Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Facebookstatus: Nätverket fyller 10 år

Grattis, Facebook.

Nu fyller världens mest framgångsrika sociala nätverk tio år.

Men trots att Mark Zuckerberg i dag leder ett imperium med över 1,2 miljarder användare kämpar han fortfarande mot domedagsprofetiorna.

NEW YORK. Siffrorna är svåra att greppa. Facebook, som 2007 hade 50 miljoner aktiva användare, passerade hösten 2012 det magiska miljardstrecket. I dag finns drygt 1,2 registrerade användare. Även om vissa av dem sällan eller aldrig loggar in på sitt konto är det ändå en fantastisk siffra.

Om landet Facebookistan utropades skulle det, sett till antalet invånare, vara den tredje största nationen efter Kina och Indien.

- Framgången beror dels på att man lyckades få en kritisk massa av användare, dels på att det är friktionsfritt och enkelt att interagera med sina vänner och dela med sig av saker, säger Micke Kazarnowicz, strateg inom digital kommunikation.

Facebook har inte hunnit bli tonåring, men ändå förändrat vår tillvaro.

Joakim Jardenberg, expert på sociala medier, hävdar att 20 år av brett internetanvändande kan delas in i två epoker.

- Under de första tio åren lärde vi oss att googla i stället för att söka i uppslagsverk. De senaste tio åren har vi blivit publicister som uttrycker oss genom Facebook och Twitter och det är ett mycket mer fundamentalt skifte, säger han.

Men vägen till 1,2 miljarder användare har inte varit problemfri för Mark Zuckerberg.

Allt började på det amerikanska prestigeuniversitetet Harvard 1994. Zuckerberg, ett 19-årigt datageni som ägnat sig åt avancerad programmering redan på mellanstadiet, höll sig för det mesta på sitt sunkiga studentrum.

Där satt han framför datorn och arbetade med ett nytt projekt - en sajt där studenterna skulle kunna betygsätta tjejerna på skolan. Zuckerberg hackade sig in i studentföreningarnas register, stal bilder och skapade Facemash.

Det blev en succé: 22 000 personer registrerade sig första dygnet. Men de kvinnliga eleverna anmälde den sexistiska sajten till Harvards styrelse och Zuckerberg släckte ner sin skapelse.

Han förstod dock att han var på rätt spår. I samarbete med tvillingarna Tyler och Cameron Winklevoss började utvecklingen av ett socialt nätverk för eleverna. Arbetsnamnet var Harvard Connection.

Men Mark Zuckerberg och hans kompis Eduardo Saverin utvecklade idén, gjorde den till sin egen och lanserade The Facebook, som nätverket då hette, den 4 februari 2004.

Likheterna med Harvard Connection var stora.

När tvillingarna insåg vad som hänt gick de i taket. De menade att Zuckerberg hade stulit deras idé. Problemet var att det inte fanns något skriftligt kontrakt, utan bara en muntlig överenskommelse.

Ett juridiskt maratonlopp inleddes och det avgjordes först 2008 då parterna gjorde upp i godo. Enligt rykten fick tvillingarna drygt 450 miljoner kronor som plåster på såren.

Under tiden växte Facebook på ett sätt som ingen hade kunnat förutspå. Efter 15 månader fanns tre miljoner användare och Sean Parker, IT-entreprenören som grundade nu nerlagda fildelningstjänsten Napster, blev en av delägarna i bolaget.

Relationen mellan Mark Zuckerberg och Eduardo Saverin blev däremot allt frostigare, vilket skildras i filmen "The social network".

Slitningen fick sitt crescendo när Saverin kände sig lurad och dyra advokater återigen kopplades in. Partnerna gjorde till slut upp i godo, men med hemliga detaljer.


De infekterade striderna har skapat en tudelad mediebild av Mark Zuckerberg. Å ena sidan en blyg datanörd som är inkapslad i sin egen värld. Å andra sidan en hänsynslös affärsman som är beredd att blåsa vem som helst för att uppnå sina mål.

Ingen kan dock ifrågasätta hans framgångar som entreprenör.

Många blev dock lite förvånade över att Mark Zuckerberg inte snabbare anpassade Facebook till mobilen, som allt fler användare använder i stället för laptop.

På Facebooks huvudkontor i Silicon Valley hölls möte efter möte för att hitta det bästa sättet att få in annonser i mobilen utan att göra Facebook till en alltför störande reklamplats.

Vid ett tillfälle, då några ingenjörer visade upp nya skisser, kastade Mark Zuckerberg ut frågan:

- Varför tar vi inte bara och funderar på annonser i nyhetsflödet?

Det blev tyst i rummet. Flera av deltagarna kände sig chockade eftersom det tidigare varit helt uteslutet med sponsrade annonser i nyhetsflödet.

- Jag var tvungen eftersom annonsprodukten behövde integreras mer, säger Zuckerberg till affärstidningen Wall Street Journal.

Det som hade fått honom att ändra sig var interna siffror som visade att hans motvilja mot annonser som inte byggde på att en vän rekommenderat något skadade Facebook.

Tester visade i stället att helt fristående annonser var bättre för användarna än de sociala.

- Det var en galen idé i mitt huvud eftersom ickesociala annonser innebar ett avsteg från Facebooks fundament om mun-till-mun-rekommendationer, säger Zuckerberg till Wall Street Journal.

Kanske var det så enkelt som att tiden var mogen.

- Användarna har förändrats, säger Joakim Jardenberg och drar en parallell till hur de reagerade på tjänsten Beacon som var en av Facebooks tidiga annonsprodukter.

- När den presenterades 2007 reste vi ragg och blev vansinniga medan vi i dag, sju år senare, accepterar något som nästan inkräktar mer på den personliga integriteten.

Beacon, som Mark Zuckerberg bett om ursäkt för, tog information om användarnas aktiviteter på partnersajter och publicerade denna på Facebook.


Köpte du till exempel en bok på handelsplatsen Amazon så kunde det synas i nyhetsflödet och användas i marknadsföring riktad till dig.

- I dag räcker det med att du går in på en sajt som har en gillaknapp. Du behöver inte ens trycka på den för att Facebook ska veta om att du varit där. Men det blev ingen stor uppståndelse kring det, säger Jardenberg.

Analytiker tolkade Mark Zuckerbergs omsvängning som ett mognadstecken, att han lämnat studentrumstänkandet och i stället blivit vd på allvar.

Men den valpiga inställningen är inte borta.

I samband med att Facebook skulle börsnoteras 2012 skrev Mark Zuckerberg ett brev till potentiella aktieägare. Där underströk han att syftet inte var att tjäna pengar:

"Kort och gott, vi bygger inte tjänster för att tjäna pengar; vi tjänar pengar för att bygga bättre tjänster."

Han pratade om att det inte fanns "någon poäng med att göra en stor vinst just nu" och sa att affärsdelen av verksamheten betydde "ungefär ingenting".

Men 2011 svängde Mark Zuckerberg. Han insåg att det faktiskt behövs rejält med kapital för att förverkliga de storslagna visionerna.

Inför börsnoteringen åkte Zuckerberg därför på charmturné där han besökte stora banker och mäktiga investerare. Klädseln var fortfarande hoodie och sneakers, men i övrigt hade datageniet förändrats. Från att i de första tv-intervjuerna ha framstått som Bill Gates-aktigt inåtvänd och märklig hade han nu pr-tränats och fått en mer utåtriktad och proffstrevlig persona.

Det märktes inte minst i samband med att filmen "The social network" hade biopremiär 2010 och Zuckerberg gjorde sig lustig över att filmmakarna verkade ha hittat varenda t-shirt han burit sedan 90-talet, men att det också var det enda som stämde överens med verkligheten.

Intåget på börsen blev dock inget omedelbart segertåg. I amerikanska medier märktes på sina håll en illa dold skadeglädje när aktien under de första veckorna störtdök med 25 procent från sitt introduktionspris på drygt 240 kronor.

I "Morning Joe", det amerikanska tv-programmet som är politik- och finanselitens morgonfavorit, var Facebookaktien ett stående skämt i veckor.

- Många är snabba att peka finger. De hoppas nästan att det ska gå åt pipan för Facebook så att deras profetior blir sanna, säger Joakim Jardenberg.

Men i somras klättrade bolagets aktie över introduktionspriset - och i dag ligger den på omkring 330 kronor.

Nu spår amerikanska analytiker att Facebooks vinst för 2013 ökade med 40 procent jämfört med året innan. Omkring en tredjedel av intäkterna antas komma från mobilannonser.

Men domedagsprofetiorna fortsätter. Nyligen spådde en studie från Princetonuniversitetet i USA att Facebook skulle tappa 80 procent av sina användare mellan 2015 och 2017. Forskarna menade att användarna helt enkelt kommer att tröttna.

- Jag tar den där studien med en stor nypa salt eftersom den inte är godkänd av universitetets forskningsråd. Den baseras också den felaktiga premissen att Facebook kommer att utvecklas enligt samma mönster som Myspace, säger den digitale strategen Micke Kazarnowicz.


Jennifer Bark, grundare av Bloggbyrån som är specialiserad på relationer och kommunikation på den sociala webben, tror inte heller att användarsiffrorna kommer att störta ner i avgrunden de närmaste åren.

- I så fall måste det ske något katastrofalt. Däremot tror jag inte att Facebook kommer att fortsätta växa i samma takt som i dag.

De som kommer att avgöra frågan är användarna. För utan dem är Facebook ingenting.

Så frågan är om bolaget kan fortsätta att hålla användarna i ett järngrepp eller om konkurrenter som Twitter och Vine kommer att göra Zuckerberg sömnlös.

- Facebook kommer nog att bli en ännu viktigare del av våra liv online. Du loggar redan in på andra tjänster med ditt Facebookkonto som i dag blivit knutet till din identitet, säger Joakim Jardenberg.

Men Jennifer Bark är inte lika tvärsäker:

- Jag tror att många upplever att det blir alltmer annonser i flödet och det skulle på sikt kunna bli Facebooks död. De har börjat nöta på den hårfina gränsen som är skillnaden mellan acceptabelt och för mycket.

Fyra konkurrenter

Vine

Som Instagram, fast med sex sekunder långa videor. På bara några månader blev Vine den mest populära tjänsten för den som vill dela korta videofilmer. Lanserades förra året och ägs av Twitter. I somras berättade Vine att det fanns 40 miljoner registrerade användare.

Twitter

Mikroblogg där användarna skriver inlägg där maxgränsen 140 tecken (inklusive blanksteg). Länkar till intressanta klipp och artiklar är vanliga. Perfekt för den som har ett specialintresse och vill hålla koll på vad som händer. Finns i dag drygt 645 miljoner registrerade konton.

Snapchat

Tjänst som lanserades förra året och gör det möjligt att skicka bilder och videor utan att de sparas. När användaren sett bilden eller videon raderas den automatiskt. I november la Facebook ett bud på cirka 20 miljarder kronor, men fick nobben. Även Google har visat intresse. Antalet användare är okänt.

Google +

Socialt nätverk som sjösattes 2011. Har i dag över 540 miljoner registrerade användare. I höstas berättade Google att tjänsten har 300 miljoner aktiva användare varje månad. Bolaget försökte ge Facebook en match redan 2009 när Google Wave lanserades. Den avvecklades dock ett år senare.

Facebooks milstolpar

28 oktober 2003

Mark Zuckerberg lanserar Facemash, en databas med bilder över elever på Harvard.

4 februari 2004

Zuckerberg lanserar Facebook för elever på Harvard på adressen thefacebook.com.

Mars 2004

Flera andra skolor får tillgång till Facebook.

Juni 2004

Paypal-grundaren Peter Thiel gör den första investeringen i Facebook (drygt tre miljarder kronor). Facebook flyttar kontoret till Palo Alto i Silicon Valley.

September 2004

Stäms av bröderna Cameron och Tyler Winklevoss som hävdar att Zuckerberg stulit deras idé om ett socialt nätverk.

December 2004

Når en miljon användare.

Augusti 2005

Köper adressen för 1,3 miljoner kronor.

Mars 2006

En försäljning av Facebook sägs vara nära. Prislappen lär vara 13 miljoner kronor.

September 2006

Rykten säger att Yahoo är nära att köpa Facebook för cirka 6,5 miljarder kronor.

26 september 2006

Facebook öppnas för alla över 13 år som har en giltig e-postadress.

Juni 2008

Zuckerberg når en förlikning med bröderna Winklevoss och köper deras företag ConnectU för nära 450 miljoner kronor.

Oktober 2008

Facebook öppnar internationellt kontor i Dublin.

September 2009

Facebook hävdar att de går med vinst för första gången.

Augusti 2010

Företaget värderas till nära 219 miljarder kronor efter att anställda sålt företagsandelar.

Oktober 2010

Filmen "The social network", baserad på boken "The accidental billionaires", får biopremiär. Zuckerberg hävdar att det mesta inte stämmer överens med verkligheten.

April 2012

Facebook köper Instagram för cirka 6,5 miljarder kr.

Maj 2012

Facebook börsnoteras.

Oktober 2012

Facebook når en miljard aktiva användare.

Trion kring Zuckerberg

Foto: Foto: Ruben Sprich
Sheryl Sandberg

Vice vd som kom från Google 2013 där hon varit global annonssäljchef. Är 15 år äldre och mer rutinerad än Zuckerberg. Hon är en av dem som bidragit till att mobila annonser blivit en viktig inkomstkälla för bolaget. Är enligt Bloomberg News värd över sju miljarder kronor på grund av aktieinnehav i bland annat Facebook.


Chris Cox

Vice produktchef som ofta beskrivs som Zuckerbergs själsfrände och högra hand. Har bland annat studerat artificiell intelligens och började karriären som dataingenjör. Hans uppgift är att leda design- och programmeringsarbetet som har med nya tjänster att göra. Har spått att sociala medier kommer att betyda mer i våra liv än det vi köper, gör eller ser på tv.


Elliot Schrage

Advokat och kommunikationschef på Facebook. Han är den som går ut i medier och försvarar företaget i samband med debatter om användarnas personliga integritet. Har fått kritik för att inte ha tagit den typen av frågor på tillräckligt stort allvar. Är precis som Zuckerberg utbildad på Harvard och arbetade tidigare på Google.