Det är svenskarna som fixar filmljudet

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
OSCAR-VINNARE! Per Hallberg. Foto: ALL OVER PRESS
Foto: All Over Press, Reuters

Svenskt ljud låter bäst.

En ölänning och en skåning tog hem Oscarstatyetter som årets ljudläggare - och det var tredje gången de belönades av den amerikanska filmakademin.

Filmljud handlar inte bara om att panga på även om actionrullar ofta vinner priserna.

- Det gäller att tillföra sådant som inte är uppenbart i bilder och dialog, sådant som händer i huvudet på rollkaraktärerna, säger Klas Dykhoff, professor i filmljud.

Paul NJ Ottosson och Per Hallberg delade priset för bästa ljudredigering och fick var sin statyett. De hyllas för sina insatser i två filmer som både innehåller dramatiskt kraftfullt actionljud och perioder av tystare raffinerad spänning.

Hallberg belönas för Bondfilmen "Skyfall", medan Ottosson tar hem priset för "Zero dark thirty", som handlar om jakten på Usama bin Ladin.

Filmkritikern Guy Lodge berömmer i branschorganet Hitfix Ottossons "muskulösa men utsökta konstnärskap".

"Det är en film som tar ett uppfriskande underdrivet grepp på ett område som Hollywood tenderar att fylla med kakofoniskt fyrverkeri", skriver Lodge och fortsätter:

"Publiken kommer naturligtvis mest att känna effekterna av Ottossons arbete i filmens dunkande actionscener som kulminerar i en nervpirrande kommandoräd mot Usama bin Ladins förläggning, men lyssna närmare så är det lika rik ljudtextur i filmens tystare sekvenser från CIA:s kontor."

Ljuddesignern Bo Persson, som var Oscarnominerad förra året, har lika varma ord för Per Hallbergs film "Skyfall".

- Filmen innehåller både minimalistiskt och mycket ljud. Den är ett fint avvägt, avstämt, komponerat verk. Ljudet är som musik för öronen, som en kurva som följer med handlingen och personerna där de befinner sig i handlingen, säger Bo Persson, som efter fjolårets nominering blev medlem i filmakademin och därför fick vara med och rösta i år.

- Både Per och Paul har hög konstnärlig integritet. De är lyhörda och kan jobba i team, kan leda grupper på 10-20 personer. Det är deras stora styrka.

- De kan förverkliga regissörens intentioner. Det gäller att inte göra sin egen sväng. Ljudet ska gå hand i hand med innehållet, säger han.

Bo Persson förklarar att den digitala utvecklingen har revolutionerat ljudredigeringen. Nya hjälpmedel kommer hela tiden och det finns snart inga begränsningar. Det finns stora mängder förinspelat ljud, ljudläggarna har hela "bibliotek" att välja från. Men han säger att många trots allt saknar det gamla analoga ljudet från den tid man använde magnetband - och försöker därför återskapa det analoga bruset.

- Det analoga ljudet var lite varmare och rundare, kanske naturligare. Det låg närmare våra röster. Det digitala är mera kliniskt. Så en del lägger på plug-ins som genererar brus, säger Bo Persson.

Paul NJ Ottosson, som fyllde 47 i går, kommer från Lönsboda i Skåne och har jobbat i USA sedan 1992. Han fick två Oscar för ljudet i filmen "The hurt locker" 2010, vilken precis som årets film regisserades av Kathryn Bigelow. Sex år tidigare nominerades han för "Spiderman 2".

Vilka egenskaper är viktiga hos en bra ljudredigerare?

- Att man förstår filmen och karaktärerna och kan komplettera deras egenskaper med ljud i filmen. Det är som att skriva musik med ett annat medium, verklighetens ljud, svarar Paul NJ Ottosson i mejl till Expressen.

Vad gör dig så framgångsrik?

- Många regissörer och filmredigerare tycker att jag är väldigt känslig for alla detaljer och nyanser som en film har och att jag kan komplettera deras arbete och göra filmen bättre.

Vad är du speciellt nöjd i den prisbelönta filmen?

- Min film "Zero dark thirty" är väldigt speciell då det är mycket lite musik, vilket innebär att bördan ligger på mig att förstärka filmens handling och personer.

Hur känns det att vinna igen?

- Fantastiskt, det är min tredje gång nu men det känns fortfarande lika bra, kanske bättre. Nu känns det att de andra inte var ren tur, att ens arbete uppskattas för vad det är. Tyvärr vann ingen annan från min film så jag får hålla fanan högt för oss alla, skriver Ottosson i mejlet.

I en tidigare intervju berättar han för nyhetsbyrån Reuters om sitt arbete. Han ger en fascinerande inblick i hur det Oscarbelönade ljudet i filmen "The hurt locker" kom till.

I början av filmen finns en scen som i extrem slowmotion visar hur en soldat dödas av en exploderande bomb. Ottosson förklarar att den som befinner sig mycket nära en explosion inte dödas av splitter utan av den tryckvåg som kommer före allt annat.

- Sån här extrem slowmotion ser man aldrig i verkliga livet, men det är en mycket viktig del av storyn för att folk ska förstå vad som händer, säger Ottosson till Reuters.

- Tryckvågen kommer in i din kropp genom munnen och näsan och spränger bokstavligen varje blodåder i din kropp, så du dör innan du hör den och långt innan något annat träffar dig.

Ottosson illustrerar ljudmässigt tryckvågens verkan i kroppen. När tittarna hör den verkliga explosionen är mannen redan död, så de har hittills uppfattat hela explosionen "genom honom".

Därefter övergår filmen till mera realistiska ljud och nu hör tittarna vad som händer på samma sätt som de andra soldaterna längre bort hör det.

Per Hallberg, 54, från Öland har tidigare fått Oscar för "Braveheart" 1995 och "The Bourne ultimatum" 2007. Han var även nominerad för "Face off" 1997. Han kom till Los Angeles 1995 för att hälsa på sin dåvarande flickvän och hamnade i filmbranschen av en slump.

Han har i 25 år samarbetat med ljudredigeraren Karen Baker Landers och de fick också årets Oscar tillsammans.

- Vi lyckades verkligen göra något nytt med Bond, samtidigt som vi lyckades tillfredsställa de gamla Bond-fansen, sade Per Hallberg till TT Spektra efter prisutdelningen.

Klas Dykhoff, professor i filmljud vid Stockholms dramatiska högskola, förklarar att filmljudet började lyfta i början av 1960-talet då franska filmskapare använde ljud mera kreativt än tidigare.

Franska regissörer som Godard, Truffaut och Tati påverkade i sin tur ledande amerikaner som Coppola och Scorsese på 1970-talet.

- Det stora språnget för filmljudet kom på 1970-talet när man började göra flerkanalsstereo, Dolby. Då blev man tvungen att anlita flera ljudläggare. Då hände något med filmljudet, säger Klas Dykhoff.

- Då kom det stora skiftet. Sedan dess har vi haft den digitala revolutionen, men det är ingen konstnärlig revolution. Ljudanläggningarna är betydligt mera komplexa än under den analoga tiden, men tänket är det samma, säger han.

Dykhoff påpekar att både ljudet i rena actionfilmer - explosioner, biljakter, skottlossning - och mera psykologisk ljudläggning kräver stor skicklighet

- I actionfilmerna måste man hitta ljud till händelserna som gör att de framstår som realistiska. I andra filmer handlar det om subjektivt ljud, hur människor upplever situationen, vilka ljud de uppfattar som viktiga. Det är olika typer av ljudläggning, säger Klas Dykhoff.

3 kända ljudläggare

Har fått sju Oscar.

Gary Rydstrom, 53. Han har vunnit sju Oscar och nominerats för Oscar åtta gånger. Han vann två Oscar (ljud och ljudredigering) för "Terminator 2" 1992, "Jurassic Park" 1994 och "Rädda menige Ryan" 1999. Han belönades också för "Titanic" 1998.

Darth Vaders väsande.

Benjamin Burtt, 64. Har arbetat med stora regissörer som George Lucas och Francis Ford Coppola. Fick sin första Oscar för "E.T." 1983. Mest känd för ljudeffekterna i "Stjärnornas krig" där han bland annat skapade Darth Vaders otäcka tunga andningsljud.

Känd för Gudfadern.

Walter Murch, 69. Murch fick sin första Oscar för "Apocalypse Now" 1980. Känd för sitt arbete med "Gudfadern" och "Sista natten med gänget". Brukar säga att han arbetar stående eftersom en ljudredigare jobbar som "dirigenter, hjärnkiruger och kockar".