Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ilskan mot mackens sexistiska reklam

”Troschock” spelar ingen roll när macken är obemannad, är syftet med reklamen.
Foto: Privat
Amanda Lindquist är en av flera kritiker.
Foto: Privat

En kvinna som fastnat med kjolen i trosorna och visar upp halva rumpan.

Så ser en av bensinkedjan ST1:s nya reklamskyltar ut.

Nu får reklamen kritik i sociala medier för att vara sexistisk.

– Jag tyckte att den kändes lite olustig och obekväm, säger Amanda Lindquist som såg skylten när hon var och tankade.

Häromdagen skulle Amanda Lindquist tanka bilen på en av ST1:s bensinstationer i närheten av Piteå. När hon körde in på macken såg hon en stor reklamskylt där en kvinna hade fastnat med kjolen i trosorna.

Under bilden stod det ”Troschock! En av fördelarna med att tanka obemannat.”

– Jag reagerade ganska instinktivt när jag såg den. Den kändes lite olustig och obekväm. Just ordet ”troschock” känns ganska tröttsamt. Att kvinnor och kvinnors kroppar ska porträtteras på det sättet, säger Amanda Lindquist.


LÄS ÄVEN: Paolo Robertos svar på hårda sexist-kritiken


Kritik mot reklamen

Hon tog en bild på reklamskylten och delade den i Facebookgruppen ”Varför apor inte bär rosa klänning”. Där har flera personer instämt i kritiken mot reklamen. ”Så jäkla kass reklam bara”, skriver en person. En annan skriver ”Jaha, nu tankar jag inte mer på ST1 någon gång, tack för info”.

Amanda Lindquist tycker att reklamen stigmatiserar både kvinnors kroppar och kvinnliga underkläder. Hon tror inte att företaget skulle porträttera en man på samma sätt.

– Den här reklamen visar så himla tydligt att män kan visa sig själv och sina kroppar hur de vill i det offentliga utrymmet, men när kvinnor gör det blir det en troschock, säger hon.


LÄS ÄVEN: TV4 slår tillbaka mot sexist-kritiken


Amanda Lindquist tycker att reklamen stigmatiserar både kvinnors kroppar och kvinnliga underkläder.
Foto: Privat

”Glimten i ögat”

På ST1 har man inte nåtts av några kritiska röster. Reklamkampanjen är relativt ny, och syftar till att belysa fördelarna med att tanka obemannat, enligt Erica Samuelsson, marknads- och informationschef på ST1.

– Det finns fem eller sex olika varianter i den här omgången. Det är bland annat en kvinna som petar sig i näsan och en kille som har ett sugmärke på halsen. Det skulle lika gärna kunna vara tvärtom, säger hon.

Hur ser du på kritiken om att reklamen skulle vara sexistisk?

Jag tänker att människor är olika, och det är så det är. Men alla människor är välkomna hos oss. Det är också med glimten i ögat som man får titta på de här bilderna. Det är en humoraspekt som vi har med.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.