Foto: Robban Andersson
 Foto: Robban Andersson

Efter vrålåken - nu kommer retrovagnen

Publicerad
Uppdaterad
Visa mig din barnvagn så ska jag säga vem du är.
Trendiga märket Bugaboo fick draghjälp av kändismammor som Gwyneth Paltrow och Angelina Jolie.
Men nu har "Hollywoodvagnarna" fått oväntad konkurrens - av gamla svenska 70-talsvagnar.
Retrosnobbism? Javisst. Men också ett tecken på ett "paradigmskifte".
Barnvagnsmarknaden har exploderat i antal märken, modeller, konstruktioner och tillbehör. Vanliga prylar som åkpåse, skötväska, sele och regnskydd kompletteras av alltfler fantasifulla.
Eller vad sägs om...
  • Plastlådan Skip hop swipe med skjutbart lock så att man enkelt, i farten, drar fram en fuktig våtservett med bara en hand.
  • Träningsredskapet Karma, med inställbart motstånd - så att det blir tyngre att dra vagnen - som skruvas fast på vagnens handtag.
  • Free ride scooter board, ståbrädan som förvandlas till sparkcykel på ett kick.

  • Bugaboos nyhet våren 2011 - som ska lanseras i USA, Storbritannien, Holland och Spanien - beskrivs så här:
    "Den första mono-duo-mono konvertibla barnvagnen. Bugaboo Donkey omvandlas från en fullskalig mono till en fullskalig sida-vid-sida duo och tillbaka till en monovagn - med bara tre klick."
    Senaste Bugaboonytt i Sverige är en Iphonehållare i svart silikon. Hållaren - för cirka 250 kronor - placeras mitt på styret; sen kan man läsa mejl och dra barnvagn samtidigt. Och däremellan ta en kaffeklunk ur koppen som man smidigt sätter i "lattehållaren".

    Kickie Jansen, arrangör för mässan Underbara barn - Sveriges största barnmässa - har följt hur marknaden utvecklats. Hon menar att vagnköparna börjat påminna om bilköparna: Man köper sin modell - som en förlängning på den man är, eller vill vara. Och sen plussar man på med prylar. Och bygger ut vagnen - med nytt chassi, ny klädsel, sidovagn, ståbräda.
    - När vi grundade mässan 2003 var det enkelt att välja vagn. Det var Emmaljunga och Brio. Marinblå, svarta. Som trygga stadiga Volvo och Saab, säger Kicki Jansen.
    Men så dök Bugaboon upp 2004 - likt en sportig Alfa Romeo. Smidig och lätt med små, roterbara hjul fram och större "vanliga" hjul bak. Det holländska företagets banbrytande design är en världssuccé och vagnarna rullar nu i cirka 50 länder.
    Kändismammor som skådespelarna Gwyneth Paltrow, Angelina Jolie och Kate Hudson har setts med eleganta Bugaboos i pigga färger. Och trebarnsmamman/stjärnmodellen Natalia Vodianova gör reklam för företagets välgörenhetskampanj: En procent av vinsten går till Global fund för att bekämpa aids i Afrika.
    Kickie Jansen, mässan Underbara barn:
    - När Bugaboon kom fanns ett sug efter något nytt på marknaden. Svenska småbarnsföräldrar är en köpstark, trendmedveten och kritisk målgrupp - och man investerar mycket i en vagn. En vanlig vagn kostar sex-åtta tusen, och man använder den ständigt - ofta till flera barn.

    Bugaboo blev snabbt en symbol för det hajpade föräldraskapet där föräldrarna själva står i centrum. På sajten familjeliv.se chattar ett gäng entusiaster om vagnens olika fördelar. En av mammorna har signaturen "Lattemamma med Bugaboo och höga klackar!".
    I stort sett alla tillverkare har utvecklat modeller åt "Bugaboohållet": mindre, mer flexibla, och i lättare material. Vagnar som passar den växande gruppen storstadsföräldrar som ska svänga upp på bussar, in i hissar och in på trånga fik.
    Många småbarnsföräldrar har startat egna webbsajter med allt från bebiskläder till vagnar. Det är en annan förklaring till att vi fått fler modeller i Sverige, enligt Kickie Jansen.
    Men de chica vagnarna har också mött kritik. Visst är de extremt vuxenvänliga. Det är bara ett problem: de är inte alltid barnvänliga.
    - Bugaboo är inte designad i första hand för barnet, utan för föräldern, konstaterade den holländske grundaren och ägaren Max Barenbrugs i en intervju med e24.se i fjol.
    Och stressen att få ut nya, coola modeller på marknaden har lett till att säkerheten ibland har kommit i andra hand.
    Barnvagnar är den produkt som anmäls mest till konsumentverket på grund av säkerhetsproblem - och varje år skadas mellan 600 och 700 barn så allvarligt i barnvagnsolyckor att de måste uppsöka akutsjukvård.
    De flesta skador - 85 procent - orsakas av fall; huvudskador är vanligast.

    Anna Stridsberg är barnsäkerhetsexpert på konsumentverket:
    - De vanligaste problemen är att handtagen går av eller släpper, att bromsarna inte funkar och att vagnarna är instabila och välter.
    När konsumentverket testade tio vagnar i våras fick ingen vagn godkänt enligt de säkerhetskrav som gäller. Vagnarna prövades också mot kommande säkerhetsregler - tänkta för hela EU - vad gäller handtagens hållfasthet och vagnens stabilitet. En viktig orsak till bristerna är att utvecklingen gått rasande fort, menar konsumentverket.
    - Nya aktörer har kommit med nya modeller och de etablerade har skyndat fram nya produkter, menar Anna Stridsberg.
    - Sen har vissa vagnar tillverkats för ett annat klimat. Vi har sett exempel på vagnar vars plasthandtag sprack i den svenska vinterkylan.
    Anna Stridsberg betonar att de flesta barnvagnstillverkare är seriösa. Och i nio av de tio granskade fallen har felen åtgärdats. Men vagnen Nowalex focus finns fortfarande på marknaden med brister, enligt konsumentverket.
    - Fabriken har enligt uppgift korrigerat bristerna, men ingen vill ta ansvar för de redan tillverkade vagnarna. Vi arbetar fortfarande med att vagnarna ska återkallas.
    En av bristerna är - enligt konsumentverkets test - en öppning mellan ryggstöd och sufflett där barnet kan falla ut. Vagnen bedömdes också ha allvarliga klämrisker.

    Jan Frick började sälja barnvagnar 1976. Sedan dess har han arbetat i branschen och i dag är han ordförande för branschorganisationen Barn & babyprodukter som företräder handlare, tillverkare och importörer.
    - Visst finns lycksökare som importerar barnvagnar som inte är godkända, säger han. Branschen har vuxit på gott och ont, säger han.
    Jan Frick tror att vi kommer att ha P-märkta vagnar inom ett år. P:et blir då en garanti för att vagnen är säker och tillverkad på ett etiskt försvarbart sätt.
    Enligt Frick omsätter branschen - med barnvagnar och andra barnartiklar - mellan 1,6 och 1,8 miljarder om året i Sverige. En ökning med en halv miljard de senaste fem åren.
    Emmaljunga och Brio, som dominerade totalt på 70- och 80-talen, är fortfarande störst, berättar Jan Frick.
    Och nu är deras 70-talsvagnar populära igen.
    Retrovagnar har blivit åtråvärda både i Sverige och utomlands. Det holländska företaget Ouderwetse kinderwagens reparerar och säljer gamla barnvagnar - och deras hemsida är ögongodis för den som gillar de smäckra modellerna på höga hjul.
    - Utomlands kan man köpa en nytillverkad lyxvariant av den klassiska 70-talsvagnen Inglesina, berättar Thomas Soltesz på sajten barnvagnar.nu.
    Han tror att retrotrenden främst är ett storstadsfenomen för designintresserade.
    Men trenden kan också ses som en reaktion mot köphetsen. Hajpen att köpa instabilt vrålåk till barnen för 9 000 kronor börjar mattas av.
    Tvåbarnsmamman Nora Cederqvist, 26, som bor i Bandhagen söder om Stockholm, ska sälja sin Brio från 70-talet i rosa manchester, och har just lagt ut den på nätet. Pris: 1 500.
    - Jag har fått fantastisk mycket komplimanger för den. Dessutom är den praktisk, stadig och lätt att fälla ihop.
    - Många har nog tröttnat på hetsen att allt till barnen ska vara nytt och superdyrt, säger hon.

    På Blocket säljs de gamla vagnarna snabbt. Just nu är cirka 100 barnvagnar från 60-, och 70-talet till salu. De kostar mellan 400 och 4 500 kronor, enligt Johanna Wilkens, pressansvarig på Blocket.
    Anna Stridsberg, barnsäkerhetsexpert på konsumentverket, pekar på både för- och nackdelar med en äldre vagn.
    - De är stabila. Däremot bör man kolla bromsar och däck - sånt slits med åren.
    Bloggaren "Underbara Clara", med 400 000 läsare i månaden - Clara Lidström, 24 - väntar sitt första barn i slutet av januari. Hon är ytterligare ett tecken på "paradigmskiftet" som anas: hon ska få ärva en Emmaljunga från 70-talet med vinrött och blått manchestertyg.
    - Jag frågade på bloggen vad jag skulle köpa för vagn. Nästan alla uppmanade mig att köpa en gammal. De påpekade att de smala däcken skär genom snön, och att de är stabila. De nya, lätta vagnarna halkar ovanpå, säger Clara Lidström som bor utanför Umeå.
    - Jag tycker att retrovagnarna är himla fina, men det viktiga är att vagnen är praktisk och säker.
    Hon tycker att barnprylbranschen är överdriven och spelar på föräldrarnas osäkerhet:
    - Man tror att man måste shoppa massor och dyrt för att leva upp till säkerhetskraven. Sunt förnuft och närvaro är ändå det viktigaste.
    - Sen är det ju lite hysteriskt att lägga ut åtta-tio tusen på en vagn. Jag andades ut när det blev bestämt att jag ska hämta den gamla Emmaljungan till jul. Då försvann prestationen kring det där med vagn.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag