Det kan inte beskrivas som något annat än hysteri. Livebilder från Seattle under lanseringsnatten av Windows 95 visade på massiva köer och horder av folk som tagit sig ut för att köpa en fysisk kopia av operativsystemet.
– Jag bara måste ha det, sa en man inför en hop av tv-reportar.
– Det är bara så hippt, konstaterade han innan han fick svara på frågan om han ens hade en dator?
Svaret var nej.
Microsoft lade 200 miljoner dollar på marknadsföringen av Windows 95, vilket med inflationen motsvarar över 300 miljoner dollar i dag. Empire State Building i New York lyste i rött, grönt och gult - färgerna i logotypen - och i Storbritannien var The Times of London gratis för första gången på 200 år tack vare Windows 95-annonsering.
Microsoft hade också inför premiären licensierat Rolling Stones hit "Start me up" som ledmotiv i sin marknadsföring, vilket var första gången supergruppen låtit sig användas i reklamsyfte.
Utöver det spelade Microsoft in vad de kallade en "cyber-sitcom" med några av dåtidens mest hypade tv-kändisar; Jennifer Aniston och Matthew Perry från "Vänner". Och på den officiella premiären i just Seattle var ingen mindre än Jay Leno värd.
Det var helt enkelt omöjligt att inte ta del av födseln av Windows 95.
– För den svenska lanseringen fyllde vi Globen och hade massvis med människor utanför som inte fick plats. Radio Stockholm fick gå ut och varna för att trafiken där omkring hade stannat upp på grund av hypen. Det var fantastiskt, säger Eva-Mia Westergren som då var marknadsspecialist på Microsofts svenska storkundsavdelning.
IT-mässigt hade vid den här tiden ungefär 2 procent av den svenska befolkningen tillgång till internet, enligt Internetstiftelsen i Sverige, IIS. Motsvarande siffra inom hela OECD var tre procent.
Men det skulle snart ändras.
Även om den första versionen av Windows 95 inte hade en webbläsare inbyggd så fanns grunden där för användande inom datornätverk. Skaparna kallade funktionen för Microsoft Network - MSN.
I en uppdatering samma år kom även Internet Explorer och Microsoftgrundaren Bill Gates fortsatte sin kampanj för Windows 95 med att understryka att internet var framtiden.
– Det var en väldigt härlig stämning under den här tiden, minns Eva-Mia Westergren, som i dag är produktmarknadschef för just Windows.
– Det var så galet stort, på ett sätt som nog inte går att förstå i dag. Det var första gången en IT-produkt fick det genomslaget och vi har inte sett något liknande sedan dess, och kommer nog aldrig att se igen heller.
Bill Gates uttalade mål var att sätta "en pc på varje skrivbord i varje hem".
En utopisk vision just då som förstås vida överskridits i dag med alla uppkopplade enheter vid bär med oss.
– Andra saker man kanske ler åt i dag, men som var banbrytande då, är "multitasking". Med Windows 95 kunde du för första gången köra flera program samtidigt. Du kunde till exempel ha ett fönster öppet och använda Excel och samtidigt ha ett annat fönster öppet som skrev ut Power Point. Du blev helt enkelt mycket mer produktiv och företag förstod snabbt, säger Westergren vidare.
Något som också marknadsfördes hårt var funktionen "plug-and-play", vilket i teorin innebar att Windows 95 skulle känna igen nya enheter såsom en skrivare utan att behöva startas om.
– Och så förstås - startknappen. Den som definierat hur man vill att en pc ska fungera och som finns i Windows 10 än i dag, säger Westergren vidare.
Men alla var inte lika imponerade över nyheterna i Windows 95.
Time Magazines Josh Quittner konstaterade inför premiären att operativsystemet förmodligen inte var för alla.
Han grundade det delvis på att de nya funktionerna också mer krävande kraft än föregångaren Windows 3.1. Vem som helst med en gammal pc hemma kunde nämligen inte få det att fungera. Det krävdes minst en 386DX-processor (3-86:a), 4 megabytes ram-minne och 120 megabytes hårddisk.
– Om du måste spendera pengar på en dator för att kunna ha det bör du vänta. Det gör att Windows fungerar mer som en Macintosh (Apples konkurrerande produkt), men det är fortfarande inte lika enkelt att använda, menade han vid tiden.
Men på något sätt kom lanseringen av Windows 95 ändå i precis rätt tid. Internet hade börjat bli känt som fenomen och datorer generellt var något folk suktade efter, men inte riktigt visste om de kunde hantera. Där spelade det grafiska gränssnittet en viktig roll, något som möjligen den smala kretsen av de Macintosh-användare som Quittner nämnde var vana vid, men som var helt nytt för gemene man. Människor fick upp en tro på sin egen datorförmåga.
– Windows stal av Macintosh, precis som Macintosh stulit av Windows, konstaterar tidningen PC för allas konsumentredaktör Martin Appel i frågan.
Han delar uppfattningen om att de grafiska elementen var avgörande för Windows 95:s framgång.
– Tidigare, när jag började använda datorer, hade alla program sina egna menysystem. När Windows 95 kom så formade man i princip en mall för hur datorprogram skulle se ut. "Skriv ut" skulle alltid finnas under "arkiv"-menyn till exempel.
– Datorer hade tidigare i princip varit gjorda för tekniker, med Windows 95 blev det för alla, säger han.
Marknadsföringsbudgeten och satsningen på att synas och höras överallt var väl investerade pengar skulle det visa sig. På kort sikt innebar den att Microsoft sålde sju miljoner exemplar av Windows 95 på sju veckor.
Efter det första året hade företaget sålt 40 miljoner exemplar. Den största konkurrenten Apple, som vid 1995 hade omkring tio procent av pc-marknaden, föll de kommande två åren till fyra procent och höll sånär på att gå under.
På lång sikt innebar det också att när det nya millenniet kom, och hundra miljontals pc-datorer såldes per år, så var det ned Windows förinstallerat.
Även om försäljningen av stationära och bärbara persondatorer gått ned sedan toppen 2011 (då över 380 miljoner datorer såldes) till förmån för handhållna enheter, så går det fortsatt bra för Windows, menar Eva-Mia Westergren.
– Vi lanserar inte produkter i Globen längre - allt sådant har flyttat till internet - men å andra sidan, när vi släppte Windows 10 så var det som en gratis uppdatering för de som redan hade Windows 7 eller Windows 8. Två dygn efter lanseringen hade 14 miljoner människor laddat ned Windows 10. Det är helt enkelt på ett annat sätt i dag.
Hon erkänner att hon och kollegerna som jobbade på Microsoft för 20 år sedan fortfarande kan prata om åren med Windows 95.
– Det blev så oerhört populärt. Det var ju på ett sätt genombrottet för pc:n i stort.