Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Black Friday – julafton för de shoppingsugna

Black Friday-fenomenet har spridit sig över hela världen. I Sverige är det ganska nytt, men i USA är det sedan länge årets stora shoppingdag. Foto: Ray Tang/Rex
Agneta Lilja.
"Utvecklingen går snabbt, vi märker verkligen en kraftig ökning av intresset för Black Friday," säger Carin Blom.
"Det här är ett kommersiellt jippo som ska locka oss att köpa julklappar, säger forskaren Eva Ossiansson, expert på marknadsföring. Foto: Anders Ylander

Julhandeln får en rivstart på fredagen med en ny köpfest som börjar slå rot i Sverige.
Det är amerikanarnas Black Friday, svarta fredagen, som trots sitt dystra namn är en yster shoppingorgie med kassaklirr och kundkaos.
– Det här är ett kommersiellt jippo som ska locka oss att köpa julklappar, tidigare och mer, säger forskaren Eva Ossiansson, expert på marknadsföring.

Black Fridays "svarta" Historia

Beskrev finanskris år 1869

Den första kända användningen av uttrycket "Black Friday" syftar på en amerikansk finanskris som utlöstes av att guldmarknaden kraschade den 24 september 1869. Därefter följde flera svarta fredagar genom åren som den tyska börskraschen 1927 samt en rad olyckor och katastrofer.

På 50-talet betecknade det köpruschen i USA

Begreppet Black Friday började användas först på 1950-talet för att beteckna köpruschen och kaoset efter Thanksgiving-helgen. Det var i storstaden Philadelphia där polisen kämpade för att hålla ordning på de stora folkmassorna med dels förortsbor, dels turister som vällde in. Människorna skulle både shoppa och se den stora årliga matchen mellan flottan och armén, som gjorde upp om vem som var bäst i amerikansk fotboll. För poliserna var det en "svart fredag" med mycket oroligheter och brottslighet - och extra långa arbetspass.

Beskrivning ändrades på 80-talet

Affärsmännen gillade inte den negativa klangen, så på 1980-talet kom de på en annan förklaring. Black Friday skulle betyda att man gick över från förlustsiffror, som brukade föras in i rött i räkenskaperna, till vinst som skrevs med svarta siffror! Den förklaringen blev populär över hela USA - och nu också i Sverige.

En ny kommersiell högtidsdag vinner insteg i Sverige. För tredje året anordnar handeln en Black Friday - och i år verkar denna kolossala megasuper-rea få sitt stora genombrott.

I USA är Black Friday sedan länge årets stora shoppingdag. Den kommer alltid efter helgen Thanksgiving, som infaller fjärde torsdagen i november, och den är en klämdag när amerikanarna med novemberlönen i hand har tid att gå i affärer.

Det olycksbådande namnet ger associationer till börskrascher och andra olyckor, men syftar - åtminstone enligt en tolkning - på att det är den dag när handlarna går över från röda minussiffror till svarta vinstresultat.

Hoppas att Black Friday får fäste

Nu hoppas den svenska handeln sedan några år att denna amerikanska tradition ska få fäste också här. De första två åren var det främst e-handeln som rapporterade positiva resultat. Men i år räknar branschen med att kunderna inte bara ska beställa via nätet utan också strömma till butikerna.

– Utvecklingen går snabbt, vi märker verkligen en kraftig ökning av intresset för Black Friday. Enligt vår undersökning planerar i år cirka 30 procent av företagen någon form av aktivitet den dagen, jämfört med 19 procent förra året, säger Carin Blom, konsult på HUI Research (tidigare känt som Handelns utredningsinstitut).

– E-handlare införde Black Friday i Sverige, trafiken på e-handelssajter är väldigt stark jämfört med en vanlig fredag. Förra året hakade flera kedjor på. I är det ännu fler.

– Det här är ett nytt sätt att dra i gång julhandeln. December är årets absolut viktigaste försäljningsmånad. Nu kanske köpen förskjuts lite till november, säger hon.

Vana vid rea

Carin Blom förklarar att svenskarna är "readrivna", alltså vana vid reor hela tiden och väntar in dem. Handeln måste därför försöka se till att det inte bara blir en tillfällig topp under fredagsrean, så att de kan hålla i gång försäljningen fram till jul - och ta fullt betalt under den tiden. Hon säger att det kan lyckas eftersom Black Friday inte är en klämdag här och människor därför inte har möjlighet att utnyttja readagen till fullo.

– De svenska konsumenterna har det gott ställt. De har bra sparande och ordentliga reallöneökningar. Så det finns utrymme för sådana här kampanjdrivna försäljningsdagar, säger Carin Blom.

Många företag utsträcker rean till en Black Weekend som börjar på torsdagen och fortsätter över veckoslutet. Den amerikanska e-handelns speciella måndagsrea, Cyber Monday, verkar dock inte slå igenom i Sverige eftersom fredagen redan är näthandelns speciella dag.

 

LÄS ÄVEN: Så blir du en vinnare på rean

Black Friday störst på e-handel

Förra året var Black Friday den största e-handelsdagen här. Försäljningen uppgick till nästan två miljarder kronor den dagen, en ökning med 50 procent jämfört med samma dag 2013, rapporterar Dagens Handel. Enligt det digitala rabattkodsföretaget Cuponations prognos kommer årets Black Friday att slå alla försäljningsrekord i den svenska näthandeln. Sökningarna på nätet ökar med 83 procent jämfört med förra året och e-försäljningen ökar från cirka två till cirka tre miljarder kronor - om prognosen slår in. Det innebär att omsättningen under den svarta fredagen blir större än någon annan dag under julhandeln, skriver Dagens Handel.

– Jag tror att Black Friday kan ha framtiden för sig i Sverige, även om det ännu är för tidigt att se vartåt det lutar. Vi som handlar gillar nya upplevelser. Vi tar till oss det som är kul och annorlunda, säger universitetslektor Eva Ossiansson, expert på varumärken och marknadsföring vid Handelshögskolan i Göteborg.

– Både kunder och affärsidkare är nyfikna på det här nya evenemanget. Det är ett tacksamt jippo att hänga upp handeln på. Ju mer genomslag det får desto lättare blir det att bygga vidare och få det att ta fäste.

– Julhandeln är extremt viktig. Det är lite känsligt med ett engångstillfälle för att sedan övergå till ordinarie priser i december. Om det finns väldigt många reor kan reapriset bli normalpriset, säger hon.

Traditionellt har den svenska julhandeln startat på skyltsöndagen, första advent. Nu verkar Black Friday bli startskottet för denna handelns viktigaste period under året. Precis som i USA där omsättningen det här veckoslutet förra året var motsvarande cirka 440 miljarder kronor. I USA har många ledigt från jobb och skolor eftersom fredagen är en klämdag. De har tid att köa, många sover till och med utanför butikerna för att komma in först.

I Sverige startade det lite trevande 2013. Förra året anslöt sig flera ledande företag som CDON, Mediamarkt, Elgiganten, Lekmer, Siba, Webhallen, Apple och Swedish Hasbeens. I år blir det många fler - och flera har höga förväntningar.

Elgiganten råknar med en miljon

Elgiganten räknar med "nära en miljon kundbesök och nya försäljningsrekord", heter det i ett pressmeddelande. Och Komplett, som kallar sig Nordens största e-handelsaktör, skriver att man väntar sig 20 gånger högre omsättning än en normal handelsdag. Enligt Komplett har Black Friday-tillväxten ökat med 100 procent varje år sedan starten - och man citerar en undersökning enligt vilken mer än hälften av alla svenskar känner till Black Friday.

Men alla är inte odelat positiva. Handlarna kan förlora på att starta en jätterea strax före julhandeln, anser vissa bedömare.

– Varför ska man sälja något på rea i november i stället för att sälja det till fullpris i december? Visst, man får i gång försäljningen, men handlarna tjänar mindre med pengar, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk handel, till Göteborgs-Posten.

– Julhandeln är för många avgörande för att resultatet ska landa på plus. Att då börja rea ut det tidigare är inget man vill, säger han till tidningen.

Etnologen Agneta Lilja tror att Black Friday går "en strålande framtid till mötes", i alla fall om evenemanget slår igenom i gallerior och köpcenter. Hon säger att där finns den nya tidens umgängesplatser för människor, att de har ersatt den gamla tidens "torg och kyrkbackar".

– Jag tror att också Thanksgiving skulle kunna bli något hos oss, inte bara Black Friday. Vi är andliga, intresserade av ritualer som inte behöver vara knutna till religion. Och det är en tråkig, inte så helgtät del av året, säger Agneta Lilja, etnolog på Södertörns högskola.

– Gallerior är inte bara en plats för köpenskap. De är jätteintressanta som umgängesarenor, anpassade till vårt klimat. Det öppnar möjligheter för Black Friday.

– Vi tar till oss nya helger som tillför oss något och fyller ett behov. Till exempel halloween och alla hjärtans dag. Vi är inga offer för kommersiella krafter som vi inte kan rå på, vi väljer det som passar oss, säger hon.