Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Degen som ger
deg till tillverkarna

Vi vill spara tid och då lägger vi i stället mer pengar på livsmedel som är "förberedda", till exempel färdig pizzadeg.

Mjöl, vatten, olja, salt och jäsningsmedel.

Mer än dessa billiga ingredienser behövs inte för att på tio-femton minuter svänga ihop en egen pizzabotten.

Ändå såldes det i fjol över tre miljoner färdiga pizzadegar.

Och det är till stor del franska ambassadens och entreprenören Ingemar Bergqvists förtjänst.

Nu följs trenden med så kallade "bekväma livsmedel" upp med färdigkokta och skalade ägg och stekfärdig pannkakssmet på påse.

Vilka?

Åsa Britt Hermansson, retail services director på dagligvaruanalysföretaget Nielsen. Förklarar att folk vill spara tid.

Ingemar Bergqvist, vd för importfirman Food Broker. Tog den färdiga pizza- degen till Sverige.

Kristin Pallman, marknadsansvarig på Stjärnägg. Säger att det är svårt att koka ägg så att de blir perfekta.

Magnus Franzén, delägare i PF Food. Kom tillsammans med en reklambyrå och Stjärnägg på att sälja färdigkokta ägg i singel- och duopack.

Jessica Collin, varumärkesansvarig för Delizie, som konkurrerar med Sara Lee om färdig pizzadeg. Berättar att företaget sålt hundratusentals pizzakit och att efterfrågan ökar.

Vad?

Efterfrågan på så kallade "bekväma livsmedel" - som är förberedda eller färdiga - ökar. Nu vill svenskarna ha färdigkokta ägg, färdig pannkakssmet på påse och färdig pizzadeg.

Man skulle kunna tro att den färdiga pizzadegen kommer från pizzans högborg, italienska Neapel. Men så är inte fallet.

- Nej, det är franska Eurodough som ligger bakom konceptet, säger Ingemar Bergqvist, vd för importagenturen Food Broker.

Ingemar Bergqvist, som jobbat 20 år på kaffe- och delikatessföretaget Arvid Nordquist, minns att franska ambassaden i Stockholm för sex år sedan kontaktade honom för att sälja in Eurodoughs produkter.

Han träffade fransmännen på Hotel Tapto Clarion Collection på Östermalm i Stockholm.

De visade honom förpackningar med färdig smördeg, filodeg, pajdeg och pizzadeg under namnet Croutipaté.

- Och jag insåg direkt att detta faktiskt är produkter som tillför mervärde, minns Ingemar Bergqvist.

Men det tog tid att övertyga de svenska handlarna. Icas huvudkontor var tveksamt. Ingemar Bergqvist gav sig då ut i landet för att övertyga de enskilda butiksinnehavarna.

Bäst gick det på Ica Maxi i Haninge, där Kerstin Svedberg på Ingemars inrådan demonstrerade pizzadegen så bra att kunderna köpte slut på lagret.

Men själva namnet - Croustipaté - funkade inte alls.

- Folk trodde att det var fråga om paté, så vi fick byta varunamn, förklarar Ingemar Bergqvist.

Det franskklingande Croustipaté ersattes med Sara Lee, som är namnet på det amerikanska företag (som i sin tur är uppkallat efter bagerientreprenören Charlie Lubins dotter Sara Lee) som äger Croustipaté.

Och efter två år hade Ingemar Bergqvist fått in Sara Lee-degarna i sortimentet hos dagligvarujättarna Ica, Axfood (Hemköp, Willys), Coop och Bergendahls (City Gross).

- Knepet är att göra rätt jobb på Ica. Då vill Axfood och Coop också ha varorna, säger Ingemar Bergqvist.

En viktig milstolpe var när Icas kundtidning "Buffé" 2007 hade reportage där Sara Lee-pizza- degen ingick i receptet.

I dag har Ingemar Bergqvist 15 anställda som hjälper till att marknadsföra Sara Lee-produkterna i Sverige.

Statistik från det europeiska huvudkontoret i Frankrike visar att det i fjol såldes 2,4 miljoner paket med Sara Lee-degar, varav 80 procent pizzadegar, i Sverige.

Men företaget är inte ensamt om att vilja tjäna pengar på trötta småbarnsföräldrar och andra som vill spara tid på att slippa knåda ihop en pizzabotten.

Ica har börjat sälja pizzadeg under sitt eget varumärke och den står för ungefär en tredjedel av all färdig pizzadeg som Ica säljer.

I höstas lanserade dessutom det svenska familjeföretaget Di Luca & Di Luca pizzadeg under varumärket Delizie.

- Senaste månaden ökade vi med 97 procent, säger Jessica Collin, varumärkesansvarig för Delizie.

Siffror från dagligvaruanalysföretaget Nielsen visar att kalla degprodukter i Sverige i fjol omsatte 134 miljoner, vilket är en ökning med 27 procent jämfört med året före och en fördubbling jämfört med för fyra år sedan.

Och pizzadegarna banade väg för andra nymodigheter, som i livsmedelsbranschen går under benämningen "bekväma livsmedel".

2010 presenterade Skåneföretaget United Pancakes från Kågeröd en färdig pannkakssmet med god hållbarhet på påse. Försäljningsargumentet var: "Alla kan nu enkelt göra pannkakor á la minute utan onödigt slabb i köket".

Och det gick hem. Ica, Axfood och andra dagligvarukedjor började sälja pannkakssmeten och i dag finns även våffelsmet och smet för amerikanska pannkakor på påse.

- Vi säljer en halv miljon påsar om året i Sverige och efterfrågan är ännu större i Norge, säger avgående vd:n Mats-Ola Kindstedt.

En annan uppstickare som lyckats är PF Food som tillsammans med Stjärnägg lyckats få svenskarna att köpa färdigkokta, skalade ägg.

- Min bror Mårten gjorde år 1990 revisionen för McDonald's och reagerade på hur dyra ägg de köpte. Det visade sig att äggen var kokta och skalade. Vi tänkte att den detaljen kan nog vi fixa och så köpte vi in en skalmaskin från Danmark, säger delägaren Magnus Franzén.

I början sålde man skalade ägg till restauranger, kryssningsfartyg och företag som gjorde äggmackor till bensin- stationerna. Men en vinterdag 2010 när Stjärnägg hade samlat Magnus Franzén och ett gäng matentreprenörer för ett brainstormingmöte på Stjärnäggs reklambyrå Food & Friends på Nybrogatan i Stockholm kom de på idén att sälja färdigkokta och skalade ägg direkt till konsumenter.

- Hemligheten är att äggen ska vara lagom "gamla". När de är 10-14 dagar går det bäst att skala dem utan att vitan följer med, avslöjar Magnus Franzén, vars fabrik skalar 50 000 ägg om dagen.

I höstas började äggen, som från början fanns duopack, att säljas på Ica och City Gross och vid årsskiftet lanserades även singelpack. Nu kan kunder på Press- byråer, bensinstationer och så gott som alla matvaruaffärer köpa äggen.

- Det kan låta enkelt, men att koka ägg perfekt är faktiskt en konst. I dag är många väldigt medvetna om vad de stoppar i sig och många som äter efter LCHF, GI och andra dieter vet att ägget är näringstätt och mättande och har ett lågt GI och kalori- antal. Det ska vara lika lätt att köpa ett ägg till mellanmål som en chokladbit, korv eller bulle, säger Stjärnäggs marknadsansvariga Kristin Pallman.

Framöver kan vi vänta oss att skivade, klyftade och stekta ägg i butikernas kyl- diskar, om man ska tro äggproducenterna.

Åsa Britt Hermansson, som är retailer services director på dagligvaruanalysföretaget Nielsen och har koll på det mesta i branschen, säger att trenden är den samma i hela världen.

- Folk vill spara tid. Bekvämlighetsfaktorn är hög när man är på väg hem från jobbet. Färdigkokta ägg, färdig pannkakssmet och färdig pizzadeg är lika välkomna genvägar som Linas matkasse och andra koncept, säger hon.

Och när företagen vill tjäna mer pengar är det smart att förädla produkterna. Mjölk blir till keso, keso smaksätts med örter och ofta säljer man müsli, bär och nötter i samma förpackning som yoghurten eller keson.

- Ju fler sådana här "bekväma livsmedel" det finns, desto mer kan branschen tillfredsställa kundens önskemål på dagens utbud, fortsätter Åsa Britt Hermansson.

Men det tycks finnas gränser för hur långt svenskarna är beredda att gå.

- Jag försökte sälja färdiga mixer för pepparkaka och sockerkaka, men fick inte folk att gå från pulvervarianterna till flytande, färdig smet. Och kanelbulledeg på rulle som man bara behöver skiva upp och grädda tycks heller inte vara populärt. Folk vill lägga en sista hand på produkterna för att de ska kännas hemgjorda, säger Food Brokers Ingemar Bergqvist.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!