Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Ingenting inom islam legitimerar förtryck”

Gehad El Sayed, 21, pluggar till receptarie vid Göteborgs universitet. Hon volontärarbetar som ungdomsledare för unga tjejer på ungdomsgården "Underground Råslätt" i Jönköping.Foto: ANNA HÅLLAMS
"Det är en otroligt fin gemenskap i islam. Mina systrar och bröder i tron stöttar och hjälper varandra med allt - och många svenska tjejer kontaktar mig för att de funderar på att bli muslimer de också", säger Helena Eriksson.Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN
Nalin Pekgul har talat med tre lärare på Tensta gymnasium som berättat om hur svårt det kan vara att undervisa om Förintelsen. "Elever med muslimsk bakgrund ifrågasätter att den har ägt rum och blir så provocerade att det är svårt att ta upp ämnet", säger Nalin.Foto: SVEN LINDWALL

Den nya rapporten från tankesmedjan Pew fokuserar på det ökande antalet muslimer i Europa.

Men muslimer är långt ifrån någon enhetlig grupp utan har vitt skilda inställningar och erfarenheter.

– Vi muslimer är människor och har precis samma tankar och känslor som andra, säger Helena Eriksson som övergått till islam.

Här berättar tre svenska muslimer om sin syn på religion, samhälle och värderingar.

Nalin, 50: "Jag hade haft större frihet om vi varit kvar i Kurdistan"

Nalin Pekgul är sjuksköterska, muslim och feminist. (Bild från år 2000).Foto: MARKUS MARCETIC

Tensta, 1991

Det är tre år kvar till dess att Nalin Pekgul ska väljas in som S-riksdagsledamot, men redan nu är hon utbildad sjuksköterska och aktiv i SSU. Hon är 24 år och har två killkompisar hemma i familjens lägenhet. 

När en kurdisk granne som går under smeknamnet "Farbror Expressen" (för att han är extremt nyfiken och gillar att berätta om det han ser och tror sig veta) ringer på dörren blir Nalins föräldrar oroliga. De har egentligen ingenting emot att den vuxna dottern umgås med manliga vänner, men vad ska omgivningen säga? Nalins bröder är för tillfället inte hemma, så familjen kan inte heller påstå att ynglingarna är där för brödernas skull. 

– Killarna och jag fick order om att gömma oss i mitt rum och mamma ställde en stol framför dörren. När "Farbror Expressen" hade gått sade pappa "släpp ut fångarna, det är amnesti i Iran" och vi kunde komma ut igen, säger Nalin. 

– Efteråt fick jag dåligt samvete. Varför ställde jag upp på det där? Det var nog så att mina syskon och jag tyckte att våra föräldrar redan hade fått kämpa nog och att vi inte ville orsaka ännu mer problem för dem. 

– Jag var 13 år när vi kom till Sverige, men jag hade haft större frihet om vi hade varit kvar i Kurdistan. Jag kom från en politiskt medveten släkt där det inte gjordes någon skillnad på kvinnor och män, men bit för bit började de konservativa få övertag då vi levde i exil i Sverige, säger hon.

Nalin Pekgul, sjuksköterska och debattör (och tidigare S-riksdagsledamot), betraktar sig som djupt troende muslim.Foto: STEFAN FORSELL

 

Islams grundinställning är jämställdhet

"Koranen skrev i en tid då flickebarn mördades"

Nalin Pekgul, 50, sjuksköterska, debattör och tidigare riksdagsledamot (S), beskriver sig som djupt troende muslim. Hon äter inte fläskkött, dricker aldrig alkohol, ber vid vissa högtider, firar ramadan och fastade fram till för några år sedan (något hon slutat med av hälsoskäl nu). Hon kallar sig för "muslimsk feminist". 

– Islams grundinställning är jämställdhet. Koranen skrevs på 600-talet i en tid då flickebarn mördades och kvinnor inte hade arvsrätt alls. Att kvinnor då enligt Muhammed skulle ärva hälften så mycket som män ansågs revolutionärt. 

– Men min tro är någonting privat. Jag förväntar mig inte att arbetslivet ska inrättas efter de muslimska bönetiderna och jag tror att vi måste läsa Koranen utifrån det samhälle vi lever i i dag.

– Alla pratar om svenska värderingar, men för mig handlar det om universella mänskliga rättigheter. Det är ingen skillnad om man är svensk eller invandrare, alla vi som tror på mänskliga rättigheter står på samma sida, resonerar hon.

Gehad, 21: "Islam förespråkar att man söker kunskap"

Då religionsläraren på vårterminen i årskurs tre (i mars 2016) inledde lektionen om islam med att visa en dokumentär om förtryckta kvinnor hade Gehad El Sayed mer skinn på näsan. "Efter filmens slut ställde jag mig upp inför hela klassen och ifrågasatte varför religionsläraren inte börjar med att berätta om islams fem grundpelare på samma sätt som han gjort då vi läst om grunderna inom hinduism och buddism", säger Gehad.Foto: ANNA HÅLLAMS

Jönköping, juli 2014

Gehad El Sayed, 17, har sommarlov från det naturvetenskapliga programmet på Erik Dahlbergsgymnasiet. Hon har handlat presenter till släktingar som hon ska hälsa på utomlands och tillsammans med sin äldre syster väntar hon på bussen från hållplatsen "Östra centrum" i Jönköping. Apropå ingenting börjar en äldre kvinna i busskuren kommentera Gehads och systerns sjalar. "Ni är inte kloka, vad fula ni är", väser kvinnan. 

– Jag tar jätteilla upp och börjar gråta. Jag har precis börjat bära sjal och har inte vant mig än vid hur provocerade en del kan bli. Därför kommer jag mig inte för att försvara mig och min syster, säger Gehad El Sayed.

 

Det finns ingenting inom islam som legitimerar förtryck och folk behöver lära sig mer om vad islam verkligen står för

Flera andra resenärer hör hur kvinnan förolämpar dem, men ingen ingriper. Först då en ung kille i Gehads egen ålder dyker upp får den äldre kvinnan mothugg. Han säger till angriparen att alla får klä sig som de vill. Han hoppar på samma buss som systrarna och fortsätter att prata lugnande med dem.

Då religionsläraren på vårterminen i årskurs tre (i mars 2016) inleder lektionen om islam med att visa en dokumentär om förtryckta kvinnor har dock Gehad El Sayed mer skinn på näsan. 

– Efter filmens slut ställer jag mig upp inför hela klassen och ifrågasätter varför religionsläraren inte börjar med att berätta om islams fem grundpelare på samma sätt som han gjort då vi läst om grunderna inom hinduism och buddism. Det finns ingenting inom islam som legitimerar förtryck och folk behöver lära sig mer om vad islam verkligen står för. Läraren skäms rejält då de flesta i klassen backar mig, säger hon.

"Slöjan begränsar mig inte på något sätt, tvärtom känner jag mig mer fri med den", säger Gehad El Sayed.Foto: ANNA HÅLLAMS

"Många tror att vi som bär sjal är förtryckta"

Receptariestudenten Gehad El Sayed, 21, bor i Göteborg. Hon är trött på de fördomar som hon möter som muslimsk kvinna. Hon var tre år då hon kom till Sverige från Egypten och hon gick 2016 ut naturvetenskapliga programmet med betyg en bra bit över snittet. 

– Många tror att vi som bär sjal är förtryckta och utgår från att vi inte har någon egen röst, att vi inget kan och att vi bara ska gifta oss och skaffa en massa barn. Islam förespråkar att man söker kunskap, det ses som något gott.

Hon berättar att hon själv valde att börja bära sjal strax innan hon skulle fylla 17, sedan hon läst på om hur hon genom sjalen kunde bevara sin skönhet för sig själv och på egen hand bestämma för vem hon vill visa den. 

– Slöjan begränsar mig inte på något sätt, tvärtom känner jag mig mer fri med den. Och det är inte som att jag sitter hemma hela tiden. Jag tar mig ut i samhället och vill vara delaktig i en förändring.

Fotograferar unga tjejer i utanförskapsområden

Gehad El Sayed utbildar sig på fritiden till ungdomsledare och volontärarbetar på fritidsgården Underground Råslätt i Jönköping. Hon driver bland annat ett fotoprojekt där hon fotograferar unga tjejer i utanförskapsområden. 

– Jag försöker peppa och pusha dem att ta sig ut. Det finns många stökiga killar i Råslätt och det är inte så lätt att våga ta för sig där.

Hon ser hellre att den som undrar varför hon har sjal faktiskt frågar henne än att man fnyser eller kommer med nedlåtande kommentarer. 

– Det är ingen bror, pappa eller man som har bestämt hur jag klär mig, det bestämmer jag. Sverige är ett fritt land och ingen annan har rätt att begränsa mig i mina uttryck. Och jag har massor av identiteter. Jag är blivande receptarie, jag är ungdomsledare, jag är syster, dotter, svensk och muslim.

Hon tror att den väntade ökningen av andelen muslimer i Sverige kanske kan ge avtryck i hur vi bemöter varandra. 

– På svenska säger man bara "hej" när man hälsar. Inom islam säger vi "fred vare med dig". Jag tror att samhället kan bli vänligare om fler lär sig att göra goda gärningar gentemot andra utan att förvänta sig någonting tillbaka.

Helena, 28: "För mig står sjalen för frihet"

Helena Eriksson, 28, är personlig assistent och konvertit.Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN

Muslimska familjedagarna på Stockholmsmässan i Älvsjö, april 2015. 

– Det finns ingen Gud utom Gud och Muhammed är Guds sändebud, säger Helena Eriksson högt inför alla åhörare.

Umeåtjejen växte upp med två icke-troende föräldrar som är musiklärare respektive arbetar på en psykoterapimottagning. Hon är 25 år, jobbar som personlig assistent och är gravid med sonen Jacob. Här på familjedagarna i Älvsjö uttalar hon för första gången den muslimska trosbekännelsen. Maken Mehmet, 24, är i Turkiet, har ännu inte fått tillåtelse att komma till Sverige och vet inte om att hustrun har konverterat till islam. 

– Mehmet blev jätteglad när jag ringde och berättade. Jag hade läst på om islam i 1,5 år och avslöjade inte för någon förrän jag hade konverterat. Jag har alltid varit sökande, men med islam kom jag hem, säger Helena, som bloggar om sitt liv som konvertit i Umeå

– Det är en otroligt fin gemenskap i islam. Mina systrar och bröder i tron stöttar och hjälper varandra med allt. Och många svenska tjejer kontaktar mig för att de funderar på att bli muslimer de också, säger hon.

 

Vi muslimer är människor och har precis samma tankar och känslor som andra
"Mina föräldrar tycker att det är lite tråkigt att vi inte uppmärksammar de här högtidsdagarna, men annars är det inte så stor skillnad på oss och andra", säger konvertiten Helena Eriksson.Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN

"Vi muslimer är människor och har precis samma tankar och känslor som andra"

Helena Eriksson, 28, berättar att hon tidigare i sitt liv "inte mått så bra", men att hon blivit starkare sedan hon började praktisera islam. Tidigare tyckte hon att det var jobbigt med utseendefixeringen och skönhetshetsen, men sedan hon för två år sedan började bära sjal känner hon sig mycket mer avslappnad.

– Jag bestämmer vem som ska se min kropp. För mig står sjalen för frihet. Jag älskar Sverige och svensk husmanskost, men firar inte längre födelsedagar och julafton. Mina föräldrar tycker att det är lite tråkigt att vi inte uppmärksammar de här högtidsdagarna, men annars är det inte så stor skillnad på oss och andra.

– Vi muslimer är människor och har precis samma tankar och känslor som andra.

Helena har en app som piper till när det fem gånger om dagen är dags att rulla ut den vinröda bönemattan i vardagsrummet i hyrestvåan i Umeå.

– Om det kommer att märkas på något sätt att det blir fler muslimer i Sverige, så tror jag att det blir genom att Sverige blir ett mer öppet samhälle där vi pratar mer med varandra och hjälps åt. Islam förespråkar godhet och vi är alla medmänniskor.

– Jag och min man lever jämställda. Jag jobbar om jag vill och vi tar båda hand om hemmet och vår son. Mannen och kvinnan i islam är jämlika.

Helena har en app som piper till när det fem gånger om dagen är dags att rulla ut bönemattan.Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.