Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Influencern anklagas för lögn – efter frieriet på Instagram

Foto: instagram.com/fashionambitionist

Var förra veckans mest omtalade frieri iscensatt och sponsrat av företag?

Det påstår åtminstone sajten The Atlantic som har granskat Instagramprofilen Marissa Casey Fuchs glamourösa frieri som tog henne hela vägen från New York till Paris.

”Det virala frieriet ser ut att ha varit ett noggrant planerat PR-stunt”, skriver sajten.

I förra veckan blev ett amerikanskt frieri viralt och hyllades av hundratusentals människor i sociala medier.

Det var i tisdags som influencern och Instagramprofilen Marissa Casey Fuchs publicerade en video som hon ska ha fått skickad till sig av pojkvännen sedan fem år, Gabriel Grossman.

I videon förklarade Gabriel Grossman att han ”har den allra viktigaste frågan att ställa” – och att ett äventyr väntar för flickvännen.

”Vad händer?!!!!!!!!!!!!!!!!” skrev Marissa Casey Fuchs i sitt inlägg.

https://www.instagram.com/p/By21YcGAfag/

Därefter flögs Marissa Casey Fuchs från New York till Montauk, vidare till Miami, tillbaka till New York, och sedan till Paris. Det hela var del av en slags ”skattjakt” på ringen som kunde följas av Marissa Casey Fuchs 200 000 följare på Instagramkontot @FashionAmbitionist i realtid.

Men nu pekar mycket på att frieriet var iscensatt och planerat långt i förväg och att företag och sponsorer var inblandade, skriver Fox News, Cosmopolitan och en rad andra tidningar.

https://www.instagram.com/p/By77nzDlBeQ/?utm_source=ig_embed

Dokumentet avslöjar

Det är sajten The Atlantic som har kommit över ett dokument – med rubriken ”vägen till giftermålet” – som visar att företag på förhand kontaktades med frågan om de skulle vara intresserade av att sponsra kalaset.

”Vi är glada att kunna erbjuda ert varumärke möjligheten att följa med på det här betydelsefulla ögonblicket och de vackra städer som hon kommer att besöka”, går det att läsa i dokumentet.

I dokumentet, som nu är utlagt öppet på nätet, finns även en detaljerad resplan och ett schema över när särskilda inlägg, såväl vanliga bilder som storyinlägg, ska publiceras på Instagram.

Det virala frieriet ser ut att ha varit ett noggrant planerat PR-stunt”, konstaterar The Atlantic i sin artikel.

Dokumentet ska ha skickats ut till marknadsavdelningar på olika varumärken och agenturer. I dokumentet förklarades upplägget och hur olika varumärken kommer att marknadsföras i samband med ”det spektakulära frieriet”.

”Vårt team kommer att skapa och lägga upp både lite kortare och längre innehåll, samt stories på Instagram och inlägg i hennes olika kanaler som går igenom de olika stegen på hennes resa”, går det att läsa.

https://www.instagram.com/p/By4m1GdFRGm/

Parets förklaring

Marissa Casey Fuchs själv hävdar att hon inte hade någon aning om det speciella frieriet, eller att det nämnda dokumentet existerar, skriver New York Post. Hon säger också att alla resor och gåvor i samband med frieriet inte var sponsrade.

– Jag vet att folk säger att allt var sponsrat men det kan inte vara längre än så från sanningen. Gabriel har betalat för varje liten del av det här frieriet, säger hon till tidningen.

New York Post skriver att Gabriel Grossman ska ha planerat och genomfört frieriet ihop med flera vänner och att de tillsammans kontaktat potentiella samarbetspartners.

En förklaring som branschkännare inte köper, skriver The Atlantic.

– Antingen har hennes fästman varit djupt involverad i varje aspekt av hennes influencer- och marknadsföringskarriär och vet varje detalj om hennes samarbeten, eller så har hon hjälpt till, säger marknadsföringschefen Bryan Pedersen till sajten, och fortsätter:

– Inte en chans att en vän eller potentiell fästman vet hur man sätter ihop en så pass detaljerad pitch.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.