Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

E-sportarna som
sätter allt på spel

Andreas Christmanssons lag Titan vid "Smite"-VM i Atlanta i USA.
Andreas Christmansson, 22, spelar datorspelet "Smite" på heltid. "Om man inte kan kalla e-sport för ett jobb, då kan man inte kalla fotboll för ett jobb heller", säger han.
Matt Haag, professionell "Call of duty"-spelare.
Här är de 5 största prispotterna:
Turnering: The International 2014
Plats: Seattle, USA
Spel: "Dota 2"
Prispott: 80 miljoner kronor
Turnering: Smite World Championship
Plats: Atlanta, USA
Spel: "Smite"
Prispott: 20 miljoner kronor
Turnering: LoL 2014 World Championship
Plats: Seoul, Sydkorea (final)
Spel: "League of Legends"
Prispott: 15 miljoner kronor
Turnering: Call of Duty Championship 2014
Plats: Los Angeles, USA
Spel: "Call of Duty: Ghosts"
Prispott: 7 miljoner kronor
Turnering: WCS 2014 Global Finals
Plats: Anaheim, USA
Spel: "Starcraft II"
Prispott: 2 miljoner kronor
Källa: Esportsearnings.com
1 / 8

"Att spela datorspel är väl inget jobb?"
Det är sedan länge dags att tänka om för den krympande skaran av ovanstående åsikt.
2014 var året då över 100 miljoner människor tittade på e-sport världen över – och ett år då ännu fler svenskar tog klivet in i ett liv som e-sportproffs.

Det här är e-sport

E-sport är enkelt uttryckt matcher eller tävlingar i dator- eller tv-spel mellan individer eller lag. De avgörs antingen via nätet eller på plats under en turnering.

Åskådarna följer dessa antingen via webb-tv eller på plats vid stora tävlingar som svenska Dreamhack.

Spelen är i de flesta fall samma spel som är populära bland tittarna eller fansen.

"League of Legends" och "Dota 2", i genren MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) tillhör tillsammans med strategispelet "Starcraft II" de mest populära spelen liksom FPS-spel (First Person Shooter, tänk: krigsspel) som "Counter-Strike" och "Call of Duty".

Till viss del även sportspel som Fifa-serien, NHL och liknande.

Svenskarna som tjänat mest på spel

1. Gustav "s4" Magnusson, Dota 2

3,3 miljoner kronor

22-åringen vann 2013 Dota 2-turneringen The International, som gjorde honom och resten av laget Alliance till miljonärer. Spelar nu Dota 2 för Team Secret.

 

2. Jonathan "Loda" Berg, Dota 2

3,2 miljoner kronor

Vinnare av The International 2013. 26-årige Jonathan Berg har till skillnad från ett par lagkamrater stannat kvar i laget Alliance sedan dess.

 

3. Joakim "Akke" Akterhall, Dota 2

3,1 miljoner kronor

En tredje Alliancespelare som varit med sedan storsegern 2013. Veteranen Akterhall vann Nintendo Swedish Championships redan 2004.

 

4. Jerry "EGM" Lundqvist, Dota 2

3,1 miljoner kronor

Även Jerry Lundqvist tillhörde Alliance vinnande lag 2013. Efter en kort sejour med Team Tinker är han sedan årsskiftet tillbaka i Alliance.

 

5. Henrik "AdmiralBulldog" Ahnberg, Dota 2

3,1 miljoner kronor

24-årige Ahnberg var den femte medlemmen av det segrande Alliance-laget 2013.

 

6. Ludwig "Zai" Wåhlberg, Dota 2

2,6 miljoner kronor

17-åringen är den senaste och yngsta svenska Dota 2-

stjärnan. Seger i The International 2014 är största framgången. Spelar sedan årsskiftet för Team Secret.

 

7. Patrik "f0rest", Lindberg, Counter-Strike

2,5 miljoner kronor

En av flera svenska storstjärnor i Counter-Strike med ett 40-tal turneringssegrar. 26-åringen spelar för det svenska laget Ninjas in Pyjamas.

 

8. Johan "pieliedie", Åström, Dota 2

1,8 miljoner kronor

"Pieliedie" drog in merparten av sina vinstpengar tillsammans med laget Cloud 9 i The International 2014. Spelar i år med laget MeePwn'd.

 

9. Christopher "GeT_RiGhT" Alesund, Counter-Strike: GS

1,8 miljoner kronor

Representerar, precis som Patrik Lindberg, Ninjas in Pyjamas. Har bland annat en seger i IEM 2008 med laget SK Gaming på meritlistan.

 

10. Patrik "cArn" Sättermon, Counter-Strike

1,4 miljoner kronor

Spelade in merparten av sina prispengar mellan 2004 och 2012. 29-åringen är nu manager för Counter-Strike-laget Fnatic.

 

11. Harley "dsn" Örwall, Counter-Strike

1,3 miljoner kronor

28-åringen har varit en av Sveriges mest framgångsrika spelare i Counter-Strike och nådde stora framgångar under åren 2003 till 2011.

 

12. Johan "NaNiwa" Lucchesi, Starcraft 2

1,3 miljoner kronor

24-åringen är Sveriges främste Starcraft-spelare genom tiderna, ett datorspel som till stor del domineras av spelare från Sydkorea.

 

13. Richard "Xizt" Landström, Counter-Strike: GS

1,2 miljoner kronor

Den 23-årige Umeåbon RichardLandström är obesegrad i 87 raka matcher och spelar för Ninjas in Pyjamas.

 

14. Ivan "BorasLegend" Lapanje, Fifa 13

1,2 miljoner kronor

2013 fick Sverige en världsmästare i fotbollsspelet Fifa 13. Lapanje är sponsrad av Alliance.

 

15. Johan "Toxjq" Quick, Quake 4

1,1 miljoner kronor

30-åringen från Norrköping har vunnit fyra av de fem världsmästerskap han ställt upp i. Rankades som världsetta 2006 och hade sin storhetstid åren 2005-2007.

 

 Inkomstsiffrorna är omräknade från dollar och avrundade, de avser endast prispengar och inkluderar alltså inte spelarnas sponsorpengar och eventuell lön.

Källa: Esportsearnings.com.

För ett drygt år sedan gjorde Andreas Christmansson, 22, på nåder en deal med sin pappa:

Att få fortsätta spela på heltid för att försöka kvalificera sig till VM i spelet "Smite" - men också att ge upp och satsa på jobb eller studier om han misslyckades.

Christmansson, i spelvärlden bättre känd under namnet "KanyeLife", och hans lag Titan vann den europeiska kvaltävlingen i Tyskland i november i fjol.

För fyra veckor sedan lämnade han och pappan hemmet i Sundsvall och satte sig på planet till Atlanta, USA.

Han och laget hade nått dit de ville och var den 11 januari klara för VM-final.

Till dånande musik i en nedsläckt teater klev de ut i strålkastarljuset i sina svart-blåa matchtröjor och mötte publikens jubel och high-fives.

De hade 2 750 personer på läktarna, en miljon tittare på nätet och över 20 miljoner kronor i potten när de satte sig bakom skärmarna uppe på scenen.

En knapp finalförlust gav dem fyra miljoner kronor i prispengar och, framför allt, en fortsättning på karriären inom e-sport.

Pappa Dan fick tänka om gällande det ultimatum han ställt sonen.

– Han fattade ju inte ens att det fanns pengar i det här och trodde att jag skulle bli lurad och bli av med alla pengar, säger Andreas Christmansson.

– Nu säger han att det var det roligaste han gjort på flera år att åka med oss till USA.


Titans VM-insats i Atlanta är den senaste i en lång rad av svenska framgångar inom e-sport.

På listan över länder vars spelare dragit in störst prispengar genom tiderna parkerar Sverige på fjärde plats.

Varför e-sport blivit detta stora och ständigt växande fenomen är egentligen inte så svårt att förstå.

Hundratals miljoner människor spelar spel.

"Call of Duty"-serien har exempelvis sålt i 190 miljoner exemplar med ett snittpris på en femhundring per spel.

Det skapar en bransch med resurser. När det senaste i raden av "Call of Duty"-spel släpptes var det Oscarbelönade Kevin Spacey som mellan inspelningarna av tv-serien "House of Cards", i en 3D-renderad version av sig själv, spelade en av huvudrollerna.

Spel som "Destiny" och "Grand Theft Auto 5" har haft budgetar på 3,5 respektive 2 miljarder kronor. Summor Hollywoodfilmer inte kommer i närheten av.

När miljoner spelare också är intresserade av att titta på när de bästa i världen gör upp blir effekten stora tävlingar med miljontals tittare världen över, prispotter i mångmiljonklassen och möjligheten för ett fåtal att bli proffs. Den blir också att allt större sponsorer får upp ögonen för sportens stjärnor och till och med att Sigtuna gymnasium utanför Stockholm nyligen gick ut med att man startar en e-sportutbildning.


För Andreas Christmansson började allt när hans storasyster bekantade honom med internet.

– Efter det har jag tyckt att spel har varit väldigt, väldigt kul. Man spelade med kompisar när man var liten.

Som 12-åring började han spela rollspel av typen MMO (Massively Multiplayer Online).

– Jag har alltid varit intresserad av att bli bäst. När e-sporten kom i gång och man började titta på de bästa spelarna tänkte jag "shit, man kanske kan göra något av det här".

När "Smite" släpptes var det som om han hittat hem och han har ägnat all sin tid åt spelet de senaste 2,5 åren. I extrem enkelhet går det ut på att två lag med fem spelare vardera väljer mellan ett hundratal karaktärer, alla med olika styrkor och svagheter, för att sedan försöka besegra motståndarlaget med hjälp taktik och teamwork.

– Det är som en mix av schack och fotboll. Mycket strategi och man måste vara snabb och ha ganska bra reflexer.

När insåg du att du var riktigt bra, att du hade talang?

– Det var inte som att jag tyckte att jag hade övernaturliga reflexer. Jag tyckte väl att jag var bra för att jag lade ner så mycket tid på det, men jag märkte att jag var bra på att tänka och komma på strategier. När man lagt ner tillräckligt mycket tid lär man sig att tänka framåt och förutse nästa steg.

Andreas Christmansson slår hål på myten om hundraprocentigt stillasittande och en diet bestående av koffeinstinn Joltcola och chips, även om det naturligtvis krävs ett stort antal speltimmar.

– Det kan bli att jag tränar 6-10 timmar vissa dagar. Sen kanske jag går på gymmet några timmar. Tänket att vara i toppform tror jag är ganska viktigt. Det hjälper mig med stressen på tävlingar. Jag tränade ganska mycket inför VM och märkte att jag inte blev stressad uppe på scenen. Klart man kan ta sig en läsk ibland, många gör nog det, men äter man bara skit så blir det svårt att prestera bra.


I december gjorde Andreas Christmansson och hans lagkamrater klart med sin nya sponsor och tävlar nu under lagnamnet Titan.

Att bli sponsrad är det första steget in i proffslivet inom e-sport.

Avtalet med Titan ger dem en grundlön och kommer framöver också förse dem med teknisk utrustning i form av datorer och tillbehör.

Men att bygga laget från grunden har de gjort själva, liksom att aktivt leta en samarbetspartner. Först när de vunnit Europakvalet i november gjorde de klart med Titan.

Emil "Prettyprime" Edström från Skellefteå utgör tillsammans med danskarna Thomas "Repikas" Skallebaek, Kevin "Confrey" Confrey och britten Nate "Ataraxia" Mark resten av laget.

– Det var jag, "Ataraxia" och en spelare som heter "Zindurn" som började. Jag hade varit med i en massa lag innan, men ville få en nystart och börja bygga seriöst. Vi gick efter atmosfären och kollade så att de som skulle vara med hade bra attityd. Först hittade vi "Prettyprime" och sedan har de andra två kommit in senare också, säger Andreas Christmansson.

Ett e-sportproffs har tre egentliga inkomstkällor: En grundlön från sin huvudsponsor, potentiella prispengar från tävlingar och möjligheten att tjäna pengar på att ha många följare som ser hen spela på nätet.

Sajten Twitch, där spelare livesänder sina spelsessioner och samtidigt har möjligheten att kommunicera med sina fans, tillhör de allra största och hade 100 miljoner unika tittare under 2014.

Ett fan av e-sport har helt andra möjligheter att komma nära och kommunicera med sina idoler än motsvarigheten till en skådespelare eller ett fotbollsproffs.

Och att bli ännu mer synliga på Twitch är något medlemmarna i Titan hoppas få hjälp med av sin nya sponsor.


En karriär inom e-sport kan ta fart och växa enormt på kort tid.

Andreas Christmansson och Titan är ett exempel.

Amerikanen Matt Haag, också han 22 år gammal, ett annat.

För tre år sedan flippade han hamburgare på McDonald's utanför Chicago.

Han porträtterades nyligen i New York Times och är nu sponsrad av energidrycksjätten Red Bull. Ett företag med två formel 1-stall och fotbollslag i både Europa och USA som bär företagsnamnet. Precis som en rad individuella idrottare, däribland skidåkarna Marcus Hellner och Petter Northug.

Sedan Red Bull kontrakterade Matt Haag gör de allt för att han ska prestera på topp i krigsspelet "Call of Duty", precis som vilken idrottsman som helst.

Hela Haags lag, Optic, har i perioder inkvarterats i en strandvilla i Los Angeles. Här matas de med chiafrön och annan hälsokost.

Haag har fått sin hjärnaktivitet när han spelar uppmätt och analyserad för att hans fysiska träning ska kunna anpassas och göra honom till en ännu bättre Call of Duty-soldat.

Tillsammans med lagkompisarna genomför han yogaövningar anpassade för att motverka stela handleder efter timmar framför dataskärmarna.

Inte helt nödvändigt, kan tyckas, men onekligen ännu ett steg i sportens utveckling.

Haag lade fram till nyligen upp videoklipp av där han spelar "Call of Duty" på Youtube. Nu betalar den amerikanska e-sportjätten Major League Gaming (med samma slags logotyp som proffsligorna för basket och baseboll) för ensamrätten att sända hans spelsessioner.

Hans övriga Youtube-klipp tillhör fortfarande den procent av sajtens kanaler som har flest prenumeranter och hans årsinkomst för 2014 landade på drygt sex miljoner kronor.

E-sportsändningarna har också tagit klivet från stream till mainstream.

SVT har sedan flera år tillbaka sänt från tävlingarna på Dreamhack i Jönköping.

2014 blev ESPN, Nordamerikas största sportkanal, först med att sända en e-sporttävling i konventionell amerikansk tv.

Landet som tar e-sport på större allvar än något annat är dock Sydkorea.

Det koreanska e-sportförbundet lyder både under landets kulturministerium och idrotts- och turismministerium.

Medan svensk och amerikansk tv gör något enstaka nedslag per år i e-sportvärlden har koreansk tv sänt Starcraft-matcher sedan början av 2000-talet. Ett flertal kanaler slåss om sändningsrättigheterna.

"Starcraft", och senare "Starcraft 2", är de största spelen. Och sydkoreanerna är fullständigt överlägsna.

Vid senaste Dreamhack i Jönköping var 18 av 20 spelare sydkoreaner. Det blev som vanligt en intern uppgörelse där spelare från andra länder var chanslösa.


Lika snabbt som en karriär kan lyfta kan den också ta slut för en professionell gamer. Reflexerna kommer börja mattas för 22-årige Matt Haag under de kommande åren och göra det svårt för honom att stanna kvar i toppen.

Till New York Times säger han:

– Jag tänker på min framtid minst tio gånger om dagen. Vad händer om allt det här plötsligt är borta? Om folk inte längre tittar på min livestream eller klickar på mina Youtube-videos?

Prispengarna från Atlanta, drygt 800 000 kronor vardera till medlemmarna i Titan, och mängder av nyblivna fans som följer Andreas Christmansson på Twitter och när han spelar "Smite".

Det låter som att drömmen är uppfylld för en 22-årig heltidsspelare.

– Man har ju blivit lite småkändis inom "Smite"-communityn. Det är ju lite overkligt. Folk som messar en inne i spelet hela tiden. Det är jobbigt ibland att svara på allas meddelanden men för det mesta är det kul att få mer uppmärksamhet och lite fler följare på Twitter.

Men det Andreas Christmansson pratar nästan lika mycket om som allt det positiva är vad han och laget kunde gjort annorlunda för att vinna.

Årets världsmästerskap i "Smite" var det första, med den tredje största prispotten någonsin för en e-sportturnering, och Andreas Christmansson vill nå ännu högre.

– Vi hade datorer på hotellet och hade kunnat värma upp och föbereda oss mer än vi gjorde. Pumpa upp oss inför finalen. Men vi skulle upp på scenen och visa upp oss och det var en massa grejer som kom i vägen för själva spelandet. Mycket bortkastad tid.

– Om vi kommer dit igen, till en så stor tävling, då kommer jag göra mycket annorlunda. Göra ett bättre schema med struktur på när vi ska gå upp på morgonen och planera matcher och så. Jag lärde mig mycket om hur man borde planera och man kan ju tänka ut hur mycket strategier som helst.

Men kan du ändå vara glad över att ni faktiskt blev tvåa?

– Oh, ja. Jag trodde vi skulle åka ut redan i Tyskland. Egentligen var vi bara glada. Det var ju jättekul.

Andreas Christmansson behöver inte oroa sig lika mycket som Matt Haag över när karriären ska ta slut. "Smite" kräver inte samma extrema reaktionsförmåga som spel av samma typ som "Call of Duty".

– I "Smite" handlar det mer om att man måste tänka ett steg längre än de andra och att ta bra beslut under press. Jag tror definitivt man kan spela sådana här spel högre upp i åldrarna.

– Men det är klart att man kommer försöka vara lite sparsam med pengarna och börja lägga en grund. Man kanske inte klarar av att komma till några fler stora tävlingar.


Åter till frågorna som varit inbakade i all e-sportbevakning på bred front under 2000-talet: Är det ett riktigt jobb att spela datorspel? Är det här verkligen en sport?

Andreas Christmansson har ett snabbt och slagkraftigt svar:

– Alltså... folk som säger att det bara är ett spel. Ja? Fotboll är väl också bara ett spel? Allt handlar ju om entertainment och om man inte kan kalla e-sport för ett jobb, då kan man inte kalla fotboll för ett jobb heller.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!