Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Cirkeln är sluten för charterturismen

CHARTERRESENÄR. Lasse Åberg som Stig-Helmer Olsson i den första Sällskapsresanfilmen.. Foto: SF

Inför en charterresa 1962 till Gran Canaria fick svenskarna följande packråd:

"Smoking och aftonklänning är frivilliga - mörk kostym går bra överallt."

Sedan dess har det hänt en del.

FAKTA

Finns det svenskt kaffe på Hotellet?

Pilgrimer var först

De första kompletta paketresorna syddes ihop i Venedig på 1300-talet - med resor till Det heliga landet (Palestina). I resans pris ingick båtfärden, måltider med vin, inkvartering, åsne- och kamelturer - samt mutor.

(Källa: Boken Charterhistoria av Thomas von Seth)

I reklam­filmen låter skådespelaren Mads Mikkelsen kavajen glida ner på hotellsängen. Han knyter upp slipsen, stänger sin laptop och stegar mot poolen medan han knäpper upp den vita skjortan.

Tv-reklamen zoomar in en resenär långt från nid­bilden av en charterturist. Det är svårt att tänka sig Mikkelsen stämma upp i allsång i träningsoverall på ett välkomstmöte med reseledarna eller shortsklädd delta i applåderna när det chartrade planet tar mark på Cypern.

Han liknar mer de allra första charterturisterna som flög till Mallorca i maj 1955. De klädde upp sig inför resan - herrarna i kostym med slips eller fluga, damerna i dräkt - och skålade i kristallglas på planet. I en bok från 1962 om charterresan till Gran Canaria fick resenärerna följande råd för sin packning: "Smoking och aftonklänning är frivilliga - mörk kostym går bra överallt."

1968 RETROSEMESTER. Svenskarna åker troget på drygt två miljoner charterresor om året. Foto: Foto: Fritidsresors katalog Däremellan har chartern varit folklig, träningsoverallsbeklädd och en smula töntig. I och med Mads Mikkelsens eleganta och självsäkra charterresenär med en air av business-class sluts cirkeln.

 Jan Carlzon, tidigare vd för bland annat Ving och SAS, var med och utvecklade den moderna charterresan. 1967 när han började på Ving var flygturism något nytt.

- I princip bestod charter av flyg, busstransfer och hotell. Charterverksam­heten stod inte heller prestigemässigt särskilt högt, säger Carlzon.

De utvecklade chartern till det som i dag är den moderna sällskapsresan, med speciella golf-, fiske- och motions­resor.

- På så sätt blev sällskapsresan rumsren. Det var inte längre en skandal­­­­- om­susad bransch med förseningar och dubbelbokade hotellrum, säger Jan Carlzon.

I dag är resenärerna resvana, själv­ständiga och med stor integritet, betonar Lottie Knutson, kommunikations­direktör på Fritidsresor.

- Man reser inte charter för att bli omhändertagen, utan för att det är bekvämt. De som klagar och kräver mest - som tar mest tid av våra reseledare - är resenärerna som ratat paket­resan och bara köpt en flygstol.

Dagens klassiska charterturister är barnfamiljerna, som helst bor med andra svenskar, gärna all inclusive. De vill ha tillgång till barnklubb, köttbullar och mos samt svenska krav på säkerhet vad gäller barnstolar och skötbord.

Men resande har inte alltid varit en självklarhet för alla - tvärtom.

- Att flyga utomlands var oerhört exklusivt före chartern och något som var få förunnat. I början var det också begränsat vart vi fick flyga. Jag kommer ihåg när vi fick chartertillstånd till Ceylon 1970. Det var stort och fascinerande. Att flyga till Bangkok fanns inte på världskartan, säger Jan Carlzon, före detta vd på Ving och SAS.

De första charterresorna från Sverige gjordes på 1950-talet. För första gången fick vanliga människor möjlig­heten att flyga utomlands, berättar författaren och branschspecialisten Thomas von Seth, som skrivit boken Charterhistoria (Vivlio förlag).

- Charterns affärsidé - stora volymer paketresor med garanterat fullbokade plan och hotell, vilket pressar priserna - var densamma då som nu. Sverige var inte drabbat av andra världskriget som andra länder. Många hade råd.

1951 infördes dessutom rätten till tre veckors semester. 1963 fick vi fyra veckor och 1978 hela fem veckor. Folk hade inte bara råd, utan också tid, att turista och svenskarnas charterresor passerade en miljon årligen.

De första paketresorna rullade utomlands med buss och tåg. Hans-Erik Börjesson var drygt 20 år när han arrangerade första chartern till London. Bussen fylldes av ett folkdanslag från Norrköping den 13 maj 1951 - och väl hemma igen räknade Hans-Erik ut att han gått med över 5 000 kronor i vinst. Detta gav honom så starka skuldkänslor att han skickade tillbaka hälften till resenärerna...

Men det var flyg­resorna till Mallorca som blev genombrottet för svensk charter. De första åren på 50-talet åkte cirka 500 svenskar om året till "lugnets ö".

Premiärturen till Kanarieöarna lyfte 1956. Den tidens flyg klarade inte så långa resor; planet mellanlandade i Zürich och Barcelona där passagerarna fick hjälpa till att sopa snö från flygplansvingarna. Väl framme på Teneriffa togs svenskarna emot av röda mattan och stadens borgmästare.

Tio år senare hade de 500 svenskar som årligen besökte Mallorca växt till 40 000. En mängd charterbolag startade, konkurrensen ökade och med det sjönk priserna. Ett av de nya flygbolagen var Scanair - som krävde av flygvärdinnorna att de skulle kunna tre språk, och vara singlar. Den som gifte sig fick sparken.

Under 1970- och 80-talet jobbade musikern och ståupparen Lennie Norman på svenska charterorter på Mallorca och Kanarieöarna tillsammans med sin pappa Charlie Norman.

- Jag högaktar chartern eftersom den öppnade dörrarna för resande. På 1970-talet var det en jävla utflykt att åka till Spanien, säger han på en knastrig telefon från Mallorca.

Kärleken till den klassiska svenska charterorten har inte avtagit.

- Jag var här första gången 1965 och Mallorca är verkligen favoriten. Det är en oslagbar ö. Jag tror att jag stannar en vecka till, säger Lennie Norman.

Det var under 1970- och 80-talet som charterindustrin verkligen blomstrade. 1980 kom filmen som har präglat generationers bild av turistande svenskar - Sällskapsresan. Lasse Åbergs film om Stig-Helmers resa till Gran Canaria sågs av 2,8 miljoner svenskar när den släpptes.

- Chartern hade växt till en mass­rörelse och alla kunde känna igen sig - eller känna igen grannen, säger Lasse Åberg. En anledning till publiksuccén tror jag var att filmen faktiskt inte överdriver så mycket.

Lasse Åbergs första sällskapsresa privat gick till Italien när han var 18 år:

- Jag reste med Ungdomens resebyrå, paketpris 200 kronor. Efter två mellanlandningar kom vi till Nice där vi hoppade in i bussen till San Remo.

Den svenska chartern är ett fenomen, menar Åberg.

- Utan den hade vi inte varit lika beresta och känt oss lika internationella i dag.

Lasse Åbergs gode vän, då vd för SAS, Jan Carlzon hade en mindre roll i uppföljaren Sällskapsresan 2 - Snowroller.

- Jag skulle spela servitör och anlände till inspelningen i en skidoverall. Under den hade jag svarta byxor, vit skjorta och fluga. Jag kände mig som vilken James Bond som helst. Det var min mesta machoroll.

Trots att filmerna driver en smula med charterresandet skrattar Jan Carlzon gott åt minnet:

- Filmen är så autentisk som den kan bli. Alla händelserna har på ett eller annat sätt utspelat sig i verkligheten.

Det var på det glada 80-talet. För ungefär tio år sedan spådde många charterbranschens död. Med internet och nya lågprisflyg skulle de beresta svenskarna bli sina egna rese­fixare.

Och enligt Vagabonds resebarometer har reguljärflyget susat om charterflyget som det vanligaste sättet att ta sig till semestermålet.

Många svenskar är numera charterproffs och vill inte köpa ett färdigt paket utan på egen hand designa sin vistelse.

- De stannar inte på anläggningen, säger Lottie Knutson, kommunikationsdirektör på Fritidsresor. De köper en smidig paketresa. Sen hyr de bil och upptäcker omgivningarna - besöker en vingård, eller checkar in på ett spännande pensionat.

Ändå åker vi troget på drygt två miljoner charter­resor om året, berättar Hans Remvig på Resurs AB som ansvarar för Rese- och Turistdatabasen TDB.

- Chartern står för 17-18 procent av svenskens utlandsresor där även jobbresor räknas in. Antalet charterresor har varit rätt konstant de senaste tio åren.

De klassiska solmålen är populärast - vi köper en kontrast till kyla, mörker, stress. Nu i sommar toppar de fem res­målen Antalya, Mallorca, Cypern, Rhodos och Kreta, enligt en Sifo-undersökning beställd av Resia.

Turkiet är solklart störst på sommaren, och Thailand på vintern. Samtidigt växer svenskarnas intresse för paket­resor västerut - till USA, Mexiko och Karibien.

2012 är ett magiskt år för resandet. För första gången åker mer än en miljard människor utomlands som turister på ett år, enligt världsturismorganisationen UNWTO.

1982 POPULÄRT. Gymnastik är en klassisk aktivitet för charter­turister Jan Lundin, vd för Rese- och turist­näringen i Sverige (RTS), tror att resandet från tillväxtekonomier som Indien och Kina kommer att öka dramatiskt framöver.

- Däremot kan man ana en viss mättnad i väst. Vi ser oss om efter nya res­upplevelser. Ekoturismen kommer starkt: att resan gynnar lokalbefolkningen, djur och natur på resmålet. Fler åker utomlands för att volontärjobba för en god sak.

Chartern i form av kunskapsresa blir populärare - att kombinera semestern med en matlagningskurs, eller yoga­träning - samtidigt som barnen lär sig måla akvarell eller pluggar ett språk.

Researrangörerna satsar också på allt från extra lyxiga boenden med egen pool eller gayvänliga regnbågshotell till speciella singelboenden - med stora enkelrum och myllrande hotellbar - och barnfria kärlekshotell för par. Chartern fortsätter att utvecklas. Och svenskarnas kärlek till det praktiska resandet kommer att finnas kvar även i framtiden, siar Jan Lundin:

- Det prisvärda och enkla med charter är trots allt svårslaget.

 

Anna Nyberg

anna.nyberg@expressen.se

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!