kompositör på skivetiketterna.

Kronprinsessan Victoria kramar om Patti Smith. Foto: Foto: Patrik Österberg Stikkan Anderson var medkompositör till ett tjugotal av Abbas tidiga och största hits, bland annat "Waterloo" och "Dancing queen". I takt med att affärsverksamheten växte minskade hans låtskrivande. Stikkan Anderson var såväl manager för popgruppen som direktör för skivbolaget Polar, som utöver Abba hade artister som Ted Gärdestad, Tomas Ledin och Lena Andersson.

För yngre generationer, som upptäckt Abba under de senaste 20 årens revival, är Stikkan Anderson förmodligen okänd (utom för de mest inbitna fansen, förstås). Trots att han var med och skrev "Mamma Mia", låten som fick ge namn åt succémusikalen och långfilmen.

Bland äldre var Stikkan Anderson ett känt namn långt innan Abba slog igenom 1974. Redan på 1950-talet hade folkskolelärare Stig Andersson (han stavade med två s på den tiden) börjat skriva sångtexter på fritiden. Genombrottet kom på nyårsafton 1959 när "Är du kär i mig ännu Klas-Göran?" med Lill-Babs gick upp på första plats på radioprogrammet Skivspegelns topplista.

Det sägs att Stikkan Anderson skrev över 3 000 sångtexter under sitt liv. En överdrift måhända, eller så inkluderar siffran ett stort antal sångtexter som hamnade i byrålådan och aldrig gavs ut. I upphovsrättsorganisationen Stims verksregister står Stikkan Anderson som kompositör och/eller textförfattare till 1 143 låtar. En nog så ansenlig siffra.

En lukrativ affärsidé var att köpa rättigheterna till utländska hitlåtar och förse dem med svensk text. De som följde Svensktoppen på den tiden anade nog inte hur många av schlagermelodierna som hade en utländsk förlaga. Eller hur många som bar Stikkan Andersons signatur. En vecka 1967 hade han sex låtar på Svensktoppen.

Under de produktiva åren skrev Stikkan Anderson två tre sångtexter om dagen. Att det inte alltid var fråga om några poetiska mästerverk var han medveten om. Han sa till exempel:

"Visst skriver jag mycket skit, men det är åtminstone bra betalt."

"Folk hör de texter de förtjänar."

"Själv lyssnar jag aldrig, då skulle jag få spader!"

Och så en klassiker, sagt till DN:

"Folk är inte så dumma som man tror - folk är dummare."

Citaten är hämtade från Oscar Hedlunds biografi Stikkan (1983) med den träffande undertiteln Den börsnoterade refrängsångaren.

Början av 1980-talet var en brytningstid i Stikkan Andersons dittills mycket framgångsrika liv. Han hade gjort en klassresa av guds nåde, född som oäkting i lilla Hova i Västergötland 1931. Nu jämfördes han på DN:s ledarsida med självaste Marcus Wallenberg och hans affärer kommenterades av Volvochefen Pehr G Gyllenhammar.

Det började med att Polar köpte upp börsnoterade Monark. Efter köpet av den anrika cykeltillverkaren följde en rad på den tiden spektakulära börsaffärer med Investmentbolaget Kuben som central aktör.

Mediebevakningen av Abba och Stikkan Anderson skiftade från tidningarnas nöjessidor till näringslivssidorna. Skivförsäljning och topplisteplaceringar ersattes av snabba klipp och börstabeller. Polar Music utnämndes av Affärsvärlden till "Sveriges mest lönsamma företag".

Under det radikala 1970-talet hade Abba fått skoningslös kritik från vänstern och proggrörelsen, en debatt som blossade upp igen så sent som nu i somras efter att Abbamuseet öppnat på Djurgården.

Nu fick Abba klä skott för den nya tidens klipparmentalitet. Spekulation eller produktion löd rubriken på DN:s ledarsida där Den Smarta Klipparen (Stikkan Anderson) ställdes mot Den Gamle Förvaltaren (Marcus Wallenberg).

1980-talets börsyra avslutades för Stikkan Andersons del med utländska bud på hans livsverk, musikimperiet Sweden Music (grundat 1963) med hela Abbas produktion. Först (1988) ringde amerikanska RCA. Stikkan Anderson var frestad att sälja.

Benny Andersson och Björn Ulvaeus hade i samband med Ulvaeus flytt till England sålt sina andelar till Stikkan Anderson som nu var ensam ägare till koncernen.

När Benny Andersson insåg att den musik han skrivit var på väg att hamna i utländska händer protesterade han hejvilt. Stikkan Anderson avböjde RCA:s bud.

Året därpå kom ett nytt bud - och nu kunde Stikkan Anderson inte stå emot. Polygram (ingår i nuvarande Universal) erbjöd honom 189 miljoner kronor.

Han sålde hela klabbet: Allt som Abba gjort, sina egna kompositioner och rättigheterna till några av Sveriges främsta kompositörer, som Evert Taube och Olle Adolphson. En svensk musikskatt blev i ett slag utlandsägd.

"Pappa säljer, trots att Benny är fruktansvärt upprörd och ledsen. Och det är nu, i kölvattnet av en konflikt mellan två personer som så länge har varit som far och son, som den verkliga katastrofen inträffar", skriver Marie Ledin i sin bok "Min pappa hette Stikkan".

I samband med försäljningen uppdagades avtal som medlemmarna i Abba tolkade som att de fått för liten royaltyersättning under många år. De ansåg sig helt enkelt ha blivit blåsta av sin manager och mentor.

Det förnekade Stikkan Anderson bestämt, han hade aldrig lurat någon på pengar.

En uppslitande strid följde, men innan saken hann gå till rättegång intervenerade Polygram och parterna nådde en förlikning utanför domstol.

"Men skadan var redan skedd. Under alla år hade Björn och Benny tillskrivit pappa så mycket. Nu var det bara hat och onda ord", skriver Marie Ledin.

En tragisk händelse, men inte på något sätt unik i musikbranschen. Historien rymmer fler exempel än någon kan räkna på artister som anser sig blåsta av sin manager.

Ett klassiskt exempel på att det finns två sidor av myntet är när Elvis Presleys manager, överste Tom Parker fick frågan om det var sant att han tog 50 procent av allt Elvis tjänade. Han blev inte svaret skyldig:

"Hell no, he takes 50 percent of everything I earn."

Överste Tom Parker hade en mörk sida, han var spelberoende. Han tog sin tillflykt till Las Vegas kasinon, där han också dog. Stikkan Anderson tog sin tillflykt till flaskan, vanligtvis whiskyn Long John. Han slutade som alkoholist.

Sista versen i schlagerkompositören Stikkan Andersons liv hade inget lyckligt slut. Han blev efter den uppslitande konflikten med Abba allt mer isolerad i villan på Djurgården, han var lynnig och vresig. Tiden hade sprungit ifrån honom. Stikkan Anderson ansågs vara en föredetting, mest känd för en popgrupp som var helt ute och vars revival ingen kunde förutse.

Stikkan Anderson var nere för räkning, men inte uträknad. Han tog 42 av sina miljoner och vände sig till Nobelstiftelsen med ett erbjudande om att inrätta ett Nobelpris i musik.

Nobelstiftelsen tackade nej med hänvisning till sina gamla statuter. Då instiftade Stikkan Anderson helt enkelt sitt eget musikpris, Polarpriset.

Priset delades första gången ut 1992, men som så mycket annat under de sista åren av hans liv blev det inte som Stikkan Anderson hade hoppats. Pristagaren Paul McCartney behagade inte komma till Stockholm för att ta emot priset, 1 miljon kronor.

Samma år inleddes den Abba-revival som ännu pågår. Samlingsalbumet Abba Gold gavs ut 1992 och har fram till i dag sålts i över 28 miljoner -exemplar.

Sju av 19 låtar på samlingsalbumet har Stikkan Anderson som medkompositör, bland annat alltså "Mamma Mia", som gav namn åt musikalen som hade världspremiär i London 1999.

Världssuccén "Mamma Mia!" fick Stikkan Anderson aldrig uppleva, han avled 1997 märkt av mångårigt alkoholmissbruk. Därmed fick han heller aldrig uppleva hur hans arv till musikbranschen, Polarpriset, förvaltats.

I schlagersammanhang har det alltid hetat att "fel låt vann". När Polarpristagare presenterats hette det länge att fel person fick priset. Så var det i bra många år efter Stikkan Andersons död.

Det är svårt att säga exakt när Polar Music Prize uppnådde det anseende som det har i dag. Kanske 2006, när priset gick till de brittiska hårdrockarna Led Zeppelin och ryske dirigenten Valery Gergiev.

När amerikanska rocksångerskan Patti Smith för två år sedan tog Stockholm med storm noterades i vart fall ett slags all-time-high för Polarpriset. Då om inte förr måste "den börsnoterade refrängsångaren" ha lett brett i sin himmel.

Fotnot: Polar Music Prize delas ut i dag, i Konserthuset i Stockholm. Prisutdelare är kung Carl Gustaf. Årets pristagare är sångaren Youssou N'Dour från Senegal och kompositören Kaija Saariaho från Finland.

 

Gunnar Jonsson

redaktionen@expressen.se

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!