Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Inget rakt besked från Löfven om skollottning

"Jag tar inte ställning exakt till förslaget om lottning", säger Stefan Löfven. Foto: Johan Nilsson / TT
Foto: Maja Suslin/TT

Utbildningsminister Gustav Fridolin vill kunna lotta in elever på skolor för att stoppa segregationen i särskilt populära skolor.

– Vi behöver titta på vilka åtgärder vi behöver ta, vi har en för ojämlik skola, svarar statsminister Stefan Löfven som dock tvekar om huruvida lottning är rätta vägen.

Den socioekonomiska situationen i Sverige gör att klyftorna elever emellan ökar och det är för att minska klyftorna som menar Gustav Fridolin (MP) föreslår ett nytt föreslag som innebär att elever lottas in i de skolor där trycket är som högst.

– OECD föreslår att vi har andra system än kötid till populära skolor. De tycker inte det är bra att bara den får plats på några skolor som har föräldrar som ställde än i kö när man föddes, sa Fridolin då.

Tagit fram lagförslag

För att stoppa detta, och för att utjämna skillnaderna, har utbildningsministern tagit fram ett lagförslag där ansvaret för de nyanlända fördelas mellan landets kommuner.

 

LÄS MER: Gustav Fridolin vill kunna lotta in elever på skolor

 

På frågan om hur fritt det fria skolvalet skulle vara med ett sådant steg var utbildningsministerns besked:

– Jag tror i grunden på att man ska få välja skola, men tycker det är viktigt att alla då har samma möjlighet till val, men har snarare gått fram med möjlighet till avsteg från kön för till exempel nyanlända än lottning.

Stefan Löfven har inget rakt besked

Statsminister Stefan Löfven har inget rakt besked på Fridolins lottnings-propå.

– Jag tar inte ställning exakt till förslaget om lottning, säger Löfven.

– Men vi har ett problem med segregation i skolorna, det har OECD signalerat och det vet vi själva. Om vi inte möter problemet i de tidiga åren i skolorna får vi allt svårare att ha ett samhälle som håller ihop längre fram.

– Vi måste se till att skolorna inte segregeras på något sätt. Jag har bett Anna Ekström (gymnasie- och kunskapslyftsminister) och Gustav Fridolin att ta kontakt med myndigheterna och se på vilka möjligheter vi har att stärka ytterligare.

20 april lämnar skolkommissionen sitt slutbetänkande.