Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

270 dog när planet sprängdes i terrordåd

En polis passerar en del av flygplanskroppen. Delarna från det sprängda planet spreds över ett område på flera mil. Foto: MARTIN CLEAVER / AP

270 människor fick sätta livet till när Pan Ams flight 103 sprängdes i ett terrordåd över den skotska byn Lockerbie den 21 december 1988. 

Det var ett massmord styrt av rent hat. Inga krav hade riktats från terroristerna. Man ville bara döda så många som möjligt.

Snart 30 år efter tragedin finns frågetecknen fortfarande kvar trots en av världens mest omfattande utredningar, en livstidsdom och ett erkännande.

Det var en enorm explosion 9400 meter över havet. Smällen gav bokstavligen utslag på richterskalan hos en geologisk mätstation i närheten. 

Pan Ams flight 103 var på väg till New York från Frankfurt. I London hade planet mellanlandat för att hämta upp nya passagerare. 

38 minuter efter take off utlöstes en tidsinställd bomb dold i en kassettbandspelare av märket Toshiba. Bandspelaren låg inne i en Samsonite-resväska tillsammans med en del kläder.

Det explosiva ämnet var Semtex, en sprängdeg som var omöjlig att upptäcka vid röntgen av bagaget.

Utredningen kring terrordådet är en av de största i världshistorien. Forensiska experter och utredare från flera länders säkerhetstjänster deltog. Tusentals delar från planet pusslades ihop i en särskild hangar. Foto: DAVE CAULKIN / AP

Eldhav vid nedslaget 

Sprängdegen var ursprungligen tänkt för civilt bruk men även i viss mån militärt. Men det skulle under en tid bli synonymt med terrorism.

Utredningen visade senare att bara runt 3,5 hekto Semtex hade använts vid attentatet. Det hade varit tillräckligt för att slita upp ett 50 centimeter stort hål i flygplanskroppen.

Explosionen slet sönder flygplanet i bitar. Nospartiet skildes från resten av kroppen. Vrakdelar spreds miltals från varandra. 

De 243 passagerarna och den 16 man starka besättningen följde med planet mot marken. Planet, en Boeing 747, hade tankats för en färd över Atlanten med motsvarande 91 000 kilo flygbränsle.

Vid nedslaget uppstod ett enormt eldhav.

Elva bybor från Lockerbie dog när planet störtade.

Rättsmedicinarna hade en lika mödosam som plågsam uppgift att försöka identifiera kropparna. Några av offren återfanns aldrig.

En klen tröst var att alla ombord dog bara en bråkdel efter explosionen och alltså slapp uppleva färden ner mot marken. 

Sammanlagt 270 människor dog till följd av attentatet. 

Experter inspekterar bland annat delar av nospartiet från Pan Ams flight 103. Piloterna var fortfarande fastspända i sina säkerhetsbälten vid nedslaget. Foto: MARTIN CLEAVER / AP

Svenskar på planet 

En av dem var 50-årige svensken Bernt Carlsson, vid tiden biträdande generalsekreterare i FN och för tillfället på väg till New York för att underteckna ett avtal om Namibias självständighet.

Många teorier lanserades kring syftet med terrorattentatet och en av dem gick ut på att det var just Bernt Carlsson som var målet.

En svenskfödd flygvärdinna dog också vid explosionen. 

Snart stod det klart att det kunde ha varit minst ett svenskt offer till. 

Tennisstjärnan Mats Wilander var inbokad på flighten men hade tvingats ställa in resan. Under året hade Wilander hunnit vinna tre grand slam-turneringar vilket gav honom förstaplatsen på världsrankingen.

Hårt arbete och en massa talang hade gjort honom till världens bästa tennisspelare. Men det var endast slumpen som såg till att han inte dog i kraschen.

Även popidolen Holly Johnson, sångaren i det vid tiden så heta bandet ”Frankie Goes to Hollywood” var inbokad på flighten. Han skulle skriva på ett lukrativt skivkontrakt i New York men missade incheckningen med mindre än en kvart.

 

Libyerna Abdelbaset Ali Mohamed al-Megrahi och Lamin Fhimah åtalades för mord på 270 människor. Al-Megrahi dömdes till livstids fängelse medan Fhimah friades helt. Foto: AP PA

Officiell version dröjde 

Johnson var mycket irriterad över sin försening på väg från London-flygplatsen Heathrow men skulle kort därefter få tillfälle att tacka sin lyckliga stjärna för dröjsmålet. 

Det stod tidigt klart att planet sannolikt utsatts för ett attentat. Men det skulle dröja till sommaren 1990 innan den brittiska luftfartsmyndigheten gick ut officiellt med orsaken. 

Jumbojet var en trotjänare vid långflygningar och piloterna ombord hade tillsammans loggat tiotusentals flygtimmar. 

Trafikledningen som var ansvarig för det aktuella luftrummet hade dessutom förlorat kontakten med planet sedan transpondern slutade ge utslag. 

På ljudbandet från den upphittade svarta lådan hördes även en explosion innan allt blev tyst.

Några personer som sade sig tillhöra olika terrororganisationer ringde och tog på sig ansvaret för attentatet.

Det var inte så att USA och Storbritannien saknade fiender. Men det var framför allt två som stack ut mer än de andra. 

Till en början hamnade den Syrienstödda palestinska gruppen PFLP-GC i blickpunkten. Men efter ett tag skiftade utredarna fokus och Libyen blev huvudmisstänkt.

Efter tre års utredning och över 15 000 vittnesutsagor åtalades två män för mord på 270 människor. Enligt åklagarna låg de båda libyerna Abdelbaset Ali Mohamed al-Megrahi och Lamin Fhimah bakom dådet. Båda var knutna till det statliga flygbolaget Libyan Arab Airlines. Den förra som dess säkerhetschef och den senare som stationschef på Maltas flygplats. De påstods även tillhöra landets underrättelsetjänst och direkt underställda landets diktator Muammar Khadaffi. 

Förödelsen var stor i den lilla skotska byn Lockerbie. Flera familjer fick sina hus förstörda sedan planet störtat. Foto: MARTIN CLEAVER / AP

Nio månaders rättegång 

Libyen vägrade att överlämna sina medborgare för rättslig prövning. FN beslutade om en rad sanktioner som drabbade landet hårt. 

Det skulle dröja ända till 1999 innan Khadaffi till slut ändrade sig och överlämnade medborgarna. Båda nekade till anklagelserna. 

Efter en nio månader lång rättegång dömdes al-Megrahi till livstids fängelse medan Fhimah friades och försattes på fri fot.

Men alla var inte övertygade om att rättvisa skipats. Till och med ledande utredare inom CIA hade sina tvivel. 

Bevisningen byggde på en kedja av indicier och flera av de tyngsta vittnena hade ändrat sina utsagor under utredningens gång. Några medgav till och med att de ljugit. 

Al-Megrahi överklagade domen utan att få gehör. När han drabbades av en aggressiv form av prostatacancer och bara gavs tre månader kvar att leva, frigavs han på humanitära grunder.  

Till slut skulle Muammar Khadaffi erkänna att landet låg bakom attentatet men han avsvor sig allt eget ansvar. Däremot deponerade man 1,5 miljarder dollar i en fond för offrens anhöriga.

Expressens reporter fick intervju

I samband med oroligheterna under den arabiska våren 2011 fick Expressens reporter Kassem Hamadé möjlighet att göra en exklusiv intervju med Libyens förre justitieminister Mustafa Abdul Jalil.

Han hade tagit avstånd från diktatorn under det libyska upproret och anslutit sig till rebellerna. 

Jalil anklagade Muammar Khadaffi för att direkt ha beordrat attacken mot det amerikanska planet. 

– Det var han (Khadaffi) som ligger bakom Lockerbietragedin. Han var mycket mån om att få tillbaka al-Megrahi till Libyen. Al-Megrahi sitter på hemligheten. Hemligheten är att Khadaffi gav order om det. Det är han som gav order till sina agenter, till sina underrättelsechefer, sa Jalil med skärpa till Expressens reporter.

Uppgiften gav eko i hela världen. Jalil blev uppenbarligen orolig och sa senare att han blivit feltolkad. 

Än i dag pågår utredningen. Fler libyer påstås ha varit inblandade i dådet. Samtidigt ifrågasätter många, även en del bland de anhöriga, att Libyen skulle ha legat bakom attentatet. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!