Har inte gett effekt än så länge. Foto: Christian Örnberg
Har inte gett effekt än så länge. Foto: Christian Örnberg

Ingen Juholteffekt för Socialdemokraterna

Publicerad
Uppdaterad
Nej, det har ännu inte blivit någon Juholteffekt sedan Socialdemokraterna bytte partiledare.
Inte enligt DN/Synovates aprilmätning.
- Vi har heller inte sett någon ny politik, säger opinionsanalytikern Nicklas Källebring till Dagens Nyheter.
Många har kritiserat Socialdemokraterna för att inte ha presenterat något nytt sedan senaste krisvalet som tvingade Mona Sahlin bort från partiledarposten.
Efter att Håkan Juholt satts vid makten är det inte mycket nytt under solen.

"För tidigt"

Det syns också på opinionsundersökningarna. Enligt DN/Synovates senaste väljarbarometer, som baseras på 2 717 telefonintervjuer under perioden 11-27 april, har partiet bara ökat 0,7 procentenheter till 30,6 procent av rösterna.
– Det är för tidigt att se någon Juholteffekt och vi har heller inte sett någon ny politik, säger opinionsanalytikern Nicklas Källebring till Dagens Nyheter och fortsätter:
– Om det ska hända något så är det en förutsättning att S presenterar en politik som innehåller nya inslag.

M minskar

Samtidigt visar mätningen att Moderaterna (33,9 procent) minskat, men fortsätter att ta väljare från de tre små allianspartierna som har låga siffror, Folkpartiet 6 procent, Centerpartiet 5 procent och Kristdemokraterna 3,6 procent.
Sverigedemokraterna får 6,2 procent i aprilmätningen, en icke statistisk uppgång med 0,5 procentenheter, skriver DN.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag